فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۱۵۷»

برنامه کاهش سهم بنزین در سبد سوخت اعلام شد

عصر خودرو : مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به ۸۸ ساله شدن عرضه و مصرف بنزین در ایران گفت: برنامه کاهش سهم مصرف بنزین در سبد سوخت با توسعه صنعت سی.ان.جی آغاز شده است.

برنامه کاهش سهم بنزین در سبد سوخت اعلام شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر،  از سال 1306 شمسی با ورود خودروهای جدید، عرضه بنزین در ایران آغاز شده؛ به طوریکه هم اکنون عرضه این فرآورده نفتی در ایران از قدمتی بیش از 88 سال برخوردار است.

    در طول نزدیک به 9 دهه عرضه و توزیع بنزین، روند عرضه و تقاضای این محصول استراتژیک نفتی با فراز و فرودهای متعددی همراه بوده به طوری که از اجرای نظام سهمه بندی و عرضه کارتی این فرآورده نفتی می‌توان به نقطه عطفی در تاریخ 88 ساله عرضه بنزین در کشور یاد کرد.

    با این وجود هم اکنون برنامه ریزی‌های گسترده‌ای به منظور کاهش سهم بنزین در سبد سوخت خودروها تعریف شده و قرار است بخشی از مصرف بنزین با عرضه و توزیه سی. ان. جی جایگزین شود.

    سید ناصر سجادی در تشریح آخرین وضعیت تراز مصرف بنزین و گاز طبیعی در کشور گفت: از سال 1355 شمسی مصرف گاز طبیعی در ایران با مصرف روزانه هفت میلیون متر مکعب اغاز شد.

    مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه مصرف گاز طبیعی سال گذشته به بیش از 500 میلیون مترمکعب افزایش یافته است، تصریح کرد: در شرایط فعلی برنامه کشور افزایش سهم گاز طبیعی و کاهش سهم مصرف فرآورده های نفتی در سبد انرژی است.

    این مقام مسئول در خصوص مصرف بنزین به عنوان مهمترین فرآورده نفتی هم توضیح داد: درکشور مصرف بنزین ازسال 1306 شمسی آغاز شد و تا چند سال اخیر به علت ارزانی قیمت‌ها، مصرف این محصول پالایشگاه‌های نفت روبه افزایش بود و به شدت بالا رفت تا جایی که تا قبل از سهمیه‌بندی یعنی سال 1386 به بیش از 11 درصد رسید.

    سجادی با یادآوری اینکه با این روند درسال 1393 باید روزانه بیش از 140 میلیون لیتر بنزین در کشور عرضه می شد، اظهار داشت: به عبارت دیگر در صورت تداوم رشد مصرف باید هم اکنون دو برابر تولید داخلی بنزین وارد کشور می شد.

    مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با یادآوری اینکه با توسعه جایگاه‌های سی. انجی، اجرای نظام سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین، توانستیم مصرف این فرآورده نفتی را مدیریت کنیم، تبیین کرد: بر این اساس مصرف این فرآورده نفتی سال گذشته به 68 میلیون لیتردر روز کاهش یافت

    وی مجموع مصرف بنزین و سی. ان. جی در سال گذشته در حدود 89 میلیون لیتر عنوان کرد و افزود: سال 1393 مصرف گاز طبیعی 88 درصد از کل فرآورده‌های انرژی‌زا و فرآورده‌های نفتی 12 درصد بوده که این آمار نشان دهنده روند جایگزینی انواع فرآورده‌های نفتی با گاز طبیعی در کشور است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط