فونیکسریمکسبهتام

رسوایی بزرگ فولکس واگن (۱۳)

فولکسی‌ها به زندان می‌روند؟

عصر خودرو : مسئولان کمپانی فولکس‌واگن به‌دنبال یافتن مقصر رسوایی بزرگ در دست‌کاری نتایج تست معاینات فنی خودروهای این کمپانی در آمریکا و احتمالا اروپا هستند.

فولکسی‌ها به زندان می‌روند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، مسئولان کمپانی «فولکس واگن»، برای سرپوش گذاشتن روی رسوایی بزرگی که هفته پیش علنی شد، اعلام کردند: هرکسی که در این تخلف دست داشته، با عواقب آن مواجه خواهد شد. آنها همچنین وعده دادند که با تیمی از کارآگاهان و ماموران تحقیق آلمانی همکاری کنند. اما اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا کسی به علت ارتکاب این جرایم روانه زندان خواهد شد یا خیر؟

    به‌گزارش بخش مالی سی‌ان‌ان، این خودروساز آلمانی پذیرفته که تعمدا حدود نیم میلیون دستگاه از خودروهای دیزلی تولیدی خود برای بازار آمریکا را ازنظر نرم‌افزاری دستکاری کرده تا این خودروها در آزمون‌های مربوط به آلایندگی، سطح آلایندگی پایینی را نشان دهند. این درحالی است که این خودروها پس از خارج شدن از لابراتوار سنجش آلایندگی و غیرفعال شدن نرم‌افزار فوق، تا چهل برابر بیش از سطح مجاز آلاینده «اکسید نیتروژن» از خود منتشر می‌کنند.

    کارآگاهان و بازرسان دادستانی قصد دارند اثبات کنند که کارکنان فولکس‌واگن، با دستکاری حقایق مردم را به خرید خودروهای خود فریب داده‌اند. این درحالی است که کمپانی فولکس‌واگن سالهاست خودرا به‌عنوان یک خودروساز دوستدار محیط زیست و ساخت خودروهای دیزلی پاک نامیده و از این شعار به‌عنوان یک برگ برنده استفاده می‌کند.

    «تئو ورمالن»، استاد بازرگانی در مدرسه بازرگانی INSEAD می‌گوید: آنها با این شعار درحال تثبیت جایگاه خود در بازار رقابت بر سر تولید خودروهای پاک هستند. شعار «ما کمپانی تولید کننده خودروهای سبز هستیم»، یکی از بخش‌های مهم استراتژی بازاریابی فولکس واگن بوده است.

    کارشناسان مسایل حقوقی می‌گویند: دروغ گفتن درباره میزان آلایندگی خودرو، با هدف فریب مردم برای خرید آن، کلاهبرداری است. تحت قوانین حقوقی آلمان، کلاهبرداران حداکثر به پنج سال حبس محکوم خواهند شد که در برخی موارد، بسته به شدت جرم، این مدت حتی ممکن است تا 10 سال نیز افزایش یابد.

    این موارد شامل کلاهبرداری با اهداف سودجویی مالی می‌شوند.بنابراین، اگر کارآگاهان و ماموران تحقیق بتوانند اثبات کنند که کارکنان فولکس‌واگن این نرم‌افزارها را با هدف سودجویی مالی کمپانی نصب کرده یا بیش از سه‌نفر در این کلاهبرداری دست داشته‌اند، آنوقت شرایط فوق، یعنی شدت کلاهبرداری با جهت سودجویی مالی شامل حال فولکس‌واگن خواهد شد که احتمالا فرد یا افراد خاطی به حداکثر 10 سال حبس محکوم می‌شوند.

    همچنین، بنابر قانون، فرد خاطی به جریمه‌ای معادل 360 برابر حقوق روزانه خود محکوم خواهد شد. یک سخنگو در فولکس‌واگن می‌گوید: این کمپانی قصد دارد افرادی از داخل بدنه خود که از قوانین تخطی کرده‌اند را به دادگاه معرفی کند.

    اما کمپانی فولکس‌واگن به جرم کلاهبرداری تحت تعقیب کیفری قرار نمی‌گیرد زیرا قانون جزایی آلمان تنها روی اشخاص اعمال می‌شود. به هر ترتیب، کمپانی فولکس‌واگن به دلیل اینکه اجازه رخ دادن این تخلف را داده، به شدت جریمه خواهد شد.

    طی سالهای گذشته، پرونده‌های مشابه به پرداخت جریمه‌های مالی به میزان صدها میلیون دلار منتهی شده‌است. به‌عنوان مثال، کمپانی زیمنس، به جرم ارتشا در سال‌های 2007 و 2008 میلادی، به پرداخت 600 میلیون یورو محکوم شد.

    هم‌اکنون، مسئولان فولکس‌واگن مبلغی معادل 6 میلیون و 500 هزار یورو برای فراخوان خودروهای معیوب و سایر هزینه‌ها تخصیص داده اند که به‌نظر می‌رسد این مبلغ اصلا کافی نیست چراکه این کمپانی هم‌اکنون با ده‌ها شکایت خصوصی دیگر در آمریکا روبرو است. خریداران آمریکایی این خودروها مدعی شده‌اند که با برملا شدن این تخلف آشکار در میزان آلایندگی، خودروهای آنها دیگر ارزش ندارد. شواهد همچنین حاکی از آن است که دستکاری عمدی در سیستم نرم‌افزاری خودروهای فولکس‌واگن در اروپا می‌توانند واکنش‌های مشابهی را به دنبال داشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو