فونیکسریمکسبهتام

گزارشی از وضعیت صنعت تولید شیشه خودرو در کشور

پساتحریم؛ چشم‌انداز صادرات شیشه خودرو به اروپا

عصر خودرو : درحال‌حاضر ۶ کارخانه تولید شیشه خودرو به صورت فعال با خودروسازان همکاری می‌کنند که به دلیل وجود مواد اولیه کافی و فناوری تولید، بخشی از این محصول هم‌اکنون صادر می‌شود و در این فضای پساتحریم فرصتی مناسبی را برای صادرات این محصول به بازارهای اروپایی به وجود خواهد آورد.

پساتحریم؛ چشم‌انداز صادرات شیشه خودرو به اروپا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، مدیر صنایع گیلان شیشه  اظهار کرد: درحال‌حاضر 8 یا 9 کارخانه تولید شیشه خودرو در کشور وجود دارد که از این تعداد 6 کارخانه به دلیل ادامه همکاری با شرکت‌های خودروسازی کشور و تامین نیاز آنها فعال هستند. مهدی تکیان ادامه داد: این 6 کارخانه شیشه در 3گروه قرار می‌گیرند که در یک گروه شرکت گیلان شیشه و ایمن شیشه سپهر و در گروه دیگر شرکت ونوس شیشه و بهنور هستند و شرکت امید اصفهان و سایپا شیشه نیز در گروهی دیگر قرار می‌گیرند.
    مدیر صنایع گیلان شیشه درباره وضعیت تولید شیشه خودرو در کشور افزود: با توجه به اینکه بخشی از مازاد تولید کشور به بازارهای خارجی عرضه می‌شود بخشی از شیشه خودرو به عراق صادر می‌شود که در گذشته نیز به کشورهای فرانسه و ایتالیا صادر می‌شده است. تولیدکنندگان شیشه با رعایت استانداردهای ال90 و رنو قصد داشتند وارد بازارهای اروپایی شوند که متاسفانه تحریم‌ها مانع توسعه بازار شد که در فضای پساتحریم استعداد، قابلیت و امکانات برای همکاری با کشورهای خارجی برای افزایش صادرات شیشه وجود دارد.
    به گفته تکیان شیشه‌های جلویی خودروها «لامینیت» است و شیشه‌های جانبی نیز نشکن و از ایمنی بالایی برخوردار هستند که فناوری تولید این نوع شیشه نیز در کشور وجود دارد و درحال‌حاضر نیازهای داخلی این محصول در کشور تامین می‌شود.


    خودکفایی در تولید شیشه خودروهای داخلی
    رییس اتحادیه شیشه و آینه تهران در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: درحال‌حاضر 8 کارخانه تولید شیشه فلوت در کشور وجود دارد که از این شیشه‌ها در بدنه خودروهای داخلی استفاده می‌شود و همچنین بخشی از تولید این شیشه‌ها به کشورهای اروپایی صادر می‌شوند. به گفته محمدعلی قنبری تعدادی کارخانه مانند صنایع شیشه گیلان و شرکت ونوس شیشه با نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کنند و تعدادی کارگاه تولید شیشه نیز زیرپوشش سازمان صنایع کوچک درحال فعالیت هستند.
    قنبری افزود: مواد اولیه لازم برای تولید شیشه در کشور وجود دارد و نیازی به واردات نداریم، با این حال به دلیل اینکه شیشه موردنیاز خودروهای پیشرفته به مواد اولیه خاصی نیاز دارد، برای تامین آن باید از طریق واردات اقدام شود.


    برخورداری از فناوری‌های پیشرفته
    دبیر انجمن شیشه ایران نیز در گفت‌وگو با صمت با بیان اینکه در ایران تنها 3 یا 4 گروه بزرگ تولیدکننده شیشه مدرن خودرو وجود دارد، اظهار کرد: یکی از این کارخانه‌ها گروه صنایع شیشه گیلان است که شامل گروه بهنور، ونوس و امید اصفهان می‌شود که در زمینه تولید شیشه‌های خودرو فعال هستند.
    حسین زجاجی با نگاهی به تولید شیشه خودروی پراید و پژو 206 در کشور تصریح کرد: شرکت سایپا شیشه تامین‌کننده شیشه‌های خودروی محصولات پراید و شرکت سپهر و ونوس نیز شیشه‌های پژو 206 را تامین می‌کنند. در واقع بیشتر مواد اولیه شیشه‌های خودرو در ایران تولید می‌شود و تنها بخش اندکی از این مواد اولیه به دلیل اینکه تولید آن در کشور صرفه اقتصادی ندارد، از طریق واردات تامین می‌شود. دبیر انجمن شیشه ایران ادامه داد: هر اندازه ضخامت شیشه‌ها کمتر باشد، سرد کردن آن به قدرت بالاتری نیاز دارد و این فرآیند نیازمند بهره‌گیری از فناوری بالایی است که خوشبختانه این فناوری‌ها در کشور وجود دارد. وی با تاکید بر اینکه تجهیزات ساخت شیشه به اندازه کافی در کشور وجود ندارد، افزود: تجهیزات مورداستفاده در تولید شیشه‌های خودرو پیشرفته است و از کشورهای اروپایی وارد می‌شود و در کارخانه‌های تولید شیشه خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. زجاجی یکی از مشکلات موجود در این صنعت را مطالبات تولیدکنندگان شیشه از خودروسازان دانست و گفت: در دوران تحریم برای تهیه مواد اولیه مشکلی وجود نداشت و تنها مشکل صنعت شیشه‌سازی در کشور مطالبات تولیدکننده‌ها از برخی شرکت‌های خودروسازی است که بازگشت آن می‌تواند زمینه را برای توسعه و افزایش تولید در این بخش فراهم کند.


    شیشه‌های لامینیت در خودرو
    غلامرضا حبیبی، رییس مهندسی ساخت شرکت سایپادیزل درباره شیشه‌های مورداستفاده در خودروهای تولیدی گفته است، شیشه جلوی خودروهای امروزی از نوع شیشه‌های لامینیت است. در این شیشه‌ها یک فیلم پلاستیکی به نام «پی. وی. بی» وجود دارد که به وسیله 2لایه شیشه در 2طرف آن احاطه شده است اما شیشه‌های جانبی و عقب پس از شکل‌دهی و برشکاری‌های لازم تا دمای 700 – 600 درجه سانتیگراد گرم و سپس به سرعت سرد می‌شوند و این عمل باعث استحکام سطحی شیشه می‌شود.
    لایه «پی. وی. بی» تعبیه‌شده در شیشه‌های جلو هنگام وارد شدن نیروی خارجی، خرده شیشه‌ها را در جای خود نگه می‌دارد و از پراکنده شدن آنها و ایجاد جراحت سرنشینان خودرو جلوگیری می‌کند. از خواص دیگر این نوع شیشه، می‌توان به کاهش انتقال صدا با فرکانس بالا، جلوگیری از ورود اشعه فرابنفش تا 95درصد و قابلیت ترمیم هنگام ترک‌خوردگی اشاره کرد. شیشه‌های جانبی و عقب نیز با توجه به استحکام ایجاد شده در آنها، هنگام شکستن به ذرات کوچک و بدون لبه‌های تیز و برنده تبدیل می‌شوند که به سرنشینان آسیب نمی‌زند. لازم به توضیح است، در شیشه‌های عقبی نیز گاهی از لایه «پی. وی. بی» برای افزایش ایمنی استفاده می‌شود. به اعتقاد حبیبی خط‌های مشکی که روی شیشه‌های عقب دیده می‌شود، نقش گرمکن دارند و از یخ‌زدگی شیشه در شرایطی که دمای هوا بسیار پایین است، جلوگیری می‌کنند. همچنین موجب از بین بردن آب و تمیزشوندگی بهتر و رفع شبنم و گردوغبار می‌شوند. به گفته رییس مهندسی ساخت شرکت سایپادیزل شیشه‌های رفلکس نیز برای تمام اتومبیل‌ها اعم از سواری عادی، رالی و تشریفات سیاسی قابل‌استفاده است و از مزایای آن افزایش جلوه و زیبایی خودرو، جلوگیری از ورود نورهای خیره‌کننده خورشید در روز و نور خودروهای مقابل در شب است. این شیشه‌ها در موارد خاص از دیده شدن داخل خودرو به دلایل امنیتی جلوگیری می‌کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو