فونیکسریمکسبهتام

آزمایش رانندگی و بررسی Lincoln MKC مدل ۲۰۱۵ در شیراز

کودک چموش لینکلن

عصر خودرو: در دورانی که شاسی‌بلند‌های ریز و درشت کره‌ای جای سوزن انداختن در خیابان‌های ایران نگذاشته‌اند، ملاقات با یک کراس‌اوور لوکس آمریکایی افتخاری است که هفته گذشته در شهر شیراز نصیب تیم آزمایش فنی خودرو‌امروز شد. کمتر از یک سال از عمر مدل MKC کمپانی لینکلن می‌گذرد. این خودرو در نخستین سال عرضه (۲۰۱۴) موفق به فروش ۱۳.۰۷۷دستگاه شد و نباید آن‌را دست‌کم گرفت چون قرار است نام لینکلن برای بار دیگر در میان رقبا بدرخشد‌. نمونه پایه لینکلن MKC تولید ۲۰۱۵ خودرو مورد آزمایش ما در این مطلب است .

کودک چموش لینکلن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، MKC یکی از معدود خودروهای آمریکایی است که تنها 2 گزینه بنزینی به عنوان پیشرانه آن معرفی شده و خبری از نمونه‌های دیزلی نیست. هر دو پیشرانه آن مجهز به توربوشارژر و از سری EcoBoost کمپانی مادر یعنی فورد هستند. خودرو مورد آزمایش از نمونه 2 لیتری توربو است که به عنوان مدل پایه شناخته می‌شود و مدل مجهز به پیشرانه 2.3 لیتری توربو با 45 اسب بخار قدرت بیشتر چندان در شتاب نسبت به خودرو مورد آزمایش برتری ندارد.
    خودرو مورد آزمایش به موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه 2 لیتری (1999 سی‌سی) تویین‌توربو(Twin Turbo) مجهز است. حداکثر قدرت خروجی این موتور 240 اسب بخار در دور موتور 5500 دور در دقیقه است. گیربکس 6 سرعته اتوماتیک (Ford 6F35) با شیفتر‌های پشت فرمان می‌تواند حداکثر گشتاور 366 نیوتن‌متر در دور موتور 3000 دور در دقیقه را برای MKC (2 لیتری) رقم بزند و به چرخ‌های جلو (محور انتقال) تزریق کند. تعجب نکنید در مدل MKC مدل مجهز به پیشرانه 2 لیتری تنها دیفرانسیل جلو است و مدل 2.3 لیتری به صورت AWD به بازار عرضه می‌شود. شتاب اولیه برای این خودرو 1798 کیلوگرمی برابر 7.3 ثانیه است اما به‌دلایلی در عمل به نظر کمتر می‌آید و در اصل شتاب صفر تا 160 کیلومترش برابر 21.3 ثانیه است.

    آپشن‌های خارجی
    آینه‌های جانبی با قفل شدن درِ خودرو به صورت اتوماتیک جمع می‌شود و بلافاصله با نزدیک شدن ریموت کنترل به خودرو (هنگام قفل بودن در) آینه‌های جانبی باز می‌شوند و برای کمک به سرنشینان در تاریکی شب چراغ‌های مخفی دستگیره در‌ها و زیر آینه‌ها روشن می‌شوند.
    جالب است بدانید قیمت آپشن آینه تاشو و چراغ‌های آن در مجموع 3230 دلار است و زیاد مسئله کوچکی نیست. در همین حین اعدادی روی ستون درِ راننده با رنگ  قرمز نمایان می‌شود تا مالک بتواند با وارد‌کردن رمز‌، سیستم قفل را غیرفعال کند. سقف پانوراما (نمونه فول آپشن) در لینکلن MKC به سرنشینان اجازه می‌دهد تا دید مناسبی به منظره خارج از خودرو و فضایی نورانی‌تر داشته باشند اما باید این آپشن را با قیمت 1700 دلار خریداری کرد و برای آنکه سرنشینان بتوانند فضای داخل خودرو را در روزهای آفتابی خنک نگه دارند یک پرده محافظ از جنس جیر آن‌را پوشش می‌دهد. درِ صندوق بار 708 لیتری لینکلن MKC برقی است و از طریق تنظیمات می‌توان حالت فعال (باز شدن اتوماتیک) صندوق را برنامه‌ریزی کرد تا اینکه مالک با گرفتن پا زیر سپر عقب در اتوماتیک باز شود (حتما باید ریموت کنترل همراهتان باشد).
    هنگامی‌که در‌‌ها قفل باشد، کافی است ریموت خودرو همراهتان باشد و با کشیدن هرکدام از دستگیره‌ها در خودرو را باز کنید.

    رد پای فورد درون کابین
    چرم دست‌دوز Wollsdorf به دور فرمان و استفاده از تکنولوژی‌های مدرن با خط‌های باریک نقره‌ای رنگ و تکه‌های چوب قهوه‌ای روشن در محیطی لوکس با دل سرنشینان بازی می‌کند. صندلی‌های چرم راحت آن با دوخت و برش اسپرت‌، نشیمنگاه به‌علاوه پهلوی سرنشینان را احاطه می‌کند تا لذت سواری با یک خودرو شاسی بلند لوکس نیمه اسپرت کاملا القا شود و در آن طرف رو‌دری‌ها مشابه صندلی MKC طراحی و دوخت خورده‌اند تا این روند را تکمیل کنند. دکمه‌های سیستم گرمکن صندلی جلو با تنظیم 3 درجه در ترکیب سیستم تهویه جداگانه قرار گرفته‌اند. جلوه‌ای متفاوت از جایگیری دکمه‌های گیربکس که روی داشبورد قرار گرفته به تازگی بروی لینکلن مد شده است. تغییر رنگ نورپردازی نمای داخلی این خودرو در 7 رنگ مختلف لذتی است که در خودروهای لوکس قابل لمس است و از آنجا که لینکلن محصول لوکس کمپانی فورد است، این رویا را برآورده کرده است.
    سیستم صوتی THX® II با خروجی 700 وات لینکلن MKC با 14 بلندگو جای جای اتاق را پر کرده و سرنشینان ردیف جلو می‌توانند توسط نمایشگر 8 اینچی روی داشبورد‌، از طریق صفحه لمسی یا حتی دستورات صوتی آن‌را مدیریت کنند. گنجاندن دو ورودی USB و همچنین کارت‌خوان SD کادر فنی سیستم صوتی و مولتی‌مدیا را تکمیل کرده تا سرنشینان به هر نوع که تمایل دارند به موزیک گوش کنند و از سواری با کوچک‌ترین لوکس لینکلن لذت ببرند.

    به چالش کشیدن قدرت و امکانات
    خودرو زیر پای ما در این آزمایش آمریکایی است اما به جز امضای لینکلن در ظاهر نه قرار است غرشش یک پیشرانه 8 سیلندر را تداعی کند و نه ابعادش چشم‌های عابران را خیره کند. MKC زیر پای ما یک کراس‌اوور آمریکایی با تفکر بین‌المللی است که نه برای عرض اندام آمریکایی بلکه برای رقابت در بازار کراس‌اوور‌ها ساخته شده. پیشرانه‌اش 4 سیلندر دارد و تویین توربو است و در عمل توانش را ثابت می‌کند و با آپشن‌هایش سرنشینانش را راضی می‌کند نه با ابهت بدنه و پیشرانه‌ای حجیم. سیستم تعلیق با اینکه در جلو نمونه مک‌فرسون مستقل و در عقب مستقل چند‌نقطه‌ای است اما در شهر کمی خشک عمل می‌کند و ضربه به اتاق وارد می‌شود. یکی از نکات جالب این خودرو آن است که در حالت ایستاده با گاز درجا دور موتور وارد محدوده قرمز نخواهد شد و از 3000 تجاوز نمی‌کند. سیستم دیگر که MKC باید قدردان تلاش طراحانش باشد، EPAS یا قدرت فرمان الکتریکی است. این نوع فرمان به شما کمک می‌کند در سرعت‌های پایین بسیار نرم فرمان دهید اما در سرعت‌های بالا فرمانی محکم‌تر در دستتان قرار گیرد تا کنترل بهتر را احساس کنید. اگر تصور می‌کنید تک‌محور بودن یک خودرو شاسی‌بلند تخصص چینی‌هاست، بد نیست به کوچک‌ترین ساخته زیرمجموعه لوکس‌ساز فورد آمریکا یعنی MKC بار دیگر نگاه کنید؛ جایی که محور جلو باید بار همه قدرت را به دوش بکشد و در آغاز حرکت‌، هرزگردی آن گوش‌ها را به جای غرش اگزوز قدیمی آمریکایی‌های عظیم‌الجثه نوازش دهد.
    زمان آزمایش رانندگی فرصتی پیدا کردیم تا سری به کوه دراک شیراز بزنیم‌؛ با وجود اینکه MKC مجهز به سیستم چهارچرخ متحرک نیست اما در مسیرهای کوهستانی عملکرد مناسبی داشت.آینه‌های کوچکی که به تازگی در گوشه بالای محصولات فورد و لینکلن مد شده‌، به راننده کمک می‌کند دید کلی به نقاط کناری و دورتر از بدنه داشته باشد. دید عقب توسط آینه‌ها مناسب است اما برای پارک از دوربین و سنسور‌های التراسونیک عقب کمک بگیرید. اگر خودرو شما نمونه پایه است ریسک نکنید چون سپر جلو شما فاقد سنسور است.
    سیستم کنترل میرایی به‌طور مداوم (Continuously Controlled Damping ) بروی لینکلن MKC بسیار کاربردی است و راننده می‌تواند با فعال کردن آن ارتفاع سیستم تعلیق را 20 میلی‌متر افزایش دهد و MKC را از پوست خودرو خشن در آورد و آرامش را با یک سواری نرم و لذت بخش تقدیم تمام سرنشینان کند البته فراموش نکنید سیستم CCD ‌روی چرخ‌های جلو نصب شده ‌ و تمام مدل‌های MKC به این سیستم مجهز نیستند.
    فناوری‌های متعددی ‌روی لینکلن MKC نصب شده تا جرأت رقابت داشته باشد. به‌طور مثال، روی نمونه فول آپشن MKC امکانات ایمنی همچون سنسورهای هشدار التراسونیک (سپر جلو با پشتیبانی ترمز)‌، پارک اتوماتیک‌، سیستم هشدار بین خطوط (Keeping Lane)‌، هشداردهنده بصری روی شیشه جلو‌، ترمز اتوماتیک و کروز کنترل تطبیقی از این قبیل موارد هستند.
    در ابتدا گفتیم شتاب MKC با موتور 2 لیتری قانع‌کننده است و حال وقت آزمایش آن به‌علاوه ترمزگیری بعد از آن رسید. حالت اسپرت گیربکس را با فشردن دکمه انتقال قدرت روی داشبورد فعال کردیم‌؛ فرمان را با ذهنیت قبلی برای کنترل بهتر محکم در دست گرفتیم و با یک لانچ کارمان را شروع کردیم. دنده‌ها را توسط شیفتر پشت فرمان عوض کردیم و رفته رفته سرعت و دور موتور به سرعت بالا می‌رفت‌، انتظار نداشتیم زمان به 8 ثانیه برسد پس بار دیگر امتحان کردیم تا اینکه با عملکرد بهتر و تعویض دنده مناسب‌تر 7.84 ثانیه رکورد صفر تا 100کیلومتر را برای این خودرو نوشتیم. کارمان را پس از تست شتاب با یک ترمزگیری به اتمام رساندیم و با سرعت 110 کیلومتر در ساعت مسافتی در حدود 51 متر (شتاب جانبی 0.83 جی) برای توقفش نیاز شد.
    در پایان از آقای نوید حسنی و پدر بزرگوارشان آقای حسن حسنی تشکر کنیم که ساعت‌ها خودروی خود را برای رقم زدن یک تست منحصر‌به‌فرد در اختیار تیم خودرو امروز قرار دادند و همراهی دکتر امیر سلطانی در این آزمایش باعث افتخار بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو