فونیکسریمکسبهتام

گذری در بازار چراغ خودروهای داخلی

چشم و چـراغ راننده

عصر خودرو: نور خودرو، در کنار سیستم‌ها و ساز و کارهایی چون سیستم ترمز در شب هنگام به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو به حساب می‌آید؛ مجموعه‌ای که بدون‌شک درست کار‌کردنش می‌تواند تفاوت اصلی بین یک خودروی مطمئن و ‌یک وسیله نقلیه نا‌ایمن را در شب‌هنگام و یا مواقعی که نور کافی برای رانندگی وجود ندارد، رقم بزند. در این فرصت نگاهی کوتاه می‌اندازیم به بازاری که در زمان اوج تحریم‌ها نیز به خوبی به کار خود ادامه داد و بدون وقفه خدمات مرتبط با نور خودرو را در اختیار رانندگان قرار داد.

چشم و چـراغ راننده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، سیستم روشنایی‌ یا همان نور خودرو از 4 بخش اصلی تشکیل شده است. کلید چراغ، سیم‌کشی، آفتامات و در نهایت لامپ که هر کدام عملکرد و وظیفه خاص خود را بر عهده دارند.
    1- کلید چراغ:
    اولین بخش از سیستم برقی کنترل روشنایی خودرو که به طور مستقیم تحت کنترل راننده قرار دارد. کلید روشن و خاموش ساده‌ای که همه رانندگان و کسانی که کمترین آشنایی را با خودرو دارند، آن را به خوبی می‌شناسند.
    2- سیم‌کشی داخلی:
    این قسمت نیز مانند اکثر قسمت‌های مرتبط با نور خودرو تعریفی ساده و صد‌البته آشنا دارد؛ سیستم برق‌رسانی داخل وسیله نقلیه که پیام روشن و یا خاموش‌شدن را به چراغ‌ها منتقل می‌کند.
    3- آفتامات:
    این بخش از سیستم نور خودرو تعریفی کمی پیچیده‌تر نسبت به باقی بخش‌های روشنایی وسیله نقلیه دارد.
    آفتامات در حقیقت رله‌ای (رله به‌تنهایی نوعی کلید است که با یک جریان الکتریکی اندک عمل کرده و جریان الکتریکی قوی‌تری را از خود عبور می‌دهد) است که جریان برق را داخل کل سیستم تنظیم می‌کند و اهمیتش از آن سو است که در صورت عدم تنظیم دقیق جریان باعث وارد‌شدن فشار زیاد به چراغ و آسیب‌دیدن این قسمت شود. در برخی موارد حتی احتمال سوختن چراغ نیز وجود دارد.
    4- چراغ:
    مجموعه‌ای از عدسی‌ها و آینه‌ها به همراه یک چراغ روشنایی که در پایان مسیر سیستم نور خودرو قرار دارند. نیازی به معرفی بیشتر از این قسمت نیست زیرا چراغ خودرو را هر کسی که یک بار با پدیده‌ای به نام وسیله نقلیه آشنا شده، می‌شناسد.
    البته از آنجا که بازار چراغ خودرو‌های خارجی در حال حاضر ثبات خاصی را تجربه نمی‌کند و کماکان تحت تاثیر نوسانات دوران پس از تحریم قرار دارد، در آینده نه‌چندان دور بازار قابل پیش‌بینی سیستم روشنایی چراغ خودرو‌های خارجی را نیز مرور خواهیم کرد؛ خودرو‌هایی که تنوع بالا و مدل‌های زیادش خود یک مقاله جداگانه را طلب می‌کند.

    قیمت‌ها:
    چراغ خودرو از 4 قسمت چراغ جلو، چراغ عقب، راهنمای جلو و راهنمای روی گلگیر تشکیل شده که در جدول زیر قیمت تک‌تک این قسمت‌ها را در خودرو‌های ساخت داخل مورد بررسی قرار می‌دهیم.
    وسایل نقلیه‌ای که قیمت چراغ‌های عقب و جلوی تک‌تک آنها متفاوت است اما راهنمای جلو و راهنمای روی گلگیرشان همگی یک قیمت دارد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط