فونیکسریمکسبهتام

سریع ترین دوچرخه جهان

عصر خودرو : تیمی ۱۳ نفره از محققان آمریکایی در شهر دی‌موین ایالت آیووا مدعی شده‌اند سریعترین دوچرخه جهان را ساخته‌اند.

سریع ترین دوچرخه جهان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، اتان دیویدسون، مدیر ارشد عملیات کارخانه دوچرخه سازی Rüster Sports اظهار کرد: ما این دوچرخه را در تونل باد آزمایش کردیم و در واقع داده‌هایی را بدست آوردیم که ثابت می‌کند این دوچرخه چهار تا 28 درصد از سایر رقبای ما سریعتر است.

    آرون راس مدیر بخش فناوری و مکانیک‌زیستی آزمایشگاه Faster Speed، شرکت دارنده تونل باد که این دوچرخه در آن آزمایش شده است، این ادعا را تصدیق کرده و اذعان داشت که این دوچرخه به مراتب سریعتر بوده و رقبای خود را مغلوب کرده است.

    این دوچرخه الماس (Dimond) نام دارد و نخستین بار در سال 2013 توسط تی جی تولاکسون ورزشکار حرفه ای مسابقات سه گانه، با همکاری دوست و مهندس دوچرخه سازی او، دیو مورس ساخته شد. این ایده زمانی به ذهن تولاکسون خطور کرد که متوجه شد دوچرخه قدیمی‌اش که در سال 2001 ساخته شده، از بسیاری از دوچرخه های جدید سریع تر است.

    دوچرخه قدیمی تولاکسون از یک طراحی غیر عادی که دوچرخه میله‌ای نامیده می شود،بهره می‌برد که در ساخت Dimond نیز همین طراحی به کار رفته است. در اسکلت ستونی، پایه نگهدارنده زین که از زیر آن تا پدال‌ها کشیده شده است و همچنین میله متصل از زین به چرخ جلو حذف شده‌اند.

    با حذف این بخش‌های اسکلت، دوچرخه سبکتر و روان‌تر شده و مقاومت آن در برابر باد نیز کمتر می‌شود که ویژکی آیرودینامیک آن را افزایش می دهد.

    طراحی غیر معمول میله‌ای Dimond در دهه 1990 بسیار محبوب بود. تا اینکه در سال 1999 استفاده از دوچرخه‌های بدون میله زین توسط اتحادیه بین‌المللی دوچرخه سواران برای بیش از یک دهه ممنوع شد.

    اما اسکلت‌های میله‌ای با افزایش محبوبیت مسابقات سه‌گانه دوباره به بازار آمده‌اند که امکان طراحی‌های بیشتر دوچرخه را فراهم آورده است. در دو دهه گذشته، عضویت در مسابقات سه‌گانه آمریکا از 127 هزار و 824 عضو در سال 1999 به 495 هزار و 330 عضو در سال 2013 افزایش یافته است.

    در ساخت دوچرخه‌های Dimond از فیبر کربن استفاده شده که ماده‌ای بسیار مقاوم و سبک وزن است. برای ساخت هریک از قسمت‌های دوچرخه، ورقه های کربن به صورت لایه‌لایه بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند. با قرار گرفتن فیبرها در جهات مختلف، مقاومت سازه بالا می‌رود.

    به گفته سازندگان، نسبت مقاومت به وزن فیبر کربن بسیار بالاست که این امکان را به ما می‌دهد تا از ماده اولیه کمتری استفاده کرده و محصول سبکتری تولید کنیم. ما همچنین همه اشکال قابل تصور را بسازیم، در حالیکه با آهن و آلومینیوم سنتی، تنها شکل لوله‌ای قابل ساخت بود.

    در ابتدا فیبر کربن به شکل قسمت‌های مورد نظر قالب‌گیری می‌شود. پس از انجام قالب‌گیری، سوراخ‌هایی روی آنها حفر شده و به یکدیگر متصل و سپس برای رنگ‌آمیزی فرستاده می‌شوند.

    دوچرخه سبک وزن Dimond به گونه‌ای طراحی شده که به راحتی از هم باز می‌شود و داخل بسته‌بندی مخصوصی به نام Hen House قرار می‌گیرد.

    این بسته به اندازه ی یک چمدان استاندارد کوچک بوده که می توان آن را به داخل هواپیما نیز حمل نمود و در هزینه‌های بالای بسته‌های بزرگتر از اندازه استاندارد صرفه‌جویی کرد.

    سرعت بالا و استفاده چندگانه در قیمت این دوچرخه‌ها لحاظ شده است. قیمت Dimond از 5950 دلار فقط برای اسکلت، شروع شده و تا 12 هزار و 997 دلار برای ساخت پیشرفته با تمام زنگ‌ها و بوق‌ها بالا می رود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو