فونیکسریمکسبهتام

احیای صنعت خودروسازی با انتقال فناوری و تولید قطعات با کیفیت

عصر خودرو : رییس انجمن قطعه‌سازان ایران اظهار کرد: برنامه این انجمن احیای صنعت خودرو کشور با افزایش توان داخلی و حمایت از آنها با جلوگیری از ورود قطعه‌های بی‌کیفیت است.

احیای صنعت خودروسازی با انتقال فناوری و تولید قطعات با کیفیت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، محمدباقر رجال گفت: هدف انجمن برای احیای صنعت خودرو به معنای دخالت در کار خودروسازان نیست بلکه هدف ما تمرکز بر صنعت قطعه در ارتباط با خودروسازان است. در واقع صنعت قطعه‌سازی کشور نیاز به بازسازی ماشین‌آلات و خطوط تولید دارد، از این رو باید به جایی برسیم که شرکت‌های قطعه‌سازی کشور قراردادهای طراحی قطعه، تولید و نصب آن‌را به صورت یکجا با خودروسازان منعقد کنند. او با نگاهی به شرایط جدید بازارخودروی ایران پس از توافق هسته‌ای و زمینه همکاری با خودروسازان اروپایی تاکید کرد و گفت: انجمن واردکنندگان به‌راحتی درها برای ورود خودروهای خارجی باز نکنند و با هماهنگی خودروسازان داخلی، خارجی‌ها را به سرمایه‌گذاری و تولید مشترک با شرط 40درصد تولید داخل و 30درصد تولید برای صادرات سوق دهند تا در آینده شاهد تبدیل انجمن واردکنندگان خودرو به انجمن واردکنندگان و صادرکنندگان خودرو باشیم.

    رییس انجمن قطعه‌سازان ایران ادامه داد: درحال‌حاضر در جهان شرکت‌های قطعه‌سازی به حوزه نصب قطعه‌های تولیدی برروی خودروها نیز وارد شده‌اند به عنوان مثال بسته قطعه‌های مربوط به جلوبندی خودرو توسط شرکت قطعه‌ساز تولیدکننده برروی خودروها نصب می‌شود. با این حال متاسفانه هم‌اکنون قطعه‌هایی برروی خودروهای داخلی نصب می‌شود که مردم آنها را به‌عنوان قطعه ایرانی می‌شناسند اما بخشی از این قطعه‌ها ایرانی و قابل دفاع نیست. رجال درباره اهمیت ایجاد هماهنگی بین قطعه سازان در تولید محصولات بیان کرد: قطعه‌سازان این اطمینان را ندارند که اگر قراردادی را بستند، خودروساز قطعه‌ساز دیگری را جایگزین آنها نخواهد کرد درحالی‌که در گذشته برنامه‌ای در انجمن قطعه‌سازان وجود داشت که برای هر قطعه 3 تامین‌کننده وجود داشته باشد اما هم‌اکنون برخی قطعه‌ها از سوی 6 تا 7 قطعه‌ساز مختلف تولید می‌شود.

    رییس انجمن قطعه‌سازان ایران با بیان اینکه این انجمن باید امید و اعتماد را به صنعت قطعه‌سازی بازگرداند، افزود: قطعه‌سازان هم‌اکنون باید به این اطمینان برسند که می‌توانند با آرامش نیاز بازار داخلی را تامین کنند. وی ادامه داد: در این زمینه پیشنهادی از سوی انجمن به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای رقابت پذیر کردن صنعت قطعه‌سازی کشور ارائه شده که یکی از موارد مطرح در آن نیاز به 8/2میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای نوسازی صنایع قطعه‌سازی کشور است.رجال افزود: خودروسازان هم‌اکنون با مشکل فروش مواجه هستند و مردم خودروها را با قیمت‌های فعلی نمی‌پذیرند اما اینکه خودروساز به چه دلیل اصرار به این قیمت دارد اما از آن طرف نمی‌تواند خودروها را بفروشد مشخص نیست.وی با بیان اینکه وقتی فروش خودرو کاهش می‌یابد خودروساز فشار به قطعه‌سازان در پرداخت مطالبات آنها منتقل می‌کند، حال هم‌اکنون با تعداد زیادی شرکت قطعه‌سازی مواجهیم که از ناحیه تامین نقدینگی زیرفشار قرار دارند. با این وجود خودروساز و قطعه‌ساز هر دو در یک کشتی قرار دارند از این‌رو یک دید ارباب و رعیتی در صنعت خودرو نسبت به صنعت قطعه حاکم باشد.به گفته وی، 25درصد مالیات کشور از سوی صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی پرداخت می‌شود. همچنین 170هزار شغل مستقیم و 600هزار شغل غیرمستقیم در این صنعت ایجاد شده است.

    درواقع قطعه‌سازان گرفتار بانک‌ها شده‌اند؛ به‌نحوی‌که سیستم بانکی پا روی گلوی آنها گذاشته و نه تنها تسهیلات مالی به صنعت قطعه ارائه نمی‌دهد؛ بلکه فشار زیادی نیز بابت وصول مطالبات خود از این صنعت، وارد می‌کند. وی افزود: توان ساخت داخل صنعت قطعه ایران بین 80 تا 100درصد است، حال آنکه به‌دلیل مشکلات موجود و همچنین ورود قطعات بی‌کیفیت خارجی، شرکت‌های قطعه‌ساز هم‌اکنون با نصف ظرفیت خود تولید می‌کنند. به گفته رجال، بانک‌ها با به روز کردن بدهی قطعه‌سازان، قرارداد جدید با آنها می‌بندند و این درحالی است که به شکل عملی پولی به صنعت قطعه تزریق نمی‌کنند.رییس انجمن قطعه‌سازان در ادامه به کیفیت پایین قطعه‌های وارداتی اشاره و تاکید کرد: درحال‌حاضر کنترلی روی این قطعه‌ها وجود ندارد و چون واردکننده آنها مشخص نیست، نمی‌توان برقیمت و کیفیت‌شان نظارت داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو