فونیکسریمکسبهتام

برنامه‌های قطعه‌سازان برای ارتقای ساختار تولید در کشور

طرح جامع قطعه‌سازان، نیازمند تامین سرمایه

عصر خودرو : طرح جامع قطعه‌سازان با هدف ارتقای ساختار قطعه‌سازی و خودروسازی کشور به وسیله انجمن سازندگان قطعات خودرو تدوین شده است.

طرح جامع قطعه‌سازان، نیازمند تامین سرمایه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، به گفته مشاور انجمن قطعه‌سازان، این طرح تمامی مراحل کارشناسی خود را طی کرده و با تایید مراجع ذی‌ربط به تصویب خواهد رسید. به‌روزرسانی فناوری‌های تولید قطعات، اقتصادی شدن تیراژ تولید قطعه‌سازان، نوسازی ماشین‌آلات، سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه، گسترش ارتباط شرکت‌ها با دانشگاهیان از مواردی هستند که در این طرح اشاره شده است. از این‌رو اجرایی شدن این طرح به 8/5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ارزی و 3300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی نیاز دارد.


    اهداف طرح جامع قطعه‌سازان
    جهانی شدن صنعت خودرو نیازمند ارتقای ساختار قطعه‌سازی و خودروسازی است و برای دستیابی به این هدف طرح جامع قطعه‌سازان تدوین شده است که با تایید مراجع ذی‌ربط این طرح اجرایی خواهد شد.
    در همین زمینه مشاور انجمن قطعه‌سازان کشور در گفت‌وگو با صمت به دلایل نیاز به ارتقای ساختار صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی اشاره و اظهار کرد: مشتریان در بازار داخلی خواهان خودروهای کیفی با قیمت مناسب هستند، از این‌رو قطعه‌سازان با هدف ارتقای ساختار قطعه‌سازی طرح جامعی را در این زمینه تدوین کرده‌اند.
    محسن رزم‌خواه با مطرح کردن مواردی که در طرح جامع قطعه‌سازان آورده شده است، گفت: فناوری‌های خطوط تولید قطعه‌سازان باید به روز شود و مانند قطعه‌سازان مطرح جهانی از آخرین دستاوردهای فناوری برای ساخت و تولید قطعات خودرو استفاده شود.
    به گفته رزم‌خواه، از دیگر مواردی که در طرح جامع قطعه‌سازان عنوان شده، می‌توان به نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات قطعه‌سازی اشاره کرد زیرا این امر به بهبود کیفیت قطعات تولیدی کمک می‌کند که در نهایت زنجیره تامین قطعات برای بهبود، صنعت خودروسازی را تقویت خواهد کرد.
    مشاور انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: در این طرح بیان شده که مقیاس تولید قطعه‌سازان باید اقتصادی شود تا قطعات تولیدی از نظر کیفیت و قیمت رقابتی شوند. در واقع تنها با تولید رقابتی قطعات می‌توان به بازارهای جهانی نفوذ کرد.
    وی افزود: سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه نیز از دیگر اهدافی است که در این طرح به آن اشاره شده تا قطعه‌سازان با سرمایه‌گذاری در زمینه مهندسی و طراحی قطعات خودرو برای رقابت‌پذیر کردن این صنعت توانمند شوند.
    رزم‌خواه عنوان کرد: ارتباط صنعت با دانشگاه یکی دیگر از اهداف قطعه‌سازان در این طرح است که با تحقق این امر کارشناسانی که با نحوه استفاده از ماشین‌آلات قطعه‌سازی به طور کامل آشنایی دارند، در این صنعت فعالیت خود را آغاز و در بهبود تولید و کمک به واحدها در استفاده از فناوری‌های روز پیشگام می‌شوند.
    به گفته مشاور انجمن قطعه‌سازان، مراحل کارشناسی این طرح طی شده و باید به وسیله سایر مراجع ذی‌ربط نیز بررسی و تصمیم‌گیری شود. همچنین برآورد شده برای فاز اول اجرای طرح جامع قطعه‌سازان 8/5میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ارزی و 3300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی لازم است.


    تامین سرمایه موردنیاز طرح جامع
    اجرایی شدن طرح جامع قطعه‌سازان نیازمند سرمایه‌گذاری در این بخش است. نوسازی ماشین‌آلات صنعت قطعه‌سازی، سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه و افزایش تیراژ تولید قطعه‌سازان به سرمایه نیاز دارد و برای تحقق این امر دولت و بانک‌ها باید قطعه‌سازان را حمایت کنند.
    در همین زمینه عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور درباره طرح جامع قطعه‌سازان به صمت گفت: اجرایی شدن این طرح نیازمند سرمایه‌گذاری در این بخش است که برای تامین سرمایه واحدهای تولید قطعات نیازمند مساعدت‌های دولت و اعطای وام کم‌بهره تا زیر 10درصد هستیم.
    ابوالقاسم آروند ادامه داد: همکاری با کشورهای خارجی و سرمایه‌گذاری مشترک نیز یکی دیگر از راه‌های تامین سرمایه موردنیاز برای این طرح است. همچنین پیشنهاد می‌شود میزان تعرفه خودروهای وارداتی افزایش یافته و قسمتی از این تعرفه به بهینه‌سازی صنایع، از جمله صنعت قطعه‌سازی اختصاص داده شود.
    آروند با اشاره به دیگر راهکارهای تقویت صنعت قطعه‌سازی در کشور افزود: با حذف یارانه اقشار پردرآمد جامعه و اختصاص این یارانه‌ها به صنایع ازجمله صنعت قطعه‌سازی می‌توان در جهت ارتقای این صنعت و اجرایی شدن اهداف طرح جامع قطعه‌سازان گام برداشت.


    به اعتقاد عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان هماهنگی خودروسازان با قطعه‌سازان به طور قطع می‌تواند منجر به پیشبرد اهداف کشور برای تقویت تولید و ورود به بازارهای صادراتی
    شود.
    براساس این گزارش، طرح جامع قطعه‌سازان از طرح‌هایی است که به منظور پیشبرد اهداف قطعه‌سازان در جهت ارتقای ساختار این بخش در نظر گرفته شده است. در این بین تمامی کارشناسان معتقدند برای دستیابی به اهداف این طرح باید در صنعت قطعه‌سازی سرمایه‌گذاری شود.
    تامین سرمایه‌های موردنیاز برای این بخش حمایت‌های دولت را می‌طلبد، همچنین همکاری با کشورهای مطرح خارجی در زمینه قطعه‌سازی و انجام سرمایه‌گذاری مشترک با این کشورها راه دیگری برای تامین سرمایه و اجرایی کردن طرح جامع قطعه‌سازان است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
      آرشیو