فونیکسریمکسبهتام

تأثیر معاینه فنی در کاهش تصادفات

عصر خودرو : آمارهای جهانی نیز نشان می­دهند که ۱۱ درصد از کل تصادفات به دلیل نقص فنی خودروها به وقوع می­ پیوندند.

تأثیر معاینه فنی در کاهش تصادفات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرانلاین، بسیاری از کارشناسان و متخصصین حوزه­ ترافیک، زمینه های بروز تصادف را در چهار عامل زیر خلاصه می­ کنند که عبارتند از:

    1- عامل انسانی

    2- عامل راه

    3- عامل وسیله نقلیه

    4- شرایط اقلیمی

    در این راستا تولید خودروهای استاندارد و ایمن از یک سو و رسیدگی مستمر به حفظ سلامت و ایمنی خودرو از طریق فرآیند معاینه فنی در مراکز مجاز، از سوی دیگر موجب کاهش دخالت عامل وسیله­ی نقلیه در بروز تصادفات می­ شود.

    هم اکنون در کشور ایران در فرآیند معاینه فنی خودروها، حداقل 18 پارامتر از جمله سیستم ترمز، میزان بودن فرمان، سیستم روشنایی، میزان آلایندگی و غیره بررسی می­شود؛ در این خصوص آمارها نشان می­ دهند از مجموع 18 شاخص­ مذکور، 60 درصد از آنها در بروز حوادث رانندگی مؤثر هستند و 30 درصد آن نقایص، منجر به افزایش آلودگی زیست محیطی می­ شوند.

    آمارهای جهانی نیز نشان می­دهند که 11 درصد از کل تصادفات به دلیل نقص فنی خودروها به وقوع می­ پیوندند.

    با این اوصاف بدیهی است که با کنترل دقیق معاینه فنی خودروها می­توان ضمن کاهش حوادث رانندگی، تعداد مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی را کاهش داد.

    از جمله نقص فنی هایی که درشرایط خاص احتمال وقوع تصادفات را افزایش می دهند می توان به موارد زیر را اشاره کرد:

    سیستم ترمز و نحوه­ی فرمان پذیری خودرو: سیستم ترمز و فرمان دو عامل اصلی کنترل راننده بر خودرو می­باشد که بدون عملکرد صحیح و دقیق این دو، سانحه­ی رانندگی اعم از تصادف، واژگونی، سقوط و ... قطعی و غیر قابل اجتناب است. در واقع نداشتن سیستم ترمز استاندارد، استقبال از هر نوع خطر است که مواجهه با تصادفات رانندگی مفروض­ترین این خطرهاست.

    نقص فنی در سیستم روشنایی: سیستم روشنایی استاندارد در مواقع شب، طوفان، گرد و غبار، برف و باران از تجهیزات ضروری خودرو می باشد به طوری که رانندگی در شرایط مذکور بدون وجود سیستم روشنایی سالم و استاندارد، بسیار خطرآفرین خواهد بود.

    نداشتن برف پاک کن استاندارد: بسیاری از رانندگان از اهمیت این مسئله غافلند. نبود برف‌ پاک­ کن استاندارد می تواند در شرایط جوی نامناسب (برف، باران، کولاک و...) موجب بروز تصادفات ناگوار یا انحراف از مسیر، سقوط یا واژگونی شود.

    لاستیک‌های غیر استاندارد: در هنگام رانندگی با لاستیک های غیر استاندارد و فرسوده، هر لحظه احتمال ترکیدن لاستیک و بروز سانحه­ی رانندگی و واژگونی وجود دارد.

    شیشه های خودرو: استفاده از شیشه­ های سالم و استاندارد و بدون برچسب هایی که منجر به کاهش دید در هنگام رانندگی می­ شود از موارد مهمی است که در مراکز معاینه فنی نسبت به آگاه‌سازی رانندگان اقدام شده و از صدور برگ معاینه فنی برای این نوع خودروها امتناع می شود.

    نتیجه گیری: تجزیه و تحلیل و بررسی آماری نشان می دهد، افزایش نوبت های معاینه فنی و استمرار آن،‌ منجر به بهبود کیفیت خودرو شده و آمار تصادفات نیز به تبع آن‌ کاهش می یابد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو