فونیکسریمکسبهتام

جای پارکی که طلا می‌شود!

عصر خودرو : امروز کوچه‌های تهران از معابری برای تردد عابران پیاده به محلی برای توقف خودروها تبدیل شده ‌است.

جای پارکی که طلا می‌شود!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از بازارخبر، برای هر پایتخت‌نشینی که علاقه‌مند است از خودرو شخصی استفاده کند، پیش آمده است که با مشکل پارکینگ مواجه شود. واقعیت این است که در تهران نه تنها درصد بالایی از آپارتمان‌ها پارکینگ اختصاصی ندارند که در بسیاری از مناطق صاحبان خودرو اگر بخواهند از پارکینگ عمومی استفاده کنند، چنین چیزی برای آنها در دسترس نیست. نتیجه این وضعیت تبدیل پایتخت ایران به یک پارکینگ بزرگ بوده است. در شهر تهران کمبود یک میلیون جای پارک احساس می‌شود.

    بر اساس آمارهای اعلام شده، در کشور ما 17 میلیون خودرو وجود دارد که پیش بینی می‌شود در دو دهه آینده تعداد خودروها به 50 میلیون دستگاه برسد. در شهر تهران 3 میلیون و 300 هزار خودرو تردد می‌کنند در حالی که این شهر تنها ظرفیت یک میلیون و 500 هزار خودرو را دارد. اگر بخواهیم تعداد خودرو‌هایی که در تهران در حال تردد هستند را پشت سر هم قرار دهیم حدود 11 هزار کیلومتر فضا نیاز داریم، زمانی فاجعه بودن این رقم خود را نشان خواهد داد که بدانیم طول کل مرزهای آبی و خاکی ایران حدود 8 هزار کیلومتر است. اگر بدانیم که جمعیت شهر تهران 11 میلیون و 700 هزار نفر است آن موقع خواهیم فهمید که که به ازای هر 5/3 نفر یک خودرو در شهر تهران تردد می‌کند. شهری که هنوز در تامین مسکن و جای زندگی برای شهروندانش می‌لنگد، دیگر وضعیت پارکینگ که جای خود دارد. خانه‌های کوچک بی‌پارکینگ باعث شده‌اند که شهروندان زمان زیادی را صرف گشتن برای جای پارک کنند و در نهایت وقتی که خبری از پیدا کردن جای پارک نشد در دسترس‌ترین گزینه خیابان‌ها و کوچه‌های شهر می‌شوند. این حجم زیاد خودرو در کوچه و خیابان باعث شده است که شهر بیش از پیش چهره انسانی خود را از دست بدهد و به سمت ماشینی شدن حرکت کند. جالب است با روندی که در تهران طی می‌شود و روز به روز از جمعیت کاسته شده و در عوض بر تعداد خودروها افزوده می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور باید تهران را شهر ماشین‌ها نامید و به جای آدم‌ها برای ماشین‌ها برنامه‌ریزی کرد! کمبود یک میلیون جای پارک مقوله‌ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت، به ویژه اگر بدانیم که این مساله عمری طولانی دارد و با گذشت چندین سال از این مشکل همچنان مسئولان از کمبود یک میلیون جای پارک خبر می‌دهند اما خبری از اقدامات در این باره نیست.

    پارک ممنوع، ممنوع است!

    یک کارشناس برنامه‌‌‌ریزی شهری با تاکید بر اینکه نقش کوچه‌ها در زندگی شهری کم رنگ شده است، تصریح کرد: امروز می‌توانیم ادعا کنیم این نقش در تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور، فراموش شده است. شهرام جباری زادگان با بیان اینکه هر چه از حاشیه شهر و مناطق میانی آن به محدوده مرکزی تهران نزدیک‌تر می‌شویم، شاهد پارک هزاران هزار خودرو در کوچه پس کوچه‌های شهر هستیم، اظهار کرد: امروز کوچه‌های تهران از معابری برای تردد عابران پیاده به محلی برای توقف خودروها تبدیل شده ‌است. او با اشاره به اینکه کوچه‌ها به عنوان اراضی عمومی شهر، ملک شخصی نیستند و جزو معابر عمومی محسوب می‌شوند که عموم شهروندان حق استفاده از آن را دارند، تصریح کرد: البته برای این موضوع، دو استثناء وجود دارد که شامل کوچه‌های بن بست است که صرفاً همسایگان کوچه بن بست می‌توانند خودروی خود را در آن پارک کنند و دیگر جلوی در پارکینگ است که کسی اجازه ندارد خودروی خود را مقابل ورودی آن پارک کرده و مسیر رفت و آمد ساکنان آن واحد را مسدود نماید. به گزارش مهر، جباری زادگان با تاکید بر اینکه هر خودرو در شهری مثل تهران بطور متوسط روزانه یک ساعت و نیم تا دو ساعت یعنی 6 تا 8 درصد ساعات شبانه روز در حال حرکت است و بقیه ساعات نیز در حال توقف است، خاطرنشان کرد: تهران در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، حداقل یک میلیون جای پارک کم دارد و این در حالی است که روزانه حداقل یک هزار دستگاه خودرو جدید به انبوه خودروهای تهران اضافه می‌شود.

    پارکینگ‌های زیرسطحی ساخته شوند

    یک عضو شورای شهر، ساخت پارکینگ‌های زیرسطحی را بهترین راه‌حل برای حل مشکل کمبود جای پارک پایتخت می‌داند و به «آرمان» می‌گوید: ساخت و سازهای ناموزون و زیاد در شهر تهران باعث شده است که در بسیاری از نقاط کمبود پارکینگ وجود داشته باشد. از سوی دیگر کمبود سیستم حمل و نقل عمومی نیز به این مساله دامن زده است. غلامرضا انصاری با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم در این زمینه تغییر پارکینگ است، می‌افزاید: یکی از اقدماتی که در گذشته صورت می‌گرفت ساخت پارکینگ روی سطح بود که محدودیت‌های خاص خود را داشت و بخش خصوصی و مدیریت شهری تمایلی برای سرمایه‌گذاری در آن نداشتند. او ادامه می‌دهد: به همین دلیل به نظر من بهترین کار ساخت پارکینگ‌های زیر سطحی است که می‌توان بسیاری از خدمات مورد نیاز خودرو‌ها را در آنها انجام داد. او با بیان اینکه برای ساخت پارکینگ‌های زیرسطحی باید سرمایه‌گذاری‌های خارجی را جلب و جذب کرد، تصریح می‌کند: بعد از توافق هسته‌ای با توجه به گشایش‌هایی که صورت گرفته و ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور آسانتر شده است، می‌توان از این ظرفیت برای ساخت پارکینگ زیر سطحی در مکان‌هایی که نیاز است، استفاده کرد.

    امکانات، متناسب با شرایط تعبیه شوند

    رئیس پلیس ترافیک راهور ناجا با اشاره به اینکه شهر تهران یک مدیریت شهری حساب شده می‌خواهد به «آرمان» می‌گوید: هر شهری شرایط خاص خودش را دارد که باید امکانات متناسب با آن مانند وسایل نقلیه پیش بینی شود. علیرضا جهانگیری با بیان اینکه فقدان پارکینگ یکی از مشکلات شهر تهران است که باعث شده معابر و کوچه‌ها تبدیل به پارکینگ عمومی شوند، می‌افزاید: بسیاری از ساختمان‌های بزرگ، مراکز تجاری و مراکز مسکونی متناسب با مراجعه‌کنندگانشان جای پارک ندارند. او با اشاره به اینکه در شهرهای بزرگ مانند تهران با توجه به اینکه زمین کم است باید پارکینگ‌های طبقاتی ساخته شود، تصریح می‌کند: در قانون هم مشخص شده است که شهرداری متناسب با معابر و سایل نقلیه شهری مکلف است پارکینگ‌های طبقاتی بسازد. او ادامه می‌دهد: از سوی دیگر باید با برنامه‌ریزی درست نگاه مردم را به استفاده از وسیله نقلیه عمومی تغییر داد و وسایل نقلیه عمومی در دسترس‌تر شوند. جهانگیری می‌گوید: مردم ما باید به این باور برسند که استفاده از وسیله نقیله شخصی سرمایه‌های شخصی و ملی را از بین می‌برد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو