فونیکسریمکسبهتام

کاهش ۴۰درصدی قیمت قطعات با بومی‌سازی فناوری «های‌تک»

عصر خودرو : برخورداری از توان طراحی قطعات و نوآوری‌های مهم ارزش‌افزوده بالایی در صنعت خودرو ایجاد می‌کند. به گفته کارشناسان طراحی قطعات «های‌تک» از اهمیت بالایی برخوردار است و بسیاری از کشورهای خارجی به‌دلیل سودآوری و مزیت‌های اقتصادی فراوانی که به همراه دارد، آن را موردتوجه قرار داده‌اند.

کاهش ۴۰درصدی قیمت قطعات با بومی‌سازی فناوری «های‌تک»
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، از این‌رو دستیابی به دانش فنی طراحی قطعات «های‌تک» به وسیله قطعه‌سازان ایرانی تنها با برنامه‌ریزی و هدفگذاری در این بخش می‌تواند به توسعه صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی کمک کند.
    ارزش‌افزوده با ارتقای طراحی قطعات
    به گفته معاون طراحی و مهندسی خودرو مرکز تحقیقات شرکت سایپا، فناوری در کشورهای گوناگون از سطوح متفاوتی برخوردار است. قطعاتی که در کشور با نام «های‌تک» تولید می‌شود، در کشور دیگری مانند کره‌جنوبی ممکن است «های‌تک» نباشند و فناوری تولید آن برای کره‌ای‌ها در سطح متوسطی باشد.
    عبدالله توکلی‌لاهیجانی اظهار کرد: کشور ما در زمینه مهندسی و طراحی قطعات اقدامات خوبی انجام داده ولی هنوز فاصله زیادی با کشورهای پیشرفته در زمینه مهندسی و طراحی دارد و دلیل آن هم فشارهای دوران تحریم بر صنعت قطعه‌سازی کشور است.
    به باور توکلی‌لاهیجانی، برخورداری از توان مهندسی، طراحی قطعات و نوآوری‌های استراتژیک بالاترین ارزش‌افزوده را در زنجیره ارزش‌خودرو ایجاد می‌کند. از این‌رو باید در زمینه طراحی قطعات «های‌تک» نیز برنامه‌ریزی شود.
    معاون طراحی و مهندسی خودروی مرکز تحقیقات سایپا عنوان کرد: تیراژهای کنونی تولید قطعات در ایران تفاوت زیادی با غول‌های قطعه‌سازی دنیا دارد که با ارتقای فناوری می‌توان این فاصله را کاهش داد، در واقع مفهوم پلتفرم و خانواده محصول قطعات موردنیاز خودرو را نیز دربرمی‌گیرد. از این‌رو ارتقای توان تولید این بخش می‌تواند مزیت رقابتی خوبی برای خودروسازان و قطعه‌سازان از نظر بالا بردن تیراژ تولید ایجاد کند. به باور توکلی‌لاهیجانی قطعه‌سازانی موفق هستند که قطعات خودروسازان بیشتری را تامین و سفارش‌های بیشتری را از سوی آنها دریافت می‌کنند، به همین دلیل تیراژ تولید قطعه‌سازان کشور نیز باید اقتصادی باشد تا با تقویت توان مهندسی و طراحی قطعات ‌«های‌تک» در زنجیره ارزش‌افزوده تامین‌کنندگان بزرگ قطعات جهانی قرار بگیرند.

    سودآوری با طراحی قطعات «های‌تک»
    به باور معاون خدمات پس از فروش شرکت «ستاره ایران» در کشور ما طراحی قطعات ‌«های‌تک» به صورت مفاهیم پایه‌ای انجام می‌شود که باید با طراحی جزییات به منظور اجراشدن و ساخت قطعات «های‌تک» ارتقا پیدا کند که این اقدام نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش است.
    محسن فرهانیان معتقد است ناتوانی در طراحی قطعات «های‌تک» 70درصد به دلیل ضعف دانش فنی و 30درصد به‌دلیل محدودیت فناوری و تجهیزات پیشرفته ساخت این دسته از قطعات است، بنابراین ارتباط با کشورهای خارجی و سرمایه‌گذاری مشترک با خودروسازان بزرگ به ارتقای دانش فنی طراحی قطعات «های‌تک» و ارتقای فناوری‌های ساخت قطعات کمک می‌کند.
    عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان قزوین عنوان کرد: در سال‌های 81 تا 90 بسیاری از سازندگان مطرح جهانی مانند «بوش» و «و. ل. ا» در کشور سرمایه‌گذاری کردند که در ارتباط با این کشورها بسیاری از فناوری‌ها ارتقا پیدا کرد اما در سال‌های تحریم این روند با کندی مواجه شد. به گفته فرهانیان پساتحریم فرصت مناسبی برای همکاری با کشورهای خارجی به منظور ارتقای دانش فنی و کسب فناوری‌های پیشرفته طراحی قطعات «های‌تک» است. معاون خدمات پس از فروش شرکت «ستاره ایران» ادامه داد: ارتقای دانش فنی طراحی قطعات «های‌تک» باعث ارتقای توانمندی‌های سازندگان قطعات و پیشرفت صنعت خودروی کشور می‌شود. در واقع طراحی و ساخت قطعات «های‌تک» در کشور باعث می‌شود این قطعات 40 درصد زیرقیمت سازندگان مطرح جهانی به بازار عرضه شود که این اقدام برای کشور ما از نظر اقتصادی به صرفه است.

    همکاری نیروهای متخصص با قطعه‌سازان
    به گفته نایب رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی، کشور ما از قابلیت خوبی برای تبدیل‌شدن به قطب طراحی و تولید قطعات «های‌تک» برخوردار است.
    احمدرضا رعنایی در گفت‌وگو با تصریح کرد: مهندسان جوان ایرانی گرایش زیادی به کسب دانش و فناوری طراحی قطعات «های‌تک» دارند و دولت نیز تا حدودی از تولید این‌دسته از قطعات حمایت کرده اما حمایت‌های دولتی به منظور طراحی و ساخت قطعات «های‌تک» باید افزایش پیدا کند.
    رعنایی عنوان کرد: ارتباط بین نیروهای جوان تحصیلکرده در رشته‌های تخصصی با قطعه‌سازان قدیمی باعث می‌شود تا از تجربه این قطعه‌سازان و علم روز نیروهای جوان برای پیشرفت در زمینه طراحی قطعات ‌«های‌تک» استفاده شود.
    به باور نایب‌رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی، کشورهایی مانند ژاپن، امریکا، کره‌جنوبی و مالزی در زمینه نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای کامپیوتری پیشرفته هستند و در زمینه طراحی قطعات «های‌تک» به پیشرفت‌های زیادی دست‌یافته و توانسته‌اند درآمد و سودآوری بالایی را کسب کنند.

    کسب دانش فنی طراحی قطعات «های‌تک»
    استاد دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: قطعاتی مانند «ای‌سی‌یو»، سیستم‌های مدیریت موتور، حسگرهای شوک، برخی قطعات پلیمری و برخی پوشش‌های رنگی قطعات ‌«های‌تک» هستند.
    به گفته امیرحسن کاکایی طراحی این قطعات نیازمند بهره‌گیری از فناوری‌های خاصی است که تنها با خواندن مقاله به‌دست نمی‌آید، چراکه خودروسازان بزرگ در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده و به دانش فنی لازم برای طراحی قطعات «های‌تک» دست پیدا کرده‌اند.
    کاکایی با تایید اهمیت افزایش سرمایه‌گذاری در تولید قطعات «های‌تک» ادامه داد: دستیابی به دانش طراحی قطعات «های‌تک» باعث ایجاد ارزش‌افزوده بالایی در صنعت خودرو خواهد شد و شرکت‌های قطعه‌سازی بزرگ نیز روی طراحی قطعات «های‌تک» به دلیل ایجاد ارزش‌افزوده بالای آن سرمایه‌گذاری بالایی کرده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو