فونیکسریمکسبهتام

اهمیت استانداردسازی در ارتقای صنعت خودرو

بهره‌وری صنعت خودرو با استانداردسازی قطعات

عصر خودرو : استانداردهای قطعه‌سازان کشور در تولید قطعات موردنیاز خودروسازان از اهمیت بالایی برخوردار بوده، چراکه مشمول استانداردهای اجباری ایمنی خودرو و استاندارهای کارخانه‌ای است.

بهره‌وری صنعت خودرو با استانداردسازی قطعات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، همچنین برخی استانداردها براساس الزامات خودروسازان به‌وسیله قطعه‌سازان استفاده می‌شود. از این‌رو کارشناسان معتقدند استاندارد «ایزو تی‌اس 16949» از استانداردهای الزامی خودروسازان به قطعه‌سازان است که برای ارتقای کیفیت قطعات تولیدی و کاهش هزینه‌ها به‌کار برده شده و درنهایت منجر به بهره‌وری در در تولید خودرو می‌شود.


    قطعات ایرانی با استانداردهای جهانی
    چندی پیش رییس انجمن قطعه‌سازان کشور در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو گفته بود، ایران قطعات خود را با آخرین استانداردهای جهانی و اروپایی تولید می‌کند و واحدهای تولید قطعات خودرو سالانه توان صادرات 10میلیارد دلار قطعه و صنایع وابسته خودرو را دارند.
    محمد باقر رجال با بیان اینکه ایران پیشرفته‌ترین صنایع قطعات خودرو در خاورمیانه را دارد، گفته است شرکت‌های اروپایی بزرگترین طرف‌های تجاری قطعه‌سازان ایرانی هستند و این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند، دستکم نیمی از قطعات خودروی تولید ایران با استانداردهای اروپایی برابری می‌کند بنابراین قطعه‌سازان می‌توانند قطعات موردنیاز خودروهای کشورهای اروپایی را نیز تولید کنند.


    استانداردهای اجباری قطعات ایمنی خودرو
    قطعات ایمنی خودرو، قطعاتی هستند که مشمول استانداردهای اجباری هستند و چندی پیش تعدادی از قطعات مشمول این استانداردهای ملی شدند، گرچه تاکنون فهرست این دسته از قطعات به روز نشده است.
    در همین زمینه معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفت‌وگو با صمت درباره چگونگی وضعیت استاندارد قطعات تولید خودرو در کشور اظهار کرد: برخی از قطعات خودروهای تولیدی مانند قطعات ایمنی ازجمله برف‌پاک‌کن، لنت ترمز، شیشه و تایر مشمول استانداردهای اجباری هستند و برخی قطعات نیز از استانداردهای کارخانه‌ای برخوردارند.
    به گفته سعید تاجیک در حال حاضر فهرست قطعاتی که چندی پیش مشمول استاندارد اجباری و ملی شدند تغییری نکرده است و تولید قطعات خودرو هم در شرکت‌های دولتی و هم در شرکت‌های خصوصی از مرحله طراحی تا تولید مشمول استانداردهای اجباری است.
    تاجیک ادامه داد: سیستم‌های بازرسی و نظارت بر تولید قطعاتی که از طریق شرکت‌های تامین‌کننده وارد خطوط تولید می‌شوند، نظارت می‌کنند اما فعالیت نمایندگی‌های خدمات پس از فروش قطعات بدون نظارت و بازرسی است، بنابراین این امکان وجود دارد که قطعات پس از اینکه به‌وسیله نمایندگی‌های خدمات پس از فروش تعویض شوند نیاز به تعمیر داشته باشند، از این رو باید نظارت‌های لازم بر نمایندگی‌های خدمات پس از فروش قطعات نیز انجام شود.


    استانداردهای الزامی خودروسازان برای قطعات
    برخی استانداردهایی که قطعه‌سازان در تولید قطعات موردتوجه قرار می‌دهند، استانداردهای الزامی خودروسازان است و قطعه‌سازانی که با شرکت‌های خارجی همکاری می‌کنند، محصول خود را با رعایت استانداردهای این شرکت‌ها تولید می‌کنند. در همین زمینه عضو انجمن قطعه‌سازان تهران و کرج در گفت‌وگو با صمت با اشاره به استانداردهایی که قطعه‌سازان در تولید مدنظر قرار می‌دهند، گفت: برخی شرکت‌های قطعه‌سازی در همکاری با قطعه‌سازان مطرح دنیا و با سرمایه‌گذاری مشترک با رعایت استانداردهایی با لیسانس شرکت‌های خارجی قطعات خود را تولید می‌کنند.
    بهرام طیبی بیان کرد: استانداردی مانند «ایزو تی‌اس16949» ازجمله استانداردهای الزامی خودروسازان به قطعه‌سازان است. یعنی برخی استانداردها به وسیله خودروسازان تعریف می‌شود و قطعه‌سازان موظف به اجرای این استاندارد در تولید قطعات هستند.
    طیبی با نگاهی به استانداردهای تولید توضیح داد: «ایزو تی‌اس 16949» به وسیله شرکت‌های خودروسازی بزرگ و در بیش از 35000 سازمان در سراسر دنیا از سوی تامین‌کننده قطعات استفاده می‌شود. پیاده‌سازی سیستم مدیریت «کیفیت ایزو تی‌اس 16949» برای خودروسازان و تامین‌کنندگان فرصتی برای ارتقای کیفیت قطعات تولیدی و کاهش هزینه‌ها به شمار می‌رود.
    وی با بیان اینکه هدف این استاندارد توسعه سیستم مدیریت کیفیت و برای دوری از خطا و نقص‌ها است، ادامه داد: این استاندارد علاوه بر بهبود کیفیت، باعث کاهش میزان تلفات و عیب‌ها در زنجیره تامین می‌شود.

    درواقع این استاندارد دارای جزئیات و الزاماتی است، که مربوط به صنعت خودرو می‌شود و در ارتقای صلاحیت کارمندان، آگاهی و آموزش، طراحی، تولید محصولات و خدمات، کنترل ابزار نظارتی، سنجش همچنین تحلیل و ارتقای محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد. طیبی با تاکید بر اهمیت اجرای مدیریت کیفیت، در تولید قطعات افزود: با استفاده از سیستم مدیریت «کیفیت ایزو تی‌اس 16949‌» در زنجیره تامین عملیات اجرایی تسهیل می‌شود و اینگونه سازمان‌ها می‌توانند همزمان با افزایش بهره‌وری هزینه‌ها را کاهش دهند.
    به گفته عضو انجمن قطعه‌سازان تهران و کرج استانداردهای ایزو 9000 و ایزو 14000 نیز از استانداردهایی هستند که در تولید قطعات خودرو از اهمیت بالای برخوردار است.
    براساس این گزارش، استانداردهایی که قطعه‌سازان برای تولید قطعات ایمنی خود به‌کار می‌برند، مشمول استانداردهای اجباری است و برخی نیز مشمول استانداردهای الزامی خودروسازان به قطعه‌سازان است. از این‌رو هر خودروسازی برای هر قطعه شناسنامه فنی و استاندارد خاص تعریف کرده و بر این اساس کیفیت قطعات کنترل  می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط