فونیکسریمکسبهتام

صنعت رقابتی با سرمایه‌گذاری در قطعات استراتژیک

عصر خودرو: ایربگ‌ها یا کیسه‌های هوا که امروزه نه تنها به عنوان تزئینی بلکه به عنوان یک ضرورت به شمار می‌رود، به فناوری‌های پیشرفته و دانش فنی بالایی برای ساخت و تولید نیاز دارند.

صنعت رقابتی با سرمایه‌گذاری در قطعات استراتژیک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، به اعتقاد امیرحسن کاکایی، استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایربگ‌ها از جمله قطعات مهم محسوب می‌شوند که کشورها باید برای تولید آنها هدفگذاری و سرمایه‌گذاری کنند. از آنجا که ایربگ‌ها از اهمیت زیادی در ایمنی خودرو برخوردار هستند، داخلی‌سازی این قطعه به منظور رقابتی شدن خودروسازان ضروری به نظر می‌رسد.
    چندی پیش محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بهره‌برداری از خط تولید ایربگ شرکت ایمن خودروی شرق شهرک صنعتی بینالود گفته بود که تولید ایربگ در کشور هنوز به‌طور کامل بومی نشده و نیمی از قطعات آن از کشورهای خارجی وارد و مونتاژ می‌شود.
    به باور صالحی‌نیا، با عمق‌بخشی به تولیدات داخلی، می‌توان تمامی قطعات ایربگ را در کشور تولید کرد. بنابر گفته‌های معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت ایربگ‌هایی که به طور کامل در داخل کشور تولید می‌شوند، در خودروهای پرتیراژ مورد استفاده قرار می‌گیرند، از این‌رو توسعه داخلی‌سازی ایربگ‌ها در دستورکار قرار دارد.


    ایمنی بالای ایربگ‌ها
    اصالت ایربگ‌ها امریکایی است و بیشتر از کشورهای اروپایی وارد می‌شود. فناوری این قطعات انحصاری بوده و از لحاظ ایمنی از اهمیت زیادی برخوردار هستند، از این رو جایگاه کلیدی در صنعت خودرو دارند.
    استاد دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با صمت در این باره اظهار کرد: فناوری‌های تولید ایربگ جنبه انحصاری دارند.
    حال در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که اگر فناوری‌های تولید ایربگ از حالت انحصاری بیرون آیند، آیا ساخت ایربگ‌ها برای کشورهای دیگر نیز از لحاظ اقتصادی به صرفه خواهد بود یا خیر؟
    به اعتقاد امیرحسن کاکایی پیشرفت فناوری‌های تولید، نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه است از این رو هزینه‌های تولید افزایش پیدا می‌کند.
    این در حالی است که ایربگ از جمله قطعات های‌تک به شمار می‌رود که به فناوری بالایی برای تولید نیاز دارد بنابراین ساخت آنها هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد.
    کاکایی ادامه داد: دانش فنی لازم برای تولید ایربگ‌ها در انحصار برخی از کشورها است و به راحتی منتقل نمی‌شود زیرا برای این کشورها سودآور خواهد بود.
    به گفته این استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، برای رقابتی شدن در صنعت خودرو باید روی قطعات استراتژیک سرمایه‌گذاری انجام شود و از آنجا که ایربگ به دلیل انحصاری بودن یک قطعه استراتژیک به شمار می‌رود، از این رو نه یک صنعت بلکه کشور باید برای تولید آن هدفگذاری و سرمایه‌گذاری کند.


    تولید ایربگ در کشور
    به گفته کارشناس کیفی ایربگ ایران‌خودرو، درحال‌حاضر ظرفیت تولید 2 میلیون بسته ایربگ در کشور وجود دارد.
    رضا احسانی در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: شرکت ایران‌خودرو سالانه 600 هزار و شرکت سایپا نیز سالانه 400 یا 500 هزار ایربگ تولید می‌کنند.
    به اعتقاد احسانی، تعدادی از ایربگ‌ها در داخل تولید و تعدادی نیز از کشورهای خارجی وارد می‌شود که برنامه‌هایی برای داخلی‌سازی این تعداد در نظرگرفته شده است.
    این کارشناس کیفی ایربگ ایران خودرو عنوان کرد: درحال‌حاضر قطعات زیادی در داخل ایربگ‌ها استفاده می‌شود که یکی از این قطعات «ای‌سی‌یو» نام دارد. «ای‌سی‌یو» یک قطعه الکترونیکی است و تمامی تولیدکنندگان ایربگ، این قطعه را از شرکت‌های معتبر خارجی مانند کنتیننتال آلمان تهیه می‌کنند زیرا ساخت این قطعه به دانش فنی بالایی نیاز دارد که این دانش فنی در اختیار شرکت‌های خاصی است.
    احسانی ادامه داد: یکی دیگر از قطعاتی که در ساخت ایربگ‌ها از آن استفاده می‌شود، «اینفلیتور» نام دارد که ساخت این قطعه نیازمند بهره‌گیری از فناوری بسیار بالایی است و به وسیله شرکت‌های متخصص خارجی تامین می‌شود.
    به گفته وی، کیسه‌های ایربگ‌ها نیز از کشورهای خارجی وارد می‌شوند ولی در داخل برش داده و دوخته می‌شود.


    معرفی ایربگ‌ها
    ایربگ یا کیسه هوا یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین تجهیزات ایمنی خودروها به شمار می‌رود. ایربگ‌ها در مدت‌زمان یک هزارم ثانیه در هنگام وقوع تصادف یا ضربه ناگهانی، پر از باد می‌شوند و همزمان با منبسط شدن، بین سر شخص و قسمت‌های سخت داخلی خودرو قرار می‌گیرند از این‌رو، کم‌ترین میزان ضربه یا آسیب به راننده وارد می‌شود. کیسه‌های هوا به‌طور معمول روی فرمان یا داشبورد جاسازی می‌شوند تا در هنگام ضربه‌های ناگهانی، مانع از برخورد سر راننده یا شاگرد به فرمان یا داشبورد شوند.
    ایربگ‌ها بسته به محل قرارگیری آنها در داخل خودرو، نام‌گذاری شده‌اند. مهم‌ترین آنها کیسه هوای جلو است که از سر و گردن راننده و شاگرد محافظت می‌کند. نوع دوم، کیسه هوای زانو است که از پاها و زانوها مراقبت می‌کند. نوع سوم، کیسه هوای جانبی و پرده‌ای است که سرنشینان را در برابر شکستن شیشه‌ها و ضربه‌های ناشی از «در»ها و بخش‌های کناری محافظت می‌کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو