فونیکسریمکسبهتام

آزمایش فنی، بررسی و مقایسه تندر۹۰ در برابر هیوندای ورنا

طـلا و مس

عصر خودرو: نوشته و عکس: در دهه ۸۰ هجری دو خودرو مهم وارد بازار داخلی کشورمان شدند؛ خودروهایی که با سادگی در طراحی و کاربردی‌بودن در مصارف خانوادگی می‌کوشیدند مخاطبان خاص خود را بیابند. اولی محصول خوشنام هیوندای یعنی اکسنت بود که با اسم ورنا از سوی خودروسازان راین معرفی شد و دومی رنو لوگان بود که ابتدا به ال۹۰ و سپس به تندر۹۰ تغییر نام داد. ورنا با گذشت سال‌ها مانند طلا قیمتش در بازار مدام در حال افزایش است در حالی که مشتریان خاصی دارد. اما تندر۹۰ مانند مس باوجود قیمت کمتر، کاربردهای بیشتری برای خریدارانش دارد. البته هیوندای ورنا باید تلاش می‌کرد مخاطبان دووهای مشهور سال‌های گذشته را به سمت خود جلب کند که می‌توان گفت در این زمینه به موفقیت چندانی هم نرسید. اما در طرف دیگر تندر۹۰ قرار داشت که در نتیجه کشمکش‌های خودروسازان داخلی قرار شد همزمان در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به تولید برسد. همین موضوع باعث افزایش تیراژ تولید این محصول استراتژیک رنو در بازار داخلی شد تا خریداران آن بتوانند راحت‌تر خودروی مورد نظر خود را تهیه کنند. البته حاشیه‌ها پیرامون این دو خودرو به همین چند سطر ختم نمی‌شد.

طـلا و مس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، فارق از این بحث‌ها قرار است این دو اتومبیل را رو در روی هم قرار دهیم تا ببینیم کدام‌یک در بحث‌هایی چون رضایت مشتری، راحتی در سواری و خدمات پس از فروش برتر از دیگری هستند.

    شرق یا غرب؟

    سابقه حضور در بازار یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که می‌تواند در دراز‌مدت رضایت یا عدم رضایت مشتریان را در پی داشته باشد. در این زمینه هیوندای ورنا با آنکه چند سال زودتر از تندر90 به دست خریداران داخلی رسید اما کمی زمان برد تا در میان آنها به محبوبیت برسد. دلیل این امر را می‌توان در دو نکته خلاصه کرد؛ طراحی ساده و به دور از هیجان و نا‌آشنا بودن نام ورنا در بازار. در طرف مقابل اما رنو تندر90 وجود داشت و با سر و صدایی که خارج از مرزهای کشورمان ایجاد کرده بود، در همان ابتدای حضور توانست به فروش قابل توجهی دست پیدا کند؛ خودرویی که برای استهلاک کم، کاربری زیاد و راحتی در سواری طراحی شده بود تا بتواند از پس تمام رقبایش برآید. البته همان‌طور که در سطرهای گذشته هم گفته شد تولید این خودرو همزمان در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو باعث شد حاشیه‌های زیادی در بحث‌هایی چون ایمنی پیرامون این خودرو به‌وجود آید. گرچه طراحی تندر90 در برابر ورنا حرفی برای گفتن نداشت اما در نتیجه شناخته‌شدن در بازار توانست نظر شمار بسیاری از خریداران را به سمت خود جلب کند. تندر90 پس از 8 سال تجربه حضور در بازار توانسته هنوز هم به عنوان خودرویی محبوب در میان خریدارانش شناخته شده باشد؛ خودرویی که با توجه به خدمات پس از فروش مناسب و هزینه استهلاک معقول طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. اما هیوندای ورنا که اکنون 11‌ساله است هنوز هم سعی می‌کند توانایی‌های خود را به رخ خریداران ایرانی بکشاند؛ اتومبیلی با‌کیفیت و اقتصادی که به دلیل عرضه کمتر در بازار گران‌تر از تندر90 بوده و به علت فراوانی کمتر قطعات هزینه‌های نگهداری آن بیشتر از رقیب فرانسوی خود است.

    کدام‌یک برای مصارف شهر و جاده بهتر هستند؟
    تندر90 و ورنا گرچه خودروهایی از شرق آسیا و قلب اروپا به شمار می‌روند اما در بسیاری از موارد تشابهات زیادی با یکدیگر دارند. هر دو از پیشرانه‌های 1.6 لیتری 16 سوپاپه استفاده می‌کنند. تندر90توانایی تولید 105 اسب‌بخار قدرت در دور 5750 را دارد، حال آنکه ورنا 2 اسب‌بخار کمتر از رقیب فرانسوی خود دارد که 50 دور بیشتر این قدرت را در اختیار راننده قرار می‌دهد. در بررسی گشتاورهای خروجی اما داستان شکلی جالب‌تر به خود می‌گیرد. ورنا با توانایی تولید 143 نیوتن‌متر گشتاور عملکرد بهتری دربرابر گشتاور 140 نیوتن‌متری تندر90 از خود به نمایش می‌گذارد که این گشتاور را می‌تواند 750 دور کمتر از نماینده رنو در اختیار مالکش قرار بدهد. تا اینجای کار گرچه ورنا قدرت کمتر در دور موتور بیشتر تولید می‌کند اما با گشتاور خروجی مناسب‌تر تلاش می‌کند شتاب‌گیری بهتری هم داشته باشد. در بررسی اوزان هم باید یادآور شد که ورنا 70 کیلوگرم سبک‌تر از تندر90 است. اما همین 2 اسب‌بخار کمتر و دورگیری آهسته پیشرانه باعث می‌شود تا ورنا در شتاب‌گیری اولیه 0.7ثانیه کندتر از تندر90 باشد. این موضوع در شتاب‌گیری ثانویه نمود بیشتری می‌یابد و تندر90 با گشتاور بهتر سریع‌تر به سقف سرعت 175 کیلومتر در ساعت خود می‌رسد که البته 14 کیلومتر کمتر از ورناست. ورنا با مصرف سوخت ترکیبی 6.6 لیتر در هر 100کیلومتر کمی اقتصادی‌تر از تندر90 با مصرف 6.9لیتر است اما به دلیل وجود مخزن سوخت 45 لیتری زودتر از تندر90 با باک 50 لیتری به سوخت‌گیری احتیاج دارد. البته تندر90 مورد آزمون ما با اینکه عمری 4ساله دارد اما به گفته مالک مصرف سوخت آن اکنون به مرز 10 لیتر در هر 100 کیلومتر رسیده است؛ موردی که می‌تواند باعث پیروزی ورنا با مصرف سوخت کمتر در این رویارویی شود. در بحث گنجایش محفظه بار هم تندر90 با صندوق 510 لیتری 10 لیتر بیشتر از ورنا می‌تواند اسباب و وسایل سفر را در خود جای دهد اما در زمینه ارگونومی (علم ارتباط با اشیا‌) در جایگاهی پایین‌تر از ورنا قرار می‌گیرد. مورد دیگر وجود کامپیوتر سفری در تندر90 است که توسط دکمه موجود روی بخش نمایشگرهای کیلومترشمار و دورسنج موتور می‌توانید از اطلاعات آن بهره‌مند شوید. بدین‌صورت که ابتدا کلید موجود‌ روی صفحه نمایش را فشار می‌دهید، سپس سوئیچ را باز کرده و بعد از حرکت‌کردن عقربه‌های دور موتور و کیلومتر شمار، باید دوباره این کلید را فشار داد. در این مرحله می‌توانید چند آیتم را بررسی کنید. از جمله سالم بودن تمام موارد قابل رویت در مانیتور، میزان سوخت موجود و مسافت باقیمانده تا اتمام آن. البته تجربه نشان‌ داده است که در برخی از تندر90‌ها این اعداد و ارقام چندان هم دقیق نیستند و سیستم احتمال خطا در نمایش اطلاعات را هم دارد. چنین موردی در ورنا وجود ندارد و باید به نمایشگر آنالوگ باک بنزین برای آگاهی از میزان سوخت موجود در محفظه آن اکتفا کرد. البته چیزی که ورنا می‌تواند به آن ببالد صندلی‌های دوتکه عقب آن است. این صندلی‌ها را می‌توانید به صورت کامل یا 40×60 بخوابانید تا گنجایش فضای بار این خودرو برای قرارگیری وسایل طویل‌تر بیشتر شود؛ موردی که در تندر90 وجود ندارد و مالک باید با همان حجم 510 لیتری کنار آید.
    اگر بر اساس اعداد و ارقام ذکر شده بخواهیم به نتیجه‌گیری کلی برسیم باید گفت ورنا با قدرت کمتر، گنجایش پایین‌تر و البته مصرف سوخت بهتر بیشتر به درد مصارف شهری می‌خورد. در مقابل تندر90 با توان بیشتر پیشرانه، گنجایش بالاتر محفظه بار و ارتفاع بیشتر از سطح زمین خودرویی مناسب حتی در سفرهای طولانی است که کمتر برای سوخت‌گیری وقت سرنشینانش را تلف می‌کند. البته آنهایی که تجربه سواری با ورنا را دارند حتماً اعتراض خواهند کرد که کیفیت ساخت و راحتی صندلی‌های این خودرو بیشتر از تندر90 است، پس در سفرها راحتی بیشتری به دنبال دارد. در جواب باید گفت گرچه کیفیت و راحتی صندلی‌های تندر90 به پای ورنا نمی‌رسد اما این نقص را با فضای بیشتر سر، شانه و پاها برطرف کرده تا سرنشینان آن در سفرهای طولانی آزادی عمل بیشتری داشته باشند.

    ارزش خرید کدام‌یک بیشتر است؟
    تندر90 برای تصرف هرچه بیشتر و بهتر بازار با سطح امکانات متفاوتی تحت نام‌های E1 ،‌E0 و E2 در کشورمان حضور دارد و خودروی مورد آزمون هم از نوع E2 با بیشترین سطح امکانات رفاهی و ایمنی بود. از جمله این امکانات می‌توان به ایربگ‌های راننده و سرنشین کناری، فرمان هیدرولیک، ایموبلایزر، سیستم صوتی با قابلیت پخش فایل‌های MP3 و ترمزهای ABS و EBD اشاره کرد. در مقابل ورنا علاوه‌بر این موارد مجهز به آیینه‌های جانبی برقی است. با این توضیح که پخش صوت این خودرو به صورت استاندارد قابلیت پخش فایل‌های MP3 را ندارد و ترمزهای آن هم مجهز به سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) نیست. البته چنین امکاناتی در خودروهای امروزی استاندارد هستند اما این امکانات در یک دهه گذشته برای خریداران آپشن‌های مهمی به شمار می‌رفتند. بررسی امکانات رفاهی و تجهیزات تندر90 و ورنا نشان می‌دهد که این دو خودرو همانند بحث فنی بسیار به هم نزدیک هستند. اما در بازار دست دوم‌ها نگاه به این دو خودرو کاملاً متفاوت است؛ در جایی که برای فروش ورنا باید به دنبال مشتریان خاص گشت، تندر90 در میان مالکان و خریداران آنها به سکه مشهور شده است. یعنی هر زمانی که قصد و نیت فروش تندر90 خود را داشته باشید، حتماً یک مشتری برایش پیدا خواهد شد. البته پیدا کردن مشتری خاص برای ورنا به این معنا نیست که این هیوندای در بازار دست دوم خوشنام نیست، بلکه باید به فاکتور قیمت تمام شده هم توجه داشت. ورنا با وجود اینکه از لحاظ فنی و سطح امکانات تفاوت چندانی با تندر90 ندارد، اما مدل‌های مشابه آن از لحاظ سال ساخت و کارکرد با تندر90 چیزی در حدود 10 میلیون تومان اختلاف قیمتی دارد که کفه ترازو را به سمت رقیب فرانسوی‌اش پایین می‌آورد.

    رانندگی با کدام‌یک لذت‌بخش‌تر است؟
    یکی از مهم‌ترین فاکتورهای لذت‌بردن از سواری یک خودرو طراحی داخلی و خارجی آن است. گرچه ورنا و تندر90 در زمره زیباترین خودروهای تولید داخل به شمار نمی‌روند اما می‌توان با کمی ارفاق ورنا را زیباتر از تندر90 نامید. در روز آزمایش گروه تست اتفاق نظر داشتند که طراحی جلو تندر90 زیباتر از ورناست اما در عقب این ورناست که نه با گرافیک چراغ‌ها بلکه با کوتاه‌بودن صندوق و هماهنگی حجم‌های به کار رفته در این بخش توانست برتری خود را ثابت کند. این برتری در طراحی داخلی ورنا هم ادامه دارد. فرمان خوشدست به همراه فرم جذاب سر دنده باعث شده تا کمتر به طراحی کسل‌کننده نشان‌دهنده‌ها که بی‌شباهت به همزادش کیاریو نیست، توجه کنید. گرچه در طراحی داشبورد فرم و چیدمان متفاوتی را نمی‌توان دید، اما ارگونومی و سطح دسترسی به آنها کاملا مناسب است. هیوندای همچنین سعی داشته تا با قراردادن دو جالیوانی در بخش پایینی داشبورد نه‌تنها از سادگی این بخش بکاهد، بلکه موجب شده تا کلیدهای مجموعه ایرکاندیشن بالاتر قرار بگیرند تا استفاده از آنها در زمان رانندگی راحت‌تر باشد. هیوندای در طراحی داخلی ورنا تلاش کرده تا کمترین فضاها را کاربردی طراحی کند. برای نمونه می‌توان به محفظه کوچک سمت چپ فرمان اشاره کرد که با بازکردن آن می‌توانید وسایل کوچکی نظیر قبض‌های اتوبان، مدارک خودرو، کلیدها و... را در آن جای داد. مورد بعد صندلی‌های راحت ورناست که با فرورفتگی نسبی در قسمت نشیمنگاه باعث شده در مسافرت‌ها کمتر احساس خستگی کنید. این راحتی را زمانی متوجه خواهید شد که ‌روی صندلی‌های نیمکت‌مانند تندر90 بنشینید! در تندر90 نه تنها خبری از صندلی‌های راحت نیست، بلکه در مقابل شما داشبورد بزرگی وجود دارد که همانند سایر اعضای خانواده‌اش ساده و به دور از هیجان طراحی شده است. البته نکته مهم یک تکه‌بودن این داشبورد است که باعث می‌شود هیچ‌گاه صدایی از آن در اثر ساییدگی قطعات شنیده نشود! تندر90 شاید در برخورد اول در نتیجه ارتفاع زیاد و عرض کمتر در مقایسه با ورنا تداعی‌کننده حسی از عدم پایداری باشد، اما در حقیقت تعلیق سفت‌تر در مقایسه با ورنا و بهره‌مندی از رینگ‌های 15 اینچی باعث شده پایداری و هندلینگ تندر90 بهتر از ورنا باشد. در بحث شتاب‌گیری هر دو خودرو نزدیک به هم هستند، اما ورنا با گیربکس و حس تعویض دنده بهتر در جایگاهی بالاتر قرار می‌گیرد. درواقع مشکل تعویض دنده با تندر90 این است که دنده‌ها بسیار نزدیک به هم قرار گرفته‌اند و این در حالی است که در زمان تعویض دنده با ورنا تفکیک‌شدن دنده‌ها را در گیربکس بهتر احساس خواهید کرد. در زمان رانندگی با ورنا شاید مهم‌ترین نکته منفی نفوذ زیاد صدای پیشرانه به داخل اتاق است و اینکه دور موتور تمایل چندانی به بالارفتن ندارد! در مقابل پیشرانه تندر90 کاملا مناسب رانندگی هیجان‌انگیز است و در دورهای بالا صدای آزاردهنده‌ای هم ندارد. موقعیت قرارگیری در پشت فرمان تندر90 کاملا متفاوت با چیزی است که در ورنا آن را تجربه کرده‌ایم. ارتفاع بالاتر دید پیرامون بهتری هم برای راننده و سرنشینان تندر90 به ارمغان می‌آورد اما همچنان مشکل نبود دید کافی از انتهای خودرو به قوت خود باقی است. اگر به تندر90های موجود در سطح شهر نگاه کنید متوجه می‌شوید اکثریت آنها از ناحیه سپر و صندوق عقب دچار آسیب‌دیدگی شدند که تنها دلیل آن ستون‌های C ضخیم و ارتفاع زیاد محفظه بار است؛ موردی که در ورنا به لحاظ دید بهتر کمتر مشاهده می‌شود. به طور کلی گرچه ورنا در بحث‌ فنی یک رده پایین‌تر از تندر90 است، اما در زمینه طراحی، شتاب‌گیری و ارگونومی برتری خود را ثابت می‌کند.

    کلام آخر
    هم تندر90 و هم ورنا این روزها با مشکل کمبود قطعات مواجه نیستند اما دو نکته این دو خودرو را در بحث خدمات پس از فروش از یکدیگر متمایز می‌کنند. درباره ورنا باید گفت قطعات مصرفی این خودرو دیگر وارد کشور نمی‌شوند و حتی نمایندگی‌های رسمی آن هم قطعات این اتومبیل را از بازار آزاد تهیه می‌کنند. پس می‌توان گفت هزینه استهلاک و نگهداری این خودرو را بازار آزاد تعیین می‌کند که همواره با نوسانات بسیاری همراه است. درباره تندر90 اما این محدودیت وجود ندارد و شما به راحتی می‌توانید به قطعات مورد نظر خود دسترسی داشته باشید. با این توضیح که هزینه نگهداری این خودرو بسیار پایین‌تر از ارقامی است که در ورنا مشاهده می‌کنید. به طور کلی در رویارویی ورنا و تندر90 حریف شرقی در بحث‌های کیفیت سواری، مصرف سوخت، شتاب‌گیری و طراحی می‌تواند تندر90 را شکست دهد اما این فرانسوی خوشنام به لطف فراوانی نمایندگی و قیمت پایین‌تر قطعات مصرفی توانسته نظر شمار زیادی از خریداران را خصوصاً در بازار دست دوم به سمت خود جلب کند.
    در پایان از آقای «حسام باغبانیان» مالک هیوندای ورنا و آقای «امیرحسین برخورداری» مالک رنو تندر90 به جهت صرف وقت در تهیه این نوشتار تشکر و قدردانی می‌کنیم.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو