فونیکسریمکسبهتام

اختصاص گازوییل به ازای پیمایش تا یک ماه آینده

اجرای طرحی برای مهار قاچاق سوخت

عصر خودرو : پس از تعیین تکلیف سهمیه سوخت خودروهای بنزینی، قرار است برای ساماندهی خودروهای گازوییلی تا یک ماه آینده، سهمیه سوخت گازوییل، براساس میزان پیمایش خودروها تخصیص داده شود.

اجرای طرحی برای مهار قاچاق سوخت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، طرح توزیع سوخت گازوئیل براساس پیمایش ناوگان عمومی با هدف مبارزه با حجم بالای قاچاق گازوییل و ساماندهی خودروهای دیزلی، از اواخر فصل تابستان در جایگاه های سوخت سراسر کشور اجرا می شود.
    سوخت گازوییل به علت تفاوت قیمت بالا با کشورهای همسایه بیشترین میزان جذابیت را برای قاچاقچیان سوخت داشته به طوری که تخمین زده می شود که بیش از 80 درصد قاچاق سوخت در کشور مربوط به گازوییل است.
    بررسی ها نشان داده است که تعداد قابل توجهی از کامیون ها و خودروهای دیزلی، هیچ ترددی در جاده های کشور نداشته و تنها کارت سوخت آنها در جایگاه ها مورد استفاده قرار می گرفته که از سوءاستفاده از کارت های سوخت گازوییل حکایت دارد.
    براین اساس، طرح توزیع سوخت گازوئیل براساس پیمایش ناوگان عمومی در سراسر کشور تا یک ماه آینده به اجرا گذاشته می شود که نقش مهمی در جلوگیری از قاچاق و ساماندهی خودروهای دیزلی خواهد داشت.
    عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در این خصوص اظهار داشته است: در چهارمین جلسه کارگروه مشترک طرح توزیع گازوییل براساس پیمایش، مقرر شد که این طرح تا اواخر شهریورماه راه اندازی شود.
    وی خاطرنشان کرد: طرح بسیار بزرگی با هماهنگی وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به همراه وزارت راه و شهرسازی در دست بررسی است. در این طرح موضوع ارائه سوخت براساس پیمایش کامیونها و اتوبوسها مطرح است که با توجه به آن، همه اتوبوسها و کامیونها به سیستم های کنترلی مجهز و براساس پیمایش سوختگیری خواهند کرد.
    وی با بیان اینکه پیش بینی می شود که اگر این طرح اجرایی شود حدود ٣۰ درصد در مصرف گازوییل کشور کاهش یابد، افزود: مصرف سوخت مایع کشور روند کاهشی دارد و در گام نخست میزان مصرف روزانه گازوییل در کشور از ١٢۰ میلیون لیتر به ١۰۰ میلیون لیتر رسیده است.
    سیدناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نیز دراین باره می گوید: سامانه هوشمند سوخت کشور با هدف اجرای دقیق طرح تخصیص گازوییل به ناوگان حمل و نقل کشور براساس میزان پیمایش، ارتقا می یابد.
    وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح مهم و پیچیده که با همکاری و تلاش وزارت کشور، سازمان پایانه ها، وزارت راه و دیگر بخشهای مرتبط انجام می شود، نیازمند ایجاد زیرساختهایی از جمله ارتقای سامانه هوشمند سوخت است.
    وی ارتقای این سامانه را به لحاظ نرم افزاری، سخت افزاری و ارتقای شبکه از ضروریات اجرای طرح تخصیص سوخت به ازای پیمایش خواند.
    سجادی گفت: با اجرای این طرح، ناوگان حمل و نقل برون شهری براساس بارنامه و کارکردی که سازمان پایانه ها اعلام می کند، گازوییل دریافت خواهد کرد.
    وی تأکیدکرد: با تلاشی که به وسیله بخشهای مرتبط (وزارت نفت، کشور، سازمان پایانه ها) در این حوزه انجام می شود انتظار می رود طرح مزبور تا اواخر شهریور ماه اجرایی شود.
    براساس آمار، 400 هزار کامیون، 20 هزار اتوبوس و 36 هزار مینی بوس بین شهری وجود دارد که عملکرد آنها براساس پیمایش ثبت می شود و این پیمایش ملاک ارائه سوخت خواهد شد.
    در گام بعدی که قرار است از اول مهر 95 اجرا شود، میزان سوخت برای همه ناوگان اعم از درون شهری و برون شهری و تردد براساس سامانه موقعیت یاب جغرافیایی (جی پی اس) محاسبه و سوخت ارائه می شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط