فونیکسریمکسبهتام

کاهش فروش خودرو، معضل جدید اقتصاد چین

عصر خودرو : در حالی که خودروسازان چین و دیگر کشورها سودهای کلانی را در سال های گذشته از بازار بزرگ خودروی این کشور بدست آورده اند، آمارها حاکی است که دوران افول در این بخش از اقتصاد چین هم فرا رسیده است.

کاهش فروش خودرو، معضل جدید اقتصاد چین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، هنوز مدت زیادی از سال 2013 میلادی که چین بزرگترین بازار خودرو جهان را از آن خود کرد، نمی گذرد که آمارهای فروش اتومبیل در این کشور روند نزولی را نشان می دهد.
    تازه ترین آمار حاکی است که تنها در ماه جولای (تیر - مرداد) امسال میزان فروش خودرو در مقایسه با یک ماه قبل از آن حدود 16 و نیم درصد کاهش یافته و به یک میلیون و 500 هزار دستگاه رسیده است.
    اما این محدود به یک ماه نیست بلکه جولای، چهارمین ماه متوالی است که بر اساس آن فروش خودرو در چین روندی نزولی داشت.
    انجمن خودروسازان چین نیز در بیانیه ای وضعیت بازار خودرو کشور را نگران کننده دانسته است.
    حتی فروش خودروهای مجلل که در بهترین شرایط بوده و خواهان زیادی در چین داشت، در ماه های گذشته بین 2 تا 12 درصد بر اساس مدل های تولیدی کاهش یافته است.
    نکته قابل توجه در این بین این است که حتی، کاهش قیمت خودروهای خارجی در چین بخصوص خودروهای تولیدی شرکت های معروفی چون «تویوتا» نیز نتوانسته از روند نزولی فروش جلوگیری کند.
    «جانگ جون یی» تحلیلگر بازار خودرو از شرکت «رولان برگر» در چین می گوید: کاهش قیمت نمی تواند چیزی را عوض کند. بازار خودرو بیمار شده و دلیل آن هم شرایط بد اقتصادی است. مشکل کنونی فراتر از کاهش قیمت ها است.
    وی گفت که محیط کلان اقتصادی، مطلوبیت خود را از دست داده است و بسیاری از شرکت های خودروسازی حاضر نیستند در این شرایط سفارش جدید داشته باشند و خودرو تولید کنند.
    روزنامه گلوبال تایمز چین نیز در گزارشی اعلام کرد: این وضعیت می تواند بیکاری گسترده چینی ها در شرکت های خودروسازی را به دنبال داشته باشد.
    همین نشریه خاطرنشان می کند که در ماه جولای (تیر - مرداد) برخی از خودروسازان چینی به کارگران خود بیش از 20 روز تعطیلی دادند در صورتی که در این فصل هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است و این نشانه خوبی برای کارگران و شاغلان این شرکت ها نیست.
    این در شرایطی است که برخی از شرکت های خودروسازی در چین و خودروسازان خارجی در این بازار میزان تولید خود را برای سال جاری میلادی تا 50 درصد کاهش داده اند.
    به هر صورت آنچه مسلم است، اینکه خودروسازان در بازار بزرگ چین یکی از بدترین دوره های کاری خود را سپری می کنند.
    فروش خودرو در بزرگترین بازار خودرو جهان در سال های 2013 و 2014 میلادی سالانه به بیش از 20 میلیون دستگاه رسید و از سال 2009 میلادی به این طرف رشد سالانه این بخش بین 10 تا 15 درصد بوده است اما کارشناسان بر این باورند که تا زمان بهبود شرایط و بازگشت بازار به دوران طلایی باید صبوری کرد.
    چین که پس از آمریکا دومین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می شود، هم اینک به دلیل افت اقتصادی و سقوط بورس و سهام شرایط خوبی را تجربه نمی کند.
    این موضوع حتی باعث شد، اقتصاد چین که طی بیش از یک دهه گذشته از رشد سریع برخوردار بود و حتی پس از بروز رکود جهانی، کمابیش روند رشد اقتصادی را حفظ کرده بود، با کاهش قابل توجه مواجه شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم