فونیکسریمکسبهتام

مدیر طراحی پلتفرم ایران خودرو مطرح کرد

دورخیز برای تولید انبوه موتورهای دیزلی

عصر خودرو : کاهش ۳۰درصدی مصرف سوخت موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی، از مزیت‌های اصلی این موتورها محسوب می‌شود. با توجه به نقش تاثیرگذار موتورهای دیزلی در کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی و همچنین کاهش مصرف سوخت،

دورخیز برای تولید انبوه موتورهای دیزلی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، کار طراحی و ساخت این موتورها در بهمن سال گذشته از سوی شرکت ایران‌خودرو و با همکاری مشاوران آلمانی در مرکز تحقیقات موتور ایران‌خودرو (ایپکو) آغاز شده و بنا به گفته کیوان وزیری، کارشناس طراحی پلتفرم شرکت ایران‌خودرو، در 3 ماه نخست سال 1395 به مرحله تولید نهایی و انبوه خواهد رسید، موضوعی که در کنار بهبود موتورها برای استانداردهای یورو 5 و یورو 6 جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

    قابلیت نصب موتورهای دیزلی روی تمامی خودروها
    موتور دیزلی یک موتور درون‌سوز است که به جای استفاده از سیکل احتراق بنزینی، از سیکل دیزلی برای حرکت، در آن استفاده می‌شود. تفاوت اصلی موتورهای دیزلی با موتورهای بنزینی این است که احتراق در این موتورها به شکل جرقه نیست بلکه در اثر فشار بالا و تراکم است. اجزای سنگین موتور دیزلی به گونه‌ای طراحی شده که تراکم و فشار بالا را تحمل می‌کند. در واقع این موتورها در اثر تراکم بسیار بالا بدون جرقه زدن متراکم می‌شوند و عمل اصلی چرخه حرکت در آنها سیر تکامل پیدا می‌کند. مدیر طراحی پلتفرم شرکت ایران‌خودرو در گفت‌وگو با صمت ضمن اشاره به اینکه ساختار موتورهای دیزلی در سیستم تنظیم سوخت با موتورهای بنزینی یا جرقه‌ای متفاوت است، اظهار کرد: قطعاتی که در سیستم احتراق موتورهای بنزینی وجود دارد، در سیستم احتراق موتورهای دیزلی به‌کار نمی‌رود و این عامل یکی از مزیت‌های موتورهای دیزلی به شمار می‌رود. کیوان وزیری در ادامه تصریح کرد: از قطعاتی مانند پمپ انژکتور، لوله‌های انتقال سوخت و درنهایت انژکتورها در ساخت موتورهای دیزلی استفاده نمی‌شود. در واقع موتورهای دیزلی براساس نحوه حرکت، 4زمانه و 2زمانه هستند که در این میان سیکل موتورهای دیزلی شرکت ایران‌خودرو، 4زمانه است. مدیر طراحی پلتفرم شرکت ایران‌خودرو با بیان اینکه فاز مطالعاتی و اجرایی طراحی موتور دیزلی ایران‌خودرو در بهمن سال 1393 در مرکز تحقیقات ایران‌خودرو به‌طور رسمی آغاز شده، تصریح کرد: کار طراحی موتور دیزلی با انتخاب مشاور از یک شرکت آلمانی آغاز شده و در 3 ماه نخست سال 1395 این موتورهای دیزلی با جدول زمان‌بندی به مرحله تولید نهایی و انبوه خواهند رسید. وزیری در ادامه به میزان سرمایه اختصاص‌یافته به طراحی و تولید موتور دیزلی شرکت ایران‌خودرو اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری که روی موتور دیزلی انجام می‌شود، بستگی به فرآیند تکوین و طراحی محصول دارد و به هر میزان که حساسیت این طراحی بیشتر بوده و مراحل بازرسی و نظارت هم دقیق‌تر شود، باید هزینه‌های بیشتری پرداخت شود، زیرا در طراحی و ساخت این موتور باید هم هزینه‌های آموزشی و هم هزینه‌های ساخت را درنظر گرفت؛ ولی به‌طور کلی 130 تا 250 میلیارد تومان سرمایه به طراحی و ساخت این موتور اختصاص پیدا می‌کند. وی استاندارد سوخت گازوییل را عامل اصلی به تاخیر افتادن طراحی و ساخت موتورهای دیزلی دانست و افزود: سوخت موتورهای دیزلی گازوییل است. متاسفانه هم‌اکنون در کشور سوخت‌های گازوییلی استاندارد لازم را برای استفاده در موتورهای دیزلی طراحی شده ندارند، زیرا موتورهای دیزلی براساس استاندارد مصوب یورو 4 و یورو 5 تولید می‌شوند ولی سوخت گازوییل فعلی استاندارد لازم و مطابق با این موتورها را ندارد، در شرایطی که موتورهای دیزلی روی هر خودرویی قابلیت نصب دارند و با نصب این موتور تغییری در ساختار خودرو به وجود نمی‌آید.


    ایران‌خودرو موتورهای یورو 5 و 6 می‌سازد
    بنا به گفته کیوان وزیری، مدیر طراحی پلتفرم شرکت ایران‌خودرو، موتورهای تولیدی این شرکت تا سال 97 با استانداردهای یورو 5و یورو 6 روانه بازار خواهد شد. همچنین طراحی این موتورها از نیمه دوم امسال از سوی گروه صنعتی ایران‌خودرو آغاز و در ساخت و تولید آنها از جدیدترین فناوری‌ها استفاده خواهد شد. درحال‌حاضر معیار پذیرش سازمان حفاظت محیط‌زیست به منظور خروج گازهای آلاینده از خودروها، استاندارد یورو 4 است. در این بین از تیرماه سال 1392 تمامی محصولات ایران‌خودرو به‌وسیله شرکت بازرسی سازمان محیط‌زیست نمونه‌برداری و اندازه‌گیری شده و با تایید سازمان حفاظت محیط‌زیست تمامی این محصولات با استاندارد یورو4 روانه بازار شده است. در همین حال مدیر طراحی پلتفرم شرکت ایران‌خودرو با بیان اینکه استاندارد یورو 4 از نگاه طراحی، فنی، مهندسی، ساخت و تامین به‌طور کامل با استاندارد یورو 2 و 3 متفاوت است، اظهار کرد: گروه ایران‌خودرو با کمک مشاوران خارجی توانسته موتورهای تولیدی خود را با استاندارد یورو 4 روانه بازار کند. همچنین به وسیله این شرکت «کالیبراسیون» (اندازه‌گیری و تعیین صحت وسیله اندازه‌گیری در مطابقت با مرجع تایید شده) جدیدی روی موتورهایی مانند «تی‌یو5» و «تی‌یو3» که پایه آنها بر اساس استاندارد یورو 4 بوده، انجام شده است و بدین ترتیب روی این موتورها براساس شرایط جغرافیایی (آب‌وهوایی و رطوبت) پیمایش‌های دوباره‌ای انجام شده است. به گونه‌ای که گروه صنعتی ایران‌خودرو مغز هوشمند موتور (ای‌سی‌یو) را برای برخورداری از استاندارد یورو4 به وسیله مدیریت سیستم موتوری روی خانواده 206 با شرایط آب و هوایی منطبق کرده است.


    اعلام برنامه‌های ایران‌خودرو
    مدیر طراحی پلتفرم شرکت ایران‌خودرو افزود: ایران‌خودرو روی محصولات دیگر خود نیز سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی انجام داده، بدین ترتیب که ابتدا طراحی این محصولات و سپس روی آنها نمونه‌سازی‌های لازم انجام شده است و در نهایت گواهینامه تایید نوع و تطابق تولید استاندارد یورو 4 برای تمامی محصولات ایران‌خودرو گرفته شده است.
    وزیری به برنامه‌های آینده گروه ایران‌خودرو به منظور ارتقای استانداردهای موتورهای تولیدی این شرکت اشاره کرد و افزود: برنامه‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو شامل برنامه‌های کوتاه‌مدت تا سال 97، میان‌مدت تا سال 1400 و بلندمدت تا سال 1404 است. بدین منظور از سال 97 به بعد شاهد تحول گروه صنعتی ایران‌خودرو در زمینه رسیدن به موتورهای با فناوری برتر و با استانداردهای یورو 5 و یورو 6 خواهیم بود. از نیمه دوم امسال به طور جدی طراحی این موتورهای جدید به‌وسیله گروه صنعتی ایران‌خودرو برای دستیابی به استانداردهای یورو 5 و یورو 6 با هدف کاهش مصرف سوخت آغاز و به‌تدریج روی تمامی محصولات ایران‌خودرو اجرا می‌شود و تا سال 1397 با رعایت استانداردهای روز جهانی وارد بازار خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو