فونیکسریمکسبهتام

کارشناسان با تاکید بر بی‌تاثیری افزایش تیراژ در کاهش هزینه‌های تولید مطرح کردند

ارتقای تقاضای خودرو با افزایش قدرت خرید

عصر خودرو : کارشناسان بالا بردن تیراژ تولید را به‌عنوان راهکار برای کاهش قیمت خودروهای داخلی به خودروسازان توصیه می‌کنند زیرا با این روش هزینه‌های تولید بر تعداد بیشتری خودرو سرشکن شده که این روند امکان کاهش و تثبیت قیمت خودرو را به همراه خواهد داشت.

ارتقای تقاضای خودرو با افزایش قدرت خرید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، در 4 سال گذشته و به عبارتی دیگر از آغاز دهه 90 شمسی تاکنون، قیمت بیشتر خودروهای داخلی رشدی 3 برابری داشته و همزمان با کاهش قدرت خرید مردم، قیمت خودرو به موضوعی چالشی تبدیل شده است. خودروسازان افزایش قیمت خودرو را متاثر از عواملی همچون افزایش نرخ ارز، تورم عمومی و محدودیت‌های بین‌المللی عنوان می‌کنند و در شرایط فعلی نه تنها کاهش قیمت را غیرممکن می‌دانند بلکه افزایش قیمت را از شورای رقابت درخواست کرده‌اند.در این میان اگرچه مردم هم‌نظر با خودروسازان بوده و در افزایش قیمت خودروهای داخلی آنها را مقصر نمی‌دانند اما با توافق هسته‌ای به‌دست آمده و وعده‌هایی که برای کاهش قیمت پیش از «برجام» به مردم داده شده، اکنون انتظار کاهش قیمت در جامعه شکل گرفته و مشتریان خواهان پایین آمدن قیمت خودروهای داخلی هستند.به گفته کارشناسان در تولید یک کالا هراندازه میزان تولید افزایش یابد، هزینه‌های تولید نیز کاهش خواهد یافت، در نتیجه تولیدکننده قادر خواهد بود تا نسبت به کاهش قیمت آن کالا اقدام کند. از آنجایی که خودرو محصولی پرهزینه است، با افزایش تیراژ، برخی از هزینه‌های تولید کاهش پیدا می‌کند که برای خودروسازان امکان کاهش قیمت فراهم می‌شود.


    بازار خودرو نیازمند تحریک تقاضا
    اگرچه افزایش تیراژ به خودروسازان پیشنهاد می‌شود اما از سویی دیگر باید شرایط این صنعتگران برای افزایش میزان تولید نیز موردتوجه قرار گیرد. دبیرکل اتاق بازرگانی تهران معتقد است درحال‌حاضر افزایش تولید برای خودروسازان وجود ندارد زیرا تقاضای متناسب با افزایش تولید در بازار به چشم نمی‌خورد. بی‌شک مشکلات کنونی خودروسازان با افزایش قدرت خرید مردم رفع خواهد شد و باید سیاستگذاری‌ها به این سمت حرکت کند.بهمن عشقی در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: در شرایط فعلی مشتریان از قدرت خرید کافی برخوردار نیستند. شیب نمودار افزایش نرخ تورم و به دنبال آن افزایش قیمت تمام‌شده کالا، از شیب نمودار قدرت خرید مردم فزونی یافته است، بنابراین یک فاصله (گپ) بین این 2 موضوع به وجود آمده که منجر به پایین آمدن تقاضا در بخش خرید خودرو شده است. به گفته وی، در حال‌حاضر مردم با صنعت خودرو مبارزه نمی‌کنند بلکه قدرت خرید خود را به شدت از دست داده‌اند.دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این نکته که خودروسان نمی‌توانند یک شبه مشکل قیمت را حل کنند و این انتظار از آنها غیرصحیح است، گفت: قیمت ارز از هزار تومان به 3 هزار تومان رسید اما توانایی خرید مردم نسبت به تورم بالا نرفت. بنابراین برای خرید خورویی به‌عنوان مثال 5 میلیون تومانی تقاضا وجود داشته اما بازار هنوز برای خرید همان خودرو با قیمت 17 میلیون تومان، راه خود را پیدا نکرده است. بازار باید به‌طور تدریجی قدرت خرید پیدا کند و بر اثرات ناشی از افزایش تورمی قیمت غلبه کرده و به رونق برسد که در این زمینه به محرک‌های لازم نیز نیاز خواهد بود. وی افزود: در سال 91 و 92 آمار تولید خودرو کاهش پیدا کرد که با پایین آمدن عرضه، میزان تقاضا نیز کاهش یافت و میزان تولید خودرو به میزان نیاز بود که این باعث شد، تعادل بین عرضه و تقاضا به وجود آید. طراز صنعت خودرو مانند طراز دیگر صنایع کشور است اما این صنعت از فضای محیطی جهان به شدت تاثیر می‌گیرد. در دوران تحریم به این صنعت آسیب‌های بیشتری وارد شده، بنابراین ابتدا باید به محرک‌های تقاضا پرداخت و ابزارهایی برای رسیدن به این هدف تعیین شود که متناسب با آن تولید و عرضه را افزایش داد.


    افزایش تیراژ تولید خودرو به‌صرفه نیست
    به اعتقاد برخی کارشناسان درحال‌حاضر شاخص تفاضای خودرو زیر شاخص عرضه قرار دارد و در این شرایط افزایش تیراژ تولید با هدف کاهش قیمت خودرو منطقی به‌نظر نمی‌رسد زیرا هنگامی‌که میزان عرضه از تقاضا فزونی گیرد، علاوه بر آنکه کالا به فروش نرفته و انبار می‌شود، تولیدکننده مجبور به فروش با قیمتی پایین و ضرر خواهد بود و در این وضعیت انتظار خریداران برای کاهش قیمت نیز قوت بیشتری می‌گیرد. یکی از استادان دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت، افزایش تیراژ تولید خودرو را معادل حل مشکل نقدینگی و کاهش قیمت خودرو نمی‌داند و معتقد است این روش تا حد پایین و بسیار محدودی هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. امیرحسین کاکایی در گفت‌وگو با صمت با اشاره به این موضوع که در قیمت خودرو تورم و عوامل تعیین‌کننده قیمت تاثیرگذارتر از تیراژ تولید است، کاهش قیمت را روی کیفیت خودرو تاثیرگذار دانست و اظهار کرد: در شرایط فعلی با کاهش حداقلی قیمت خودرو این پرسش مطرح می‌شود که آیا با این کاهش، کیفیت خودروها افزایش پیدا می‌کند؟
    وی افزود: به دلیل اتفاق‌هایی که در 4 سال گذشته رخ داده، خودروسازان و قطعه‌سازان زیان‌های بسیاری پرداخت کردند و از نظر سرمایه‌گذاری ضعیف شده‌اند، در نتیجه با افزایش تیراژ و کاهش قیمت، کیفیت بهتر نخواهد شد. به اعتقاد کاکایی، اگر خودرو از مدل کالای سرمایه‌ای خارج شود و مردم براساس نیاز واقعی خود به خرید بپردازند، قیمت خودرو کاهش یافته و با این افت قیمت، کیفیت تغییر نخواهد کرد. این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید فکر اساسی در این زمینه شود و از طریق سرمایه‌گذاری در فناوری و محصول، نقدینگی خودروسازان و به دنبال آن کیفیت محصولات افزایش پیدا کند. به عبارت دیگر براساس شرایط خودروسازان این امکان که به‌طور همزمان قیمت خودروها کاهش و کیفیت افزایش پیدا کند، وجود ندارد زیرا با افت قیمت، کیفیت هم پایین خواهد آمد. وی اضافه کرد: در حال‌حاضر علاوه بر قیمت، بیشترین روی سخن مردم با خودروسازان درباره کیفیت است. تجربه ثابت کرده هنگامی‌که مردم گمان کنند قیمت کالایی رو به افزایش است، بیشتر به سمت آن می‌روند، بنابراین لازم است خودروسازان و قطعه‌سازان با تمام توان خود مشغول به فعالیت باشند.کاکایی با تاکید بر این موضوع که هیچ صنعتگری نمی‌خواهد محصولی با مشکل را به مشتریان ارائه دهد و نارضایتی ایجاد کند، بنابراین در شرایط فعلی ظرفیت کاهش قیمت و افزایش کیفیت برای خودروساز وجود ندارد، گفت: مردم خواهان محصولاتی با طراحی جدید هستند. طراحی جدید نیازمند خطوط تولید و فناوری‌های جدید دارد.براساس این گزارش در شرایطی که مردم خواهان کاهش قیمت خودروهای داخلی هستند این امکان برای خودروسازان وجود ندارد، اگرچه افزایش تیراژ تولید می‌تواند در پایین آوردن هزینه‌ها یاریگر خودروسازان باشد اما به نظر می‌رسد باید با استفاده از روش‌های علمی به تحریک تقاضا پرداخت. با افزایش تقاضا در میزان تولید هم توازن به‌وجود خواهد آمد و در ادامه افزایش تولید برای خودروسازان صرفه اقتصادی خواهد داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو