فونیکسریمکسبهتام

اتوبوس‌های فرسوده تهران از یاد رفته‌اند

وضعیت نامطلوب اتوبوسرانی تهران چشم انتظار اعتبارات دولتی

عصر خودرو: ترافیک و آلودگی هوا به مشکل اصلی شهر تهران تبدیل شده که وجود تعداد کم اتوبوس و فرسودگی آنها بر این مشکل افزوده است.

وضعیت نامطلوب اتوبوسرانی تهران چشم انتظار اعتبارات دولتی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، شهر تهران  با توجه به افزایش جمعیت و آلودگی‌ها به شرایط بحرانی نزدیک می‌شود که وجود تعداد زیاد اتومبیل تک سرنشین در سطح آن بر آلودگی هوا افزوده است و شلوغی اتوبوس‌ها در حمل و نقل عمومی و تعداد کم آنها باعث شده است که شهروندان استفاده از اتومبیل شخصی را به اتوبوس‌های عمومی ترجیح دهند.

    تمام این مشکلات لزوم تصمیم گیری و اقدام هرچه سریع‌تر را در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران را دو چندان کرده است.

    پیمان سنندجی مدیر عامل شرکت واحد اتوبوس رانی تهران با اشاره به وضعیت نامناسب ناوگان اتوبوس رانی تهران اظهار داشت: به منظور ارتقای کیفیت اتوبوس رانی تهران باید چند اقدام به سرعت انجام شود که یکی از موضوعات ارتقای ناوگان از نظر تعداد و زمان بندی در رفت و آمد است اما واقعیت این است که وضعیت ناوگان اتوبوس رانی شهر تهران اصلا مناسب نیست.

    وی گفت: سال گذشته 7 هزارو 500 دستگاه اتوبوس داشتیم که امسال به 6 هزارو 400 دستگاه کاهش یافته است که به علت فرسودگی ناوگان، اتوبوس‌ها از رده خارج شده‌اند. ضمن اینکه 50 درصد اتوبوس‌ها نیز دارای سن بالای 8 تا 12 سال هستند در صورتی که سن استاندارد 8 سال است.

    مدیر عامل شرکت واحد اتوبوس رانی تهران افزود: متاسفانه اکثر اتوبوس‌های تک کابینه موجود در خطوط حمل و نقل عمومی از رده خارج هستند و بیشتر اتوبوس‌های 2 کابینه نیز در مرز فرسودگی قرار دارند.

    سنندجی گفت: 5 سال است که هیچ اتوبوس جدیدی به ناوگان اتوبوس رانی تهران اضافه نشده است و در بعضی خطوط از جمله خط7 بی‌آرتی که از میدان راه آهن به تجریش را شامل می‌شود نیاز به تعداد بیشتر اتوبوس است.

    سنندجی خبر از ورود 200 دستگاه اتوبوس جدید با استاندارد یورو 4 به شهر تهران می‌دهد که اولین مهموله آن در راه است و از اول مهر ماه  وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می‌شود.

    مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس رانی تهران در خصوص اتوبوس‌های تازه خریداری شده افزود: 64 دستگاه از اتوبوس‌ها برقی هستند که در 2 خط که شامل خط 17 شهریور و خط میدان خراسان به میدان راه آهن دست به کار گرفته می‌شوند و 4 دستگاه اتوبوس هیبریری 3 کابینه در راه تهران هستند.

    وی گفت: اگرچه وظیفه خریداری اتوبوس برعهده ارگان‌های دیگر است اما تمام این 200 دستگاه توسط شهرداری تهران خریداری شده است.

    **لزوم نصب دودگیر در اتوبوس‌های دودزا

    تقریبا نصف اتوبوس‌های شهر تهران از نوع دیزلی هستند که به نسبت اتوبوس‌های گاز سوز دارای آلایندگی بیشتری هستند در نتیجه لزوم نصب دودگیر در این اتوبوس‌ها ضروری است.

    **شروع سال تحصیلی و مشکل سرویس مدارس

    با شروع سال تحصیلی و افزایش بار ترافیکی شهر، استفاده دانش آموزان از سرویس‌های گروهی می‌تواند کمک زیادی در کاهش ترافیک صبحگاهی داشته باشد.

    مدیرعامل شرکت واحد و اتوبوس رانی تهران در این خصوص گفت: در صورت درخواست مدیران مدارس، شرکت واحد این آمادگی را دارد که برای این مدارس سرویس اختصاص دهد.

    وی گفت:همچنین سال گذشته برای دانش آموزان معلول سرویس اختصاص داده شده بود که امسال نیز این خدمت به معلولین ارائه می‌شود.

    سنندجی افزود: تعداد اتوبوس‌های اختصاص داده شده به معلولین سال گذشته 55 دستگاه بود که امسال 30 دستگاه به این تعداد افزوده شده است و تمام این خدمات به صورت رایگان ارائه می‌شود.

    **احداث خطوط شبانه اتوبوس رانی

    سنندجی مدیرعامل شرکت واحد تهران از احداث 60 خط اتوبوس شبانه را داد که در حال حاضر 2 خط آن از پایانه جنوب راه اندازی شده است و از 10 شب تا 6 صبح به ارائه خدمات می‌پردازند، خبر داد.

    **مینی‌بوس‌های فرسوده یکی از معضلات آلودگی تهران

    مدیرعامل شرکت واحد و اتوبوس رانی تهران در خصوص مینی‌بوس‌های فرسوده موجود در ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: در حال حاضر 35 خط در اختیار این مینی‌بوس‌ها هستند و مشکل اصلی این است که سازمان‌ها در مورد نوسازی ناوگان به تعهدات خود عمل نمی‌کنند.

    سنندجی افزود: طبق توافق انجام شده به منظور نوسازی مینی‌بوس‌ها سازمان محیط زیست باید 20 میلیون تومان به صورت بلاعوض و ستاد سوخت وام کم بهره پرداخت کند.دراین شرایط از تمام اتوبوس‌ها ثبت نام شد و مینی‌بوس‌ها تا مرحله اسقاط پیش رفت اما به دلیل ناهماهنگی ستاد سوخت کشور کار متوقف شد.

    وی افزود:ما آمادگی داریم با پرداخت 20 میلیون تومان به صورت بلا عوض این کار را دوباره شروع کنیم.

    گفتنی است، با وجود مشکلات فراوان در حمل و نقل عمومی شهر تهران و همچنین با رشد روز افزون جمعیت و ترافیک در این شهر لزوم یک تصمیم جدی و عمل به تعهدات دستگاه‌های مختلف احساس می‌شود که با شروع مدارس و افزایش بار ترافیکی شهر بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو