فونیکسریمکسبهتام

فعالیت تاکسی‌تلفنی‌های کرمان زیر نظر صنف جرثقیل‌داران

عصر خودرو : سیستم حمل‌ونقل کرمان در حالی از زیرساخت‌های مدرن وعده داده‌شده برخوردار نشده که بار حمل‌و نقل بر دوش تاکسی‌ها است و در این میان فعالیت تاکسی‌تلفنی‌ها زیر نظر صنف جرثقیل‌داران تعجب برانگیز است.

فعالیت تاکسی‌تلفنی‌های کرمان زیر نظر صنف جرثقیل‌داران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، شهر کرمان با نزدیک به یک‌ میلیون نفر جمیعت هرروز با ابعاد جدیدی در زمینهٔ مشکلات پیش رو درخصوص حمل‌ونقل شهری دست‌به‌گریبان است.

    خیابان‌های سنتی و گاه کم‌عرض از یک‌سو و موج ورود خودروهای شخصی از سوی دیگر بر ترافیک شهر افزوده است و درگاهی از ساعات روز گره‌ای سخت بر پیکره ترافیکی شهر می‌زند در چنین شرایطی بی‌تردید وجود سیستمهای حمل‌ونقل شهری چابک و ساماندهی شده می‌تواند گره‌گشای مردم شهر باشد.

    ارزان بودن و انعطاف‌پذیری راه‌حل‌های جایگزین برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی در این مسیر می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد

    ارزان بودن و انعطاف‌پذیری راه‌حل‌های جایگزین برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی در این مسیر می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد اما در کرمان همچنان بار ترافیک بر دوش سیستم اتوبوس‌رانی و تاکسی‌های درون‌شهری است.

    هرچند صحبت‌هایی از راه‌اندازی منوریل و قطار شهری در کرمان شده است و حتی دو خط سرویس‌دهی شمال به جنوب و غرب به شرق هم برای این وسایل نقلیه پیش‌بینی‌شده است اما راه‌اندازی این امکانات مدرن حمل‌ونقل شهری در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست که چه زمانی باید به وجود سیستمهای مدرن حمل‌ونقل در شهری همچون کرمان که افسارگسیخته رو به گسترش است امیدوار بود.

    گره هایی که بر پیکر ترافیک کرمان می افتاد

    با آغاز فصل بازگشایی مدارس که از حدود 10 روز دیگر آغاز می‌شود می‌توان گره‌های تنگ‌شده بیشتری را بر پیکره خیابان‌های کرمان احساس کرد خیابان‌هایی که اکثراً بیش از چهار دهه قدمت دارند و بار ترافیکی سنگینی را به دوش می‌کشند.

    هرچند پروژه‌هایی در راستای بهسازی معابر شهری و ایجاد تقاطع‌های غیر هم‌سطح در کرمان در دست اجرا است اما بی گام هیچ‌یک از این پروژه‌ها در سال جاری نمی‌توانند مشکل کرمان را رفع کنند زیرا در آغاز راه قرار دارند.

    در چنین شرایطی استفاده بهینه از توان موجود در شهر کرمان از اهمیت بالایی برخوردار است و البته برنامه‌ریزی در این میان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

    اما وقتی‌که بدانیم که هنوز تاکسی‌تلفنی‌های شهر کرمان نمی‌دانند زیر نظر چه ارگانی باید فعالیت کنند همه‌چیز تعجب‌انگیز می‌شود.

    نکته قابل‌توجه اینکه بخشی قابل‌توجهی از تاکسی‌تلفنی‌های کرمان زیر نظر صنف جرثقیل‌داران کرمان در حال فعالیت هستند و دلیل عمده این اقدام هم این است که برخورد دوگانه با تاکسی‌تلفنی‌ها شده است

    نکته قابل‌توجه اینکه بخشی قابل‌توجهی از تاکسی‌تلفنی‌های کرمان زیر نظر صنف جرثقیل‌داران کرمان در حال فعالیت هستند و دلیل عمده این اقدام هم این است که برخورد دوگانه با تاکسی‌تلفنی‌ها شده است.

    درحالی‌که تصور اکثر مردم بر این است که تاکسی‌تلفنی‌های باید زیر نظر سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی فعالیت کنند اما برخی ساز دیگری می‌زنند و بر تشکیل صنف تاکسی‌تلفنی‌ها تأکیددارند و چون تعداد آن‌ها به حد مجاز نرسیده‌اند به‌ناچار زیر نظر صنف جرثقیل دارا فعالیت می‌کنند.

    جالب اینکه از حدود دویست واحد تاکسی‌تلفنی در کرمان صد واحد زیر نظر تاکسیرانی و صد واحد نیز زیر نظر صنف جرثقیل‌داران اداره می‌شوند این درحالی‌که است که طبق قانون اصنافی که دارای قانون خاص هستند از قوانین نظام صنفی مستثنی هستند و حتی وزیر کشور نیز در این خصوص مصوبه ای صادر کرده و خواستار ساماندهی این صنف شده و البته ساماندهی حمل نقل مسافر و بار شهری را بر عهده شهرداری‌ها گذاشته‌شده است.

    سیاست‌های دوگانه در این زمینه در کرمان درحالی‌اجرا می شود که نیمی از تاکسی‌تلفنی داران کرمان بر اداره صنفی مجموعه تأکیددارند در این میان دود این نابسامانی به گوش مردم کرمان می‌رود.

    از سوی دیگر وقتی با مردم کرمان که مشتری اصلی خدمات تاکسی‌تلفنی‌ها هستند به گفتگو می‌نشینیم اکثر مردم گمان می‌کنند که فعالیت این‌گونه از تاکسی‌ها تابع مقررات سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری است.

    مردم خواستار مدیریت واحد تاکسی تلفنی ها هستند

    محمد ایرانمنش یکی از شهروندان کرمانی در گفتگو با مهر این‌گونه تصور دارد که هر آنچه در خصوص تاکسی‌ها در کرمان است زیر نظر شهرداری است و باید طرح مشکلات خود در خصوص این سیستم حمل‌ونقل را متوجه شهرداری کند.

    وی اعتماد به سیستم های حمل‌ونقل را ناشی از اعتباری می‌داند که نسبت به نظارت و کسب مجوز از مبادی ذی‌ربط انجام می‌شود و این‌گونه می‌گوید که تعجب‌آور است که تاکسی‌تلفنی‌ها دوگانه مدیریت می‌شوند.

    این شهروند کرمانی با اشاره به اینکه تاکسی‌تلفنی‌ها به‌صورت خیلی شخصی‌تر و در تمام ساعات روز به مردم خدمات می‌دهند و در چنین شرایطی باید نظارت دقیق و پاسخگو نیز بر فعالیت این افراد وجود داشته باشد.

    زهرا صولتی دیگر شهروند کرمانی به شروع مدارس و سرویس‌های مدارس اشاره می‌کند و می‌گوید ما به اعتماد دستگاه‌های نظارتی از سرویس‌های تاکسی‌تلفنی‌ها استفاده می‌کنیم و بهتر است وضعیت تاکسی‌تلفنی‌های کرمان نیز مشخص شود یا زیر نظر صنف باشند و یا تاکسی‌رانی و در این خصوص نیز پاسخگو نیز خواهند بود تصور می‌کنم اگر قرار است صنف مجزا داشته باشند باید به نام صنف تاکسی‌تلفنی‌ها نیز فعالیت کند و اگر نمی‌توانند باید زیر نظر تاکسی‌رانی بروند تا ما نیز تکلیف خود را بدانیم.

    تاکسی تلفنی ها نیاز به حمایت دارند نه متولی

    در این میان احمد اسماعیلی یکی از فعالان بخش حمل‌ونقل کرمان به مهر می‌گوید: این حرفه محل امرارمعاش عده‌ای قابل‌توجهی از مردم کرمان است و باید راه و روش ثابت و منطقی برای اداره تاکسی‌تلفنی‌ها نیز وجود داشته باشد.

    وی خواستار حمایت از فعالان بخش تاکسی‌سرویس‌ها شد و گفت: افزایش قیمت سوخت و کمبود سهمیه‌ها از یک‌سو و از سوی دیگر کیفیت پایین خدمات به تاکسی‌ها هرروز بر هزینه‌های اضافه می‌کند و بر مشکلات می‌افزاید ما باید از یک نظام واحد حمایتی برخوردار باشیم و گمان نمی‌کنم برای کسی فرق داشته باشد صنف باشد یا تاکسی‌رانی فقط باید واحد و مستمر و حامی باشد.

    مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی کرمان در این خصوص می‌گوید که باید به وضعیت آژانس‌های حمل‌ونقل بار و مسافر سامان داده شود و در این خصوص برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری نهایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

    خدمات تاکسی تلفنی ها باید ساماندهی شده و در خور شان مردم باشد

    محمد عسکری افزود: باید موازی کاری در این بخش از بین برود و نظارت و مدیریت بر کار آژانس‌ها با دقت بیشتری انجام شود.

    وی با اشاره به فعالیت آژانس‌های بار و مسافر زیر نظر صنف جرثقیل داران افزود: باید مدیریت واحد در این خصوص اعمال شود تا بتوانیم مدیریت واحد و مطلوب و درخورشان مردم نیز ارائه کنیم.

    عسکری گفت: آژانس‌های بار و مسافر باید دارای آرم و لباس فرم و ساماندهی باشند اما عملاً این اتفاق‌ها صورت نمی‌گیرد و این روند نیاز به اصلاح دارد.

    با افزایش رفت‌وآمد مردم در معابر عمومی و با توجه به اینکه تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها درون‌شهری تنها گزینه مردم کرمان برای رفت‌وآمد در این شهر محسوب می‌شود گمان می‌رود مسئولان شهر کرمان باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن زمینه استفاده بهینه از تمام ظرفیت‌های حمل‌ونقل در استان کرمان را به‌کارگیرند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط