فونیکسریمکسبهتام

آنالیز حوادث رانندگی در نیمه اول شهریور امسال

عصر خودرو : آمارهای اولیه از تعداد کشته‌شدگان حوادث رانندگی در نیمه نخست شهریور، از مرگ ۳۷۰ تن در صحنه تصادف حکایت دارد. در ماهی که بیشترین تلفات حوادث رانندگی در جاده‌های کشور را به خود اختصاص داده، نگاهی داشتیم به مهمترین علل و محل وقوع تصادفات در نیمه نخست شهریور امسال.

آنالیز حوادث رانندگی در نیمه اول شهریور امسال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، در 15 روز ابتدایی شهریور ماه 370 تن در صحنه تصادفات جان خود را از دست داده‌اند که این آمار گرچه کاهشی پنج درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل داشته؛ اما شمار تصادفات جرحی و تعداد مجروحین به ترتیب 3 و 6 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

    بررسی عوامل وقوع تصادفات در نیمه نخست شهریور سال 94 در معابر برون شهری نیز نشان می‌دهد که بیشترین علت حوادث جاده ای در پی عدم توجه به جلو از سوی رانندگان رخ داده است، به طوریکه 31.7 درصد از سهم کل تصادفات به این موضوع اختصاص دارد. همچنین تخطی از سرعت مطمئنه با 21.2 درصد، انحراف به چپ با 16.1 درصد و عدم رعایت حق تقدم با 14.7 درصد در رتبه های دوم تا چهارم قرار گرفته‌اند.

    بر اساس این گزارش، خستگی و خواب آلودگی راننده، ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه و عدم رعایت فاصله طولی نیز به ترتیب با 5.5 درصد، 1.6 درصد و 1.2 درصد در رتبه های بعدی قرار دارد. هشت درصد تصادفات نیز به دلایل دیگر، رخ داده است.

    سهم 1.3 درصدی ناوگان حمل و نقل عمومی در تصادفات نیمه نخست شهریور

    طی گزارش های واصله به پلیس راه از سوی ماموران راهور در خصوص نوع خودروها، نشان می دهد که خودروهای سواری با 56.1 درصد بیشترین نوع خودرو در حوادث را به خود اختصاص داده‌اند، پس از آن سهم وانت، موتورسیکلت و کامیون نیز به ترتیب 11.7 درصد، 21.9 و 9 درصد است. همچنین ناوگان مسافربری عمومی نیز 1.3 درصد از این وسایل را شامل می شود.

    به گزارش ایسنا، آنالیز محل، نوع و زمان تصادفات در نیمه نخست شهریور امسال نشان می دهد که 62 درصد از این تصادفات در محور اصلی، 27 درصد در محورهای فرعی و 11 درصد نیز در محورهای روستایی رخ داده است.

    ساعات پیک تصادفات نیز از ساعت 16 الی 20 گزارش شده؛ به طوریکه 25 درصد از کل تصادفات در حد فاصل این ساعات رخ داده، پس از آن ساعت 12 تا 16 با 21 درصد و 20 تا 24 با 20 درصد در رتبه های بعدی قرار دارد و این نشان می دهد که 66 درصد کل تصادفات جاده ای از ساعت 12 تا 24 یا به عبارتی در نیمه دوم روز رخ داده است.

    همچنین هشت درصد از تصادفات نیز از ساعت یک تا 4 بامداد، هشت درصد نیز از ساعت 4 تا 8 بامداد و 18 درصد نیز از ساعت 8 الی 12 رخ داده است.

    نکته قابل توجه دیگر در وقوع تصادفات این است که 66 درصد از تصادفات نیمه نخست شهریورماه در فاصله 30 کیلومتری از شهرها رخ داده به این معنا که رانندگان یا در 30 کیلومتر مانده به شهر دچار حادثه شده و یا در حالیکه کمتر از 30 کیلومتر از شهر فاصله گرفته اند حادثه برایشان رخ داده است.

    سرهنگ نادر رحمانی رییس مرکز اطلاعات کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا درباره این آمار به خبرنگار ایسنا می گوید: وقتی 66 درصد از تصادفات در نیمه نخست شهریورماه در فاصله 30 کیلومتری شهرها رخ داده به این معناست که رانندگان با تصور اینکه دیگر به مقصد رسیده اند توجهی به مقابل نداشتند یا با این گمان که هنوز از شهر فاصله نگرفتند آنطور که باید و شاید مقررات را رعایت نکردند ضمن اینکه در نزدیکی شهرها طبیعتا تراکم حرکت بالاست از این رو رانندگان باید توجه کنند که از همان ابتدای حرکت قوانین را رعایت کرده و با هوشیاری کامل رانندگی کنند.

    رحمانی در عین حال افزود: البته این آمار تنها مختص به شهریور ماه نیست و در دیگر ماه‌های سال نیز به طور متوسط بیش از 50 درصد تصادفات در فاصله 30 کیلومتری شهرها رخ می دهد.

    وی همچنین بیش از 33 درصد از تصادفات رانندگی رخ داده در جادهای کشور را از نوع واژگونی دانست و گفت: در نیمه اول شهریور امسال 38 درصد از تصادفات منجر به واژگونی شده است و این یعنی بی توجهی خود راننده سهم زیادی در وقوع آن داشته است.

    رحمانی با بیان اینکه بر اساس آمار سال‌های قبل در نیمه دوم شهریور ماه شاهد افزایش تلفات و تصادفات بوده‌ایم، تصریح کرد: امیدواریم این اتفاق در سال‌جاری رخ ندهد و تعداد تلفات از نیمه نخست این ماه پیشی نگیرد؛ اما برای تحقق این امر نیازمند همکاری و همراهی رانندگان با پلیس هستیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط