فونیکسریمکسبهتام

در گفت‌وگو با کارشناسان خودرو مطرح شد

داخلی‌سازی گامی‌بلند در افق ۱۴۰۴

عصر خودرو : داخلی‌سازی قطعات خودروهای جدید در همکاری خودروسازان کشور با شرکای خارجی می‌تواند گامی موثر برای دستیابی قطعه‌سازان به اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ باشد.

داخلی‌سازی گامی‌بلند در افق ۱۴۰۴
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، یکی از اهدف سند چشم‌انداز صادرات 6 میلیارد دلار قطعه است و براساس گفته ساسان قربانی، سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو برای رسیدن به این هدف براساس تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت، درصد داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولید مشترک می‌تواند به بیش از 60 درصد افزایش پیدا کند. در این میان با توجه به پیشینه و تجربه‌های قطعه‌سازان داخلی کشورمان در داخلی‌سازی قطعات خودروهایی مانند ال 90، ظرفیت افزایش این میزان داخلی‌سازی قطعات در شرکت‌های قطعه‌سازی وجود دارد و می‌توان با حمایت‌های مالی از این شرکت‌ها میزان داخلی‌سازی قطعات تولیدی را افزایش داد.

    تجربه‌های خوب قطعه‌سازان در داخلی‌سازی
    سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو به میزان داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولید مشترک اشاره کرد و افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت بر این نکته تاکید فراوانی دارند که در همکاری با خودروسازان خارجی باید بیش از 60درصد قطعات خودروهای جدید داخلی‌سازی شوند. ساسان قربانی اظهار کرد: برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز 1404 یعنی دستیابی به تولید 3 میلیون خودرو، صادرات یک میلیون خودرو، تولید 25 میلیارد دلار قطعه به وسیله قطعه‌سازان و همچنین صادرات 6 میلیارد دلار از قطعات تولیدی باید درصد داخلی‌سازی قطعات خودروهای جدید افزایش یابد.
    قربانی توضیح داد: برای قطعاتی که ساخت آنها نیازمند استفاده از فناوری‌های بالاست باید سرمایه‌گذاری مشترک انجام شود زیرا فناوری‌های این دسته از قطعات بعد از گذشت 2 یا 3 سال به روز می‌شوند اما قابلیت تولید قطعاتی که با بهره‌گیری از فناوری‌های متوسط ساخته می‌شوند در کشور وجود دارد و خوشبختانه قطعه‌سازان از تجربه تولید و سابقه تولید چنین قطعاتی در کشور برخوردار هستند و به راحتی قادر به انجام این کار هستند.
    وی ادامه داد: این نکته را نباید فراموش کرد که صنعت قطعه‌سازی کشور تجربه تولید قطعات خودروی ال 90 را داشته است و درحال‌حاضر نیز شرکت‌های قطعه‌سازی، قطعات محصولات جدید خودروی رنو را تولید می‌کنند که به زودی این محصولات روانه بازار می‌شوند و بیش از 40درصد قطعات این خودروها ساخت داخل هستند. سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو بیان کرد: قابلیت و توانایی خوبی در قطعه‌سازان کشورمان به منظور داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولید مشترک وجود دارد اما در این بین به نقدینگی و سرمایه‌گذاری لازم برای تولید قطعات جدید نیازمند هستیم.

    وی افزود: انتخاب قطعه‌سازان برای تولید قطعات جدید باید توسط خودروسازان انجام شود. به عنوان مثال خودروسازان برای تولید خودروی ال90 حدود 50 شرکت قطعه‌سازی را انتخاب کردند که این تعداد شرکت هم قابلیت لازم برای همکاری با خودروسازان و هم بسترهای لازم را در اختیار داشتند یعنی می‌توانستند ماشین‌آلات خود را به‌روز و دانش فنی لازم را برای همکاری مشترک کسب کنند. بنابراین، این خودروسازان هستند که برای تولید خودروهای جدید، قطعه‌سازان را گزینش می‌کنند.
    قربانی افزود: سطح کیفی قطعات تولیدی قطعه‌سازان به وسیله خودروسازان تعیین می‌شود و این خودروسازان هستند که به قطعه‌سازان می‌گویند قطعات تولیدی خودروهای جدید در چه سطحی از فناوری تولید شوند. وی درباره همکاری قطعه‌سازان داخلی با کشورهای خارجی برای داخلی‌سازی قطعات خودروهای جدید گفت: قطعه‌سازان داخلی با کشورهای فرانسه، آلمان و اسپانیا و در رده آخر هم کشورهای چین و ژاپن همکاری‌هایی انجام می‌دهند که کشورهای اروپایی در اولویت نخست همکاری قرار دارند.
    قربانی درباره درصد داخلی‌سازی خودروهای سواری مونتاژی در کشور گفت: براساس مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو، درصد داخلی‌سازی خودروهای سواری مونتاژی در کشور از 14 درصد به حداقل 20 درصد افزایش خواهد یافت.


    توانمندی قطعه‌سازان برای داخلی‌سازی
    داخلی‌سازی قطعات تولیدی کشور در شروع کار باید 40 درصد باشد و به‌تدریج این میزان باید افزایش پیدا کند و به 90 درصد برسد. عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور در گفت‌وگو با صمت با بیان این مطلب اظهار کرد: درصد داخلی‌سازی خودروهای تولید مشترک باید افزایش پیدا کند و این در حالی است که قطعه‌سازان داخلی از توان فنی بالایی برخوردار و به خوبی قادر به انجام این کار هستند.
    محمدرضا نجفی‌منش عنوان کرد: باید توان قطعه‌سازان کشور را برای داخلی‌سازی قطعات خودروهای جدید باور کرد و به آن اطمینان داشت زیرا هرچه میزان این داخلی‌سازی افزایش پیدا کند، منجر به اشتغالزایی بیشتر خواهد شد و مزیت‌های اقتصادی خوبی را برای کشورمان فراهم می‌کند. به گفته نجفی‌منش، خودروی تندر ال90 درحال‌حاضر 60 درصد ساخت داخل است و از لحاظ کیفیتی هم مشتریان از این خودرو رضایت دارند. پس می‌توان نتیجه گرفت که قطعه‌سازان کشور از توان بالایی برای داخلی کردن قطعات برخوردار هستند.


    رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران معتقد است: باید از قطعه‌سازان کشور برای داخلی‌سازی قطعات خودروهای جدید حمایت شود از جمله اینکه تسهیلات بانکی مانند سایر کشورهای خارجی به قطعه‌سازان اعطا شود و شرایط کسب و کار اصلاح شده تا زمینه‌های رقابتی شدن فراهم شود. به باور نجفی‌منش برنامه قطعه‌سازان این است که در همکاری با کشورهای خارجی، تنها به یک کشور بسنده نکنند و هر کدام از کشورها که از شرایط بهتری برخوردار هستند، برای همکاری انتخاب شوند و شرط‌های قطعه‌سازان این است که شرکای خارجی باید در داخل سرمایه‌گذاری کنند و بازارهای صادراتی نیز برای این شرکت‌ها فراهم شود.


    وی به داخلی‌سازی قطعات تولیدی خودروهای سواری مونتاژی در کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو درصد داخلی‌سازی این دسته از خودروها از 14درصد به 20 درصد افزایش پیدا می‌کند که این میزان از داخلی‌سازی کم است و به اعتقاد من، باید افزایش پیدا کند.
    براساس این گزارش، میزان داخلی‌سازی قطعات تولیدی خودروهای جدید با توجه به توان و ظرفیت‌های قطعه‌سازان می‌تواند بیش از 60 درصد باشد چرا که تحقق این امر به طور قطع مزیت‌های اقتصادی خوبی را برای کشورمان در پی خواهد داشت و بازارهای صادراتی را گسترش می‌دهد. در این بین به نظر می‌رسد تامین نقدینگی و سرمایه‌گذاری در قطعه‌سازی، کمک زیادی به افزایش میزان داخلی‌سازی قطعات تولیدی می‌کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو