فونیکسریمکسبهتام

ارتباط قطعه‌سازان با دانشگاه و بهره‌گیری از علم در صنعت قطعه‌سازی

ارتقای توانمندی قطعه‌سازان، نتیجه پیوستگی علم و تجربه

عصر خودرو : برقراری ارتباط بین قطعه‌سازان و دانشگاهیان و تداوم این همکاری‌ها باعث شناسایی دغدغه‌های این صنعت و انجام پژوهش‌ها برای رفع مشکلات تولید می‌شود.

ارتقای توانمندی قطعه‌سازان، نتیجه پیوستگی علم و تجربه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، پژوهش‌هایی که با استفاده از نتایج آن می‌توان به منظور ارتقای توانمندسازی قطعه‌سازان در ساخت قطعات و همچنین طراحی‌های جدید و هوشمندانه گام برداشت. از این‌رو فرهنگ‌سازی برای باور کردن توان دانشگاهیان و بهره‌گیری از تجربیات قطعه‌سازان به شکل همزمان می‌تواند باعث ارتقای فناوری‌های طراحی و ساخت قطعات و در نتیجه رقابت‌پذیرشدن صنعت قطعه‌سازی شود.
    ارتقای فناوری در همکاری با دانشگاه
    نایب‌رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور در گفت‌وگو با صمت با بیان اینکه در حال حاضر ارتباط مستقیم و مستمر بین قطعه‌سازان و دانشگاهیان وجود ندارد، اظهار کرد: این ارتباط‌ها به شکل پراکنده و غیرمستمر دیده می‌شود. به عنوان نمونه همایش‌ها و سمینارهایی با حضور قطعه‌سازان و دانشگاهیان برگزار و درباره مباحث قطعه‌سازی صحبت می‌شود ولی این همایش‌ها تاکنون به شکل پیوسته برگزار نشده است.
    به گفته احمدرضا رعنایی، همایش‌های فراوانی در زمینه متالوژی با حضور استادان دانشگاه برگزار شده تا علم ریخته‌گری با تجربه ریخته‌گران همگام شود اما به‌طور ویژه در زمینه قطعه‌سازی، این همکاری‌ها و ارتباط‌ها شکل نگرفته است.
    رعنایی با نگاهی به اهمیت بهره‌گیری از توان علمی در صنعت قطعه‌سازی بیان کرد: پیوستگی علم و تجربه برای موفقیت در تمامی صنایع ازجمله صنعت قطعه‌سازی ضروری است. بنابراین صنعتگران به‌عنوان بازوی اجرایی و دانشگاهیان به‌عنوان بازوی علمی باید همکاری‌های دنباله‌داری در زمینه پیشبرد صنعت قطعه‌سازی داشته باشند. نایب‌رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور گفت: تمامی محققان و دانشگاهیان می‌توانند نظرات کلاسیک خود را در زمینه‌های مختلف ازجمله پژوهش‌هایی که در زمینه فناوری‌های روز دنیا و قطعات «های‌تک» انجام می‌شود، به واحدهای تولیدی منتقل کنند تا از نتایج این پژوهش‌ها در طراحی و تولید قطعات خودرو استفاده شود.

    رعنایی ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری نیز به منظور برقراری ارتباط بین علم دانشگاهیان و تجربه صنعتگران به وجود آمده اما این واحدها به‌طور جدی نتوانسته‌اند رسالت خود را انجام دهند و نتیجه مثبت و اثربخشی برای صنعت قطعه‌سازی نداشته‌اند. نایب‌رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور معتقد است در دانشگاه‌ها باید واحدهای عملی به‌منظور آشنایی بیشتر دانشگاهیان با مباحث قطعه‌سازی وجود داشته باشد تا این افراد علاوه بر مباحث تئوری با بهره‌گیری از نظرات تجربی، مهارت‌های لازم را کسب کنند و از طرفی هم قطعه‌سازان باید به علم دانشگاهیان بها دهند و از نتایج تحقیقات و پژوهش‌های آنها در صنعت قطعه‌سازی برای ارتقای توانمندی‌ها و مهارت‌های قطعه‌سازان استفاده کنند.
    وی افزود: طراحی قطعات خودرو یک بخش تاثیرگذار در صنعت قطعه‌سازی است زیرا یک قطعه را می‌توان به گونه‌ای طراحی کرد که باعث کاهش هزینه‌های تولید و در نهایت قیمت تمام‌شده خودرو شود. همچنین از میزان ضایعات کاسته و نرخ بهره‌وری افزایش پیدا کند و برعکس آن نیز امکان‌پذیر است. بنابراین بهره‌گیری از افراد متخصص در بخش طراحی می‌تواند نتایج مثبتی را برای قطعه‌سازی به‌دنبال داشته باشد.
    رعنایی ادامه داد: دانشگاهیان با شناسایی دغدغه‌های قطعه‌سازان در تولید قطعات خودرو می‌توانند تحقیقاتی را در این زمینه انجام داده که به جای بهره‌گیری از واحدهای تحقیق و توسعه که هزینه‌آور است، از نتایج تحقیقات دانشگاهیان در صنعت قطعه‌سازی استفاده کنند تا از انجام هزینه‌های اضافی در این بخش کاسته شود و در نتیجه کیفیت ارتقا پیدا کرده و صادرات قطعات نیز با رونق مواجه شود.
    نایب‌رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور تاکید کرد: بهره‌گیری از علم افراد آموزش‌دیده و ماهر در بخش‌های قطعه‌سازی در بهره‌گیری صحیح از تجهیزات و ماشین‌آلات قطعه‌سازی و چگونگی کار با این ماشین‌آلات موثر است.

    بهره‌گیری از علم دانشگاهیان برای طراحی قطعات
    نایب‌رییس انجمن قطعه‌سازان کشور با اشاره به اینکه افرادی که در صنعت قطعه‌سازی فعالیت می‌کنند، باید از مهارت‌های بالایی برای ساخت و تولید قطعات خودرو برخوردار باشند، به صمت گفت: ارتباط قطعه‌سازان با دانشگاهیان به‌طور قطع باعث بهبود عملکرد در ساخت و تولید قطعات می‌شود زیرا به‌روزرسانی علم قطعه‌سازان می‌تواند آنها را در زمینه طراحی و تولید قطعات یاری دهد.
    رضایی درباره راهکار توسعه همکاری‌های این 2 بخش ادامه داد: بهره‌گیری از مدیران هوشمند و همچنین ایجاد تفکر صحیح به منظور ارتقای ساختار قطعه‌سازی با استفاده از علم روز دانشگاهیان معتبر در این صنعت تسهیل خواهد شد.
    به باور نایب‌رییس انجمن قطعه‌سازی کشور نیروهای متخصص و آموزش‌دیده در زمینه طراحی قطعات خودرو می‌توانند در صنعت قطعه‌سازی تاثیرگذار باشند زیرا طراحی قطعات جدید و به‌روز، یکی از مواردی است که باعث رقابت‌پذیری قطعه‌سازان، گستردگی ارتباط با شرکت‌های قطعه‌سازی مطرح دنیا، رونق صادرات قطعات و در نتیجه ایجاد مزیت‌های اقتصادی برای کشور می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
      آرشیو