فونیکسریمکسبهتام

بررسی مشخصات و ویژگی‌های پورشه Cayman S به عنوان یک کوپه اسپرت دست‌دوم

سریع، با‌کیفیت و یک لوکس خوش‌قیمت

عصر خودرو: از میان مدل‌های پورشه در ایران، انواع پانامرا و کاین را بیشتر از سایر مدل‌ها می‌توان در خیابان‌ها و اتوگالری‌ها مشاهده کرد و حتی هنوز هم تعداد انگشت‌شماری از نمونه‌های صفرکیلومتر آنها در بازار داخلی یافت می‌شود. باکستر هم وضعیت نسبتا مشابهی دارد و در میان مدل‌های دست‌دوم آن می‌توانید به‌راحتی یک نمونه متناسب با سلیقه خود را پیدا کنید اما مشتریان ۹۱۱ کررا و همچنین Cayman S، با توجه به محدود بودن حجم واردات این مدل‌ها، باید صبر و حوصله بیشتری را برای یافتن مدل مورد نظر خود به خرج دهند، خصوصا در مورد کیمن S که به‌ندرت در خیابان‌ها دیده می‌شود و حتی جالب اینجاست که هنوز نام این مدل برای خیلی‌ها غریبه و نا آشنا به نظر می‌رسد و گاهی چهره آن را با باکستر اشتباه می‌گیرند! در واقع Cayman همان مدل کوپه باکستر است که با توجه به مشخصات فنی و قابلیت‌های اسپرتش، به عنوان برادر کوچک مدل ۹۱۱ شناخته می‌شود. Cayman S با قیمتی به‌مراتب کمتر از ۲۰۱۲ Carrera S یا حتی ۲۰۱۰ Carrera ۴ در بازار داخلی، گزینه‌ای کاملا ایده‌آل برای افرادی است که می‌خواهند هیجان ناب و لذت سواری با یک اتومبیل اسپرت و سریع را با پرداخت مبلغی کمتر از ۳۵۰ میلیون تومان، تجربه کنند، البته فراموش نکنید که این کوپه آلمانی، مشتریان خاص خود را دارد و طبیعتا بازار فروش دست دوم آن به پای مدل‌های مختلف پانامرا یا کاین نمی‌رسد.

سریع، با‌کیفیت و یک لوکس خوش‌قیمت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در ادامه به توضیح بیشتر در مورد مشخصات و ویژگی‌های پورشه Cayman S خواهیم پرداخت.

    باکستر مسقف

    همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، کیمن روی پلت‌فرم مدل باکستر و با فرم کوپه تولید می‌شود و به همین خاطر شباهت بسیار زیادی میان چهره این دو مدل وجود دارد، خصوصا اینکه فرم چراغ‌ها و طرح کلی دماغه آنها، کاملا یکسان است اما با کمی دقت می‌توان تفاوت طرح ورودی هوای سپرها، درِ محفظه عقب و همچنین شبکه‌های ورودی هوا ‌روی گلگیر عقب را تشخیص داد. به گفته برخی منابع، نام Cayman از واژه Caiman گرفته شده که نام یک گونه کروکودیل در منطقه آمریکای شمالی و مرکزی است و به عقیده بعضی‌ها، طرح بدنه پورشه کیمن، شباهت زیادی به این خزنده دو‌زیست دارد اما از طرفی دیگر، فرم چراغ‌ها و برآمده گلگیرهای عقب، حالت پهن و خوابیده بدنه و همچنین انحنای سقف و قسمت عقب آن موجب شده است تا بعضی‌ها چهره این خودرو را به سفره‌ماهی تشبیه کنند! در هر حال می‌توان گفت که کیمن از ظاهری کاملا اسپرت و پویا بهره می‌گیرد که گرافیک چراغ‌های LED عقب، فرم شیشه‌های جانبی و البته آبشش‌های روی گلگیر عقب آن، به جذابیت و زیبایی این طرح افزوده‌اند. همچنین کیمن از یک پکیج سفارشی به نام Sport Design نیز بهره می‌گیرد که مدل‌های مجهز به این آپشن، دارای فلاپ زیر سپر جلو و همچنین اسپویلر ثابت و بلندتر در قسمت عقب (مشابه با مدل Cayman R) هستند. ناگفته نماند که کیمن‌های موجود در بازار داخلی از نوع معرفی شده در سال 2009 (نسل پیشین) هستند و متاسفانه امکان ورود نسل فعلی آن (یعنی مدل 2014) به ایران وجود ندارد.

    حداکثر امکانات برای 2 نفر
    پورشه در سال‌های اخیر، توجه ویژه ای به افزایش کیفیت متریال داخلی مدل‌های خود داشته است و یقینا با باز کردن درِ کیمن و ورود به کابین کوچک آن نیز، از دقت مونتاژ قطعات و کیفیت پوشش‌های آن لذت خواهید برد، خصوصا با وجود دوخت‌های روی چرم داشبورد و رودری‌ها و همچنین تزئینات مرغوب آلومینیومی، چوبی و یا فیبر‌کربنی که تلفیقی از ویژگی‌های لوکس و اسپرت را به نمایش می‌گذارند. پوشش داخلی کیمن ممکن است از نوع چرم مصنوعی، چرم و جیر و یا چرم طبیعی باشد که آپشن سوم، قیمت بالاتری هم دارد و ضمنا در برخی‌ مدل‌ها، تریم تزئیناتی، صفحه کیلومتر‌شمار، کرنومتر و همچنین شبکه دریچه‌های هوا نیز دارای رنگی متفاوت و سفارشی هستند. فضای کنسول مرکزی در نگاه اول و با وجود انبوه دکمه‌ها و کلیدهای کنترلر، کمی گیج‌کننده به نظر می‌رسد اما با مشاهده علامت یا نوشته روی کلیدها و عادت کردن به این چیدمان، در مدت زمانی نسبتا کوتاه با عملکرد آنها آشنا می‌شوید، هرچند که فضا و عملکرد منوهای نمایشگر لمسی این نسل از پورشه‌ها، کمی پیچیده و خسته‌کننده به نظر می‌رسد و از این لحاظ می‌توان گفت که سیستم idrive ب‌ام‌و، رابط کاربری مناسب‌تری دارد. صندلی‌های کیمن، نسبتا سفت اما راحت و ارگونومیک هستند و البته فضای پا و سر برای افرادی با قد بلندتر از 180 سانتی‌متر، کمی محدود بوده و احتمالا باید زانوی خود را بیشتر از دیگران خم کنند و در سوار و پیاده شدن نیز با کمی مشکل مواجه می‌شوند، هرچند که این ویژگی با توجه به کلاس و نوع کاربرد Cayman، قابل توجیه است. اما ویژگی‌های لوکس این خودرو، تنها به کیفیت و دوام خوب ادوات داخلی آن محدود نمی‌شود و در واقع پورشه، سطح بالایی از تجهیزات و امکانات رفاهی را در این کلاس و نسبت به دیگر رقبا به نمایش گذاشته است که از جمله آنها و در حالت فول آپشن می‌توان به تنظیم برقی صندلی‌ها با حافظه، گرم‌کن و تهویه (سردکن) صندلی‌ها، گرم‌کن غربیلک فرمان، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جمع شونده برقی با گرم‌کن، نمایشگر لمسی و نویگیشن، TV دیجیتال، DVD چنجر، بلوتوث و قابلیت اتصال تلفن همراه، سیستم صوتی BOSE، قابلیت اتصال USB و AUX، تلفن همراه پورتابل پورشه، نورپردازی مخفی داخل کابین، لوگوی نورانی روی پا رکابی‌ها، سیستم Autolight و چرخش چراغ‌ها در پیچ، سیستم شست‌وشوی چراغ‌های جلو، سنسور باران، برف پاک‌کن عقب، سنسور پارک و دوربین دید عقب، سیستم هشدار فشار باد تایر و همچنین کروز کنترل اشاره کرد.
    ضمنا برخی ‌مدل‌های کیمن دارای غربیلک فرمان Sport Design هستند که پدال‌های تعویض دنده، بر‌خلاف مدل‌های معمولی، در پشت آن و با ابعاد بزرگ‌تر نصب شده است.

    هر آنچه که از یک پورشه انتظار دارید

    پورشه Cayman، بر‌خلاف باکستر، با مدل قوی‌تر S به ایران وارد شده است که از یک پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری باکسر (صفحه‌ای) به قدرت 320 اسب بخار بهره می‌گیرد. این پیشرانه تقریبا در وسط اتاق و در پشت صندلی‌ها قرار دارد که به همین علت ورودی‌های هوا نیز روی گلگیرهای عقب نصب شده‌اند. با این وجود، علاوه بر پایین بودن نقطه ثقل، تقسیم وزن بهتری نیز برای کیمن فراهم شده است که با وجود سامانه‌های فعال کنترل پایداری و فرمان‌پذیری تیز و دقیقش، پایداری و هندلینگی بسیار خوب و فراتر از انتظار را به نمایش می‌گذارد که اگرچه به پای مدل Carrera 4 911 (با سیستم چهار چرخ متحرک) نمی‌رسد اما برتری آن در مقایسه با بسیاری از رقبا (مانند مرسدس بنز SLK یا ب‌ام‌و Z4)، کاملا محسوس است. کیمن S نیز از همان گیربکس معروف 7 دنده دو کلاچه پورشه (PDK) بهره می‌گیرد که دقت و سرعت بی‌نظیر تعویض‌های آن بر هیچ کس پوشیده نیست، ضمن اینکه با وجود سامانه Sport Plus و فعال شدن سیستم لانچ کنترل اتوماتیک می‌توانید شتاب‌گیری بهتری (حدود 4.9 ثانیه) را نسبت به حالت عادی، تجربه کنید. عملکرد سیستم تعلیق کیمن مانند دیگر خودروهای اسپرت، سفت و خشک است و توصیه می‌شود که جهت مراقبت از سیستم جلوبندی و افزایش عمر فنرها، همیشه با سرعت پایین و دقت کافی از روی دست‌اندازها و ناهمواری‌ها عبور کنید. خصوصا در حالت Sport یا Sport Plus که میزان سفتی آنها افزایش می‌یابد و بدین ترتیب، ضربه شدیدتری به مجموعه جلوبندی و اتاق وارد می‌شود. پیشنهاد دیگر ما این است که برای خرید کیمن S به سراغ مدل‌های مجهز به کیت اگزوز اسپرت بروید چون بدون شک در صورت فعال کردن این سیستم و افزایش صدای خروجی از منبع اگزوز (که صدایی شبیه به زوزه و غرش گردباد دارد)، لذت رانندگی با آن دوچندان می‌شود!  در خاتمه باید بگوییم که اگر در رانندگی با کیمن S، دقت و احتیاط لازم را داشته باشید و سرویس‌های آن را به طور مرتب و کامل (در مراکز معتبر) انجام دهید، به این زودی‌ها راهی تعمیرگاه نمی‌شود و خودروی نسبتا بی‌دردسری خواهد بود اما فراموش نکنید که هزینه سرویس‌ها و قیمت لوازم یدکی آن، به‌مراتب نسبت به مرسدس بنز یا ب‌ام‌و، بالاتر است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو