فونیکسریمکسبهتام

مزایای پنهان همکاری‌های بین‌المللی خودروسازان ایرانی

عصر خودرو: جهان پاک نیازمند تولید خودروهای کم‌مصرف همراه با بهینه‌سازی مصرف انرژی است. استراتژی که دولت‌ها را بر آن داشته تا استانداردهای تولید خودرو را سخت‌گیرانه‌تر دنبال کنند. مسئله‌ای که با اجرای آن داده‌های آماری باعث ذخیره ۵۳۰ میلیون بشکه نفت در سال و صرفه‌جویی ۵۰ میلیارد دلاری در جهان شود.

مزایای پنهان همکاری‌های بین‌المللی خودروسازان ایرانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از صمت، به‌عقیده کارشناسان برنامه همسوی خودروسازان ایرانی با استانداردهای جهان، منوط به تقویت دانشگاه‌ها در ارتقای دانش فنی خودرو و سرمایه‌گذاری مشترک خودروسازان ایرانی با غول‌های خودروسازی جهان است.به گزارش سایت«سی2ای‌اس» مرکز راه‌حل آب و هوا و انرژی، بخشی از تولیدات گازهای گلخانه‌ای جهان به حمل‌ونقل برمی‌گردد که در میان خودروهای مختلف 60 درصد آلایندگی‌ها به خودروهای تجاری مربوط می‌شود. حال براساس اعلام دولت فدرال امریکا مصرف سوخت در سال 2016م نسبت به 2012 م که 34 درصد مایل در هر گالن (ام‌پی‌جی) بود، 15 درصد کاهش خواهد یافت. این در حالی است که بر پایه استانداردهای تدوین شده سازمان حفاظت محیط‌زیست و خودروسازان امریکایی، شدت تولید کربن وسایل نقلیه باید 40 درصد کاهش یابد و از آنجایی که ذخایر انرژی جهان رو به کاهش است، همچنین عوارض آلاینده‌های زیست‌محیطی استفاده از خودروهای آلاینده را از دید مصرف‌کننده‌ها مذموم کرده، در یک استراتژی 2 سویه خودروسازان ارتقای فناوری را راهکاری برای جلب مشتریان می‌دانند. چراکه پیش‌بینی می‌شود، با بهینه‌سازی خودروها هزینه مصرف سوخت هر خودرو در سال 2025 م نزدیک به 8 هزار دلار کاهش خواهد یافت، برنامه‌ای که در میان‌مدت برای بازه زمانی سال‌های 2014 تا 2018م باعث ذخیره 530 میلیون بشکه نفت و صرفه‌جویی 50 میلیارد دلاری در جهان خواهد شد. هر چند این مسئله محرکی برای تمایل خریداران به سمت خودروهای بهره ور است با این وجود توجه به منافع ملی خودروسازان را بر آن داشته تا کاهش مصرف سوخت را جزو اولویت‌های تولید قرار دهند.به گزارش « بلومبرگ» خودروسازان برای افزایش بهره‌وری مصرف انرژی برنامه‌های خود را برای کاهش وزن خودرو و بهبود فناوری موتور اجرا کرده‌اند. هر چند کاهش وزن خودرو در راهبرد ارتقای سرعت و قدرت مدل‌های جدید تاثیرگذار خواهد بود، با این حال رسیدن به استانداردهای کاهش شدت مصرف انرژی اهمیت بالایی دارد و عرضه محصول به برخی از بازارهای اروپا و امریکا منوط به دستیابی به همین استانداردهاست.


    مصرف بهینه در سایه تولید کیفی خودرو
    ارتقای کیفیت تولید خودرو و بهبود صادرات از مزایای آشکار تولید مشترک خودروسازان ایرانی با شرکت‌های خارجی است، گرچه مصرف بهینه سوخت و استفاده از بنزین پاک نیز از دیگر دستاوردهای رسیدن به فناوری‌های روز تولید است، با این حال بیشترین اثرگذاری را در بهره‌وری انتخاب مشتریان دارد.رییس سازمان ملی بهره‌وری درباره اقدامات این سازمان برای ارتقای بهره‌وری مصرف سوخت خودرو در کشور گفت: این سازمان در کنار سازمان‌های دیگر مانند وزارتخانه‌ها، شورای رقابت و سایر دستگاه‌ها با تقسیم کار و با هماهنگی برای تامین اهداف عالی کشور گام برمی‌دارد، حال ممکن است این مسئله به طور کامل وظیفه این سازمان نباشد. با این حال ما چاره‌ای نداریم جز اینکه از فناوری‌های روز دنیا برای تولید و عرضه خودرو به مصرف‌کنندگان استفاده کنیم و با بکارگیری آن به تولید خودروهای هیبریدی دست یافت. از این رو این مسئله مصرف سوخت در کشور را کاهش داده و منافع بالایی در میان‌مدت دارد، همانگونه که هزینه مصرف‌کننده را نیز کاهش می‌دهد. رویا طباطبایی با تاکید بر منافع پنهان همکاری‌های بین‌المللی خودروسازان ایرانی ادامه داد: اینکه تولید خودروهای کم‌مصرف شرایطی را فراهم می‌کند بنزین‌های با کیفیت را جایگزین بنزین‌های بی‌کیفیت کرد، این عاملی برای پاک شدن هوا می‌شود و تغییر را احساس خواهیم کرد. شاید اگر هوای هم‌اکنون تهران با 3 سال پیش مقایسه شود، این موضوع نمود بیشتری پیدا می‌کند. در واقع شهری مانند لندن نیز در 20 سال گذشته آلوده‌ترین هوای دنیا را داشت اما اکنون یکی از پاک‌ترین شهرهای دنیاست، از این‌رو سرمایه‌گذاری مشترک و همکاری خودروسازان ایرانی با شرکت‌های بین‌المللی تنها راهکار رسیدن به استانداردهای بهینه‌سازی مصرف سوخت است.


    دانشگاه‌های پایه ارتقای دانش فنی خودرو
    قوانین مربوط به استانداردهای بهینه‌سازی مصرف سوخت هر سال شرایط تولید را برای خودروسازان سخت‌تر می‌کند، به‌طوری که در سایت «آکاس» آمده است در سال 2025م قوانین مربوط به شدت مصرف انرژی برای تولید و واردات خودرو در جهان 2برابر سخت‌تر وضع خواهد شد؛ شرایطی که نیازمند گام‌های موثرتر مراکز علمی کشور برای توسعه همکاری‌های خود با خودروسازان داخلی است.یک کارشناس خودرو درباره ضرورت توسعه فناوری‌های کاهش مصرف سوخت خودروهای تولیدی اظهار کرد: درحال‌حاضر برنامه‌ریزی برای بهینه‌سازی مصرف سوخت، استراتژی شماره یک خودروسازان بزرگ دنیاست که در کنار ارتقای دانش فنی و طراحی خودرو برای بهبود امکانات رفاهی پیوسته درحال پیشرفت است. بخشی از این موضوع ناشی از ناپایداری قیمت سوخت‌های فسیلی است و خودروسازان را به ساخت محصولات گازوئیلی و هیبریدی هدایت کرده و ارائه خودروهای سبک با حداقل مصرف سوخت، نمونه بارز اثرگذاری این سیاست در راهبرد تولید شرکت‌های برتر جهان است.عبدالله بابایی با تاکید بر اینکه بیشترین برنامه خودروسازان در کاهش مصرف سوخت برای خودروهای مربوط به حمل‌ونقل عمومی است، افزود: رویکرد خودروسازان برای خودروهای عمومی تولید و جایگزینی محصولات هیبریدی یا برقی است، چراکه در کشورهای توسعه‌یافته کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و بهینه‌سازی مصرف سوخت در اولویت قرار دارد. از این رو خودروسازان ایرانی نیز باید به این مقوله توجه جدی کنند. همان طور که در مذاکرات اخیر با خودروسازان بزرگ جهان ساخت نسل‌های جدید موتور در دستور کار قرار گرفته اما این مسئله زمانی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد که دانش فنی آن به کشور وارد شود و این امر مستلزم همکاری نهادها و سازمان‌های مختلف همچون محیط‌زیست، دانشگاه‌ها، وزارت نفت و خودروسازان است. او با تاکید بر اهمیت بومی‌سازی دانش فنی تولید خودروهای پیشرفته گفت: تنها زمانی می‌توان از خودروسازان انتظار طراحی خودروهای پیشرفته داشت که دانشگاه‌های کشور به دانش فنی آن دست یافته و توان ارائه طرح‌های جدید خودرو را داشته باشند. هرچند توانمندی دانشگاه‌ها در طراحی و ساخت موتورهای کارآمد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، با این حال تمرکز مراکز علمی کشور باید روی تمام بخش‌های عملکردی خودرو باشد تا صنعتگران بتوانند محصولاتی با مصرف بهینه انرژی تولید کنند.بابایی با بیان اینکه توسعه فناوری هر بخش از خودرو نیازمند همکاری‌های مجزاست، ادامه داد: بر پایه نیاز خودروسازان کشور باید قراردادهای بین‌المللی مجزایی منعقد کنند. به عبارت دیگر هر یک از شرکت‌های بزرگ دنیا در یکی از این بخش‌ها موفقیت بیشتری به‌دست آورده‌اند که می‌توان در همان زمینه همکاری‌ها را توسعه داد. به عبارت دیگر خودروسازان ژاپنی در ساخت گیربکس‌های اتومات نسبت به رقبای خود پیشرفت بیشتری داشته و حتی آلمانی‌ها نیز در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت خودروها اقدامات موثری انجام داده‌اند که می‌توانند یکی از طرف‌های قرارداد خودروسازان ایرانی برای بهینه‌سازی مصرف سوخت خودروهای تولیدی باشند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط