فونیکسریمکسبهتام

سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین راه اندازی می شود

عصر خودرو : مدیرکل آمار ، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از پایان عملیات برخط سازی مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین در تیرماه خبر داد و گفت: البته سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین نیز در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی می‌شود.

سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین راه اندازی می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از واحدمرکزی خبر، جواد هدایتی  گفت: با راه‌اندازی این سامانه اطلاعات خودروهای سبک و سنگین در یکجا متمرکز می‌شود و می‌تواند برای سازمان محیط زیست ، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی کمک حال باشد.
    مدیرکل آمار ، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: در مصوبه هیأت وزیران برای نخستسن بار نکته‌ای الزام آور دیده شد که اگر مرکز معاینه فنی به هرشکلی برچسب خلاف واقع صادر کند غیر از برخوردی که ستادهای معاینه فنی به عنوان بخش‌های نظارتی اعمال خواهد کرد مراجع قضایی نیز به موضوع ورود و با این تخلف هم‌تراز با تخلف جعل اسناد برخورد می‌کند.
    وی با بیان اینکه سازمان راهداری برنامه‌هایی برای حفظ و نگهداری تجهیزات مراکز معاینه فنی و ارتقای تجهیزات آنها در دستورکار دارد ، ادامه داد: به حداقل رساندن معاینه‌های چشمی نیز یکی دیگر از اقدامات پیش بینی شده در آینده‌ای نزدیک خواهد بود به طوریکه در این بخش با شرکت‌های بازرسی کنترل خودرو قراردادهایی منعقد و خودروهای خروجی از مراکز معاینه فنی به صورت تصادفی بازرسی می‌شوند تا پس از صدور برگ معاینه فنی نیز بازرسی‌هایی در سطح شهر انجام شود.
    هدایتی با اعلام اینکه در حال حاضر هیچ استانی نیست که حداقل یک مرکز معاینه فنی خودروی سنگین نداشته باشد ، گفت: در استان تهران نیز 8 مرکز معاینه فنی سنگین وجود دارد و توسعه کمی علاوه بر توسعه کیفی مراکز در دستور کار سازمان راهداری و وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

    وی از راه‌اندازی 140 مرکز معاینه فنی خودروی سنگین در یک دهه اخیر خبر داد و گفت: دو وظیفه مراکز معاینه فنی که برای آن‌ها تعریف شده است اطمینان و رعایت ضوابط زیست محیطی برای منطبق بودن خروجی آلاینده‌های ماشین با استانداردهای زیست محیطی و اطمینان از عملکرد قطعات ، تجهیزات و ایمنی وسایل نقلیه سنگین است.
    هدایتی با بیان اینکه در 10 سال اخیر بیشتر تمرکز روی پوشش کمی مراکز معاینه فنی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سراسر کشور بوده است ، اظهار داشت : توسعه کمی برای سازمان راهداری در اولویت بود و با راه‌اندازی 140 مرکز این هدف سازمان محقق شد.
    هدایتی تأکید کرد: تقریبا از سال 92 با توجه به اینکه پوشش و گستره خوبی در پراکندگی مراکز معاینه فنی انجام شد ، سیاست سازمان راهداری بر ارتقای خدمات فنی این مراکز قرار گرفت و نخستین گام در این زمینه پروژه برخط‌سازی (Online) مراکز بود که در تیرماه سال جاری به پایان رسید.
    مدیرکل آمار ، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه پروژه بر خط‌سازی مراکز معاینه فنی در سه مرحله تعریف شد ، گفت: در گام نخست تجهیزات سخت‌افزاری مثل سرور و نرم‌افزارهای مربوطه در سازمان راهداری نصب و راه‌اندازی شد سپس سیستم‌های رایانه‌ای موجود در مراکز معاینه فنی ارتقا پیدا کرد به نحوی که قابلیت اتصال با سامانه مرکزی سازمان راهداری را داشته باشند و در گام آخر با توجه به پراکندگی مراکز معاینه فنی در استان‌ها و مناطق محروم یک بستر پوشش‌اینترنتی ایجاد شد.
    وی افزود: با پایان مرحله نخست ارتباط اینترنتی بین مراکز و تجهیزات سخت‌افزاری و سرور سازمان راهداری برقرار شد تا از این پس دریافت معاینه فنی به صورت اینترنتی صورت گیرد.
    هدایتی یادآور شد: پیش از برخط سازی برگ معاینه فنی به‌وسیله نیروی انسانی صادر می‌شد که این مسئله امکان جعل برچسب معاینه فنی در خارج از مراکز معاینه فنی را به‌وجود می‌آورد اما با اجرایی شدن عملیات برخط‌سازی مراکز معاینه فنی کد 17 رقمی به سرور مرکزی داده می‌شد تا علاوه بر آن یک هولوگرام (شناسه) دو بعدی برای هر وسیله نقلیه به چاپ برسد که صدور این دو مشخصه امکان جعل برچسب معاینه فنی خودروهای سنگین را به صفر می‌رساند.
    وی افزود: در مرحله دوم تلاش شد تجهیزاتی که در مراکز معاینه فنی وجود دارند به صورت شبکه‌ با هم در ارتباط باشند تا امکان اینکه اطلاعات و آزمون‌های معاینه فنی دستی وارد سیستم شود از بین برود؛ همچنین دستگاه آزمون‌گیرنده به صورت خودکار اطلاعات را به سرور مرکزی سازمان راهداری منتقل می‌کند پس از این اقدام دخالت انسان در مراکز معاینه خودروهای سنگین نیز حذف شد. البته برخی آزمون‌های معاینه فنی وجود دارد که قابلیت حذف نیروی انسانی در آن‌ها امکان ندارد که برای این موارد از معاینه‌های به اصطلاح چشمی و دستی برنامه‌‌هایی داریم.

    این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: در فاز سوم دوربینی به عنوان quotation mark دوربین پلاک خوان quotation mark در همه مراکز نصب شد که وقتی خودرویی وارد مرکز معاینه فنی شود بلافاصله عکسبرداری صورت می‌گیرد و اطلاعات خودرو در سامانه اصلی می‌نشیند به این ترتیب امکان اینکه خودرویی به‌جای یک خودرویی دیگری وارد مرکز شود و به‌جای آن معاینه فنی بگیرد در مرحله سوم پروژه برخط سازی حذف شد.
    وی توضیح داد: در گام نخست بسترهای انتقال اطلاعات بر روی سرور اصلی فراهم و امکان جعل و فروش برچسب معاینه فنی در خارج از مراکز حذف شد ، در گام دوم امکان دخالت انسان در وارد کردن اطلاعات دستی از بین رفت و در گام سوم امکان تغییر اطلاعات خودرویی منتفی شد.
    هدایتی با بیان اینکه این تخلفات ، رایج‌ترین تخلفات موجود در مراکز معاینه فنی بود گفت: با این اقدامات هر خودرویی در هر مرکزی معاینه شود جزئیات کامل آن به صورت آنلاین در سرور مرکزی سازمان راهداری به ثبت می‌رسد.
    وی اظهار داشت : از مزایای برخط سازی مراکز معاینه فنی این است که دستگاه‌های نظارتی مثل ادارات کل حمل‌ونقل استان‌ها می‌توانند کنترل مستمر بروی خودروها داشته باشند به طوریکه پیش از این نظارت‌ها به صورت تصادفی و اتفاقی صورت می‌گرفت.
    هدایتی با یادآوری اینکه تجدید نظر در آیین‌نامه اجرایی صدور برگ معاینه فنی با همکاری وزارت کشور تدوین و به صورت طرحی در دی ماه 93 به هیأت دولت ارائه شد و به تصویب رسید، گفت: آیین نامه اجرایی جدید به‌روز ، آینده‌نگر و منعطف است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو