فونیکسریمکسبهتام

محمدحسن مقاره ای؛ مدیرعامل لیزینگ کارآمد:

اولین نشانه های رفع تحریم با تغییر در بازار های مالی و صنعت لیزینگ ظاهر می شود

عصر خودرو: بسیاری از کارشناسان، در زمان رکود بازار صنعت لیزینگ را به عنوان مسکنی برای بازار در رکود می دانند و از سوی دیگر نیز از این صنعت به عنوان اولین بخش صنعت که نشانه های رفع تحریم در آن ظاهر می شود یاد می کنند، موضوعی که محمدحسن مقاره ای نیز بر آن تاکید دارد و می گوید: اولین نشانه های تغییر در بازارهای مالی و بخصوص صنعت لیزینگ ظاهر خواهد شد که باتوجه به رونق بخش حمل ونقل کالا در آینده نزدیک، می توان تغییرات پیش رو را باتفکر استراتژیک، رهبری و مدیریت کرد. به همین بهانه گفتگویی با وی به عنوان یکی از با سابقه ترین مدیران صنعت لیزینگ است انجام داده ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

اولین نشانه های رفع تحریم با تغییر در بازار های مالی و صنعت لیزینگ ظاهر می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، با توجه به آنکه بخش اصلی فعالیت مجموعه شما در زمینه لیزینگ خودروهای تجاری اسکانیا است، پیش از هر چیز اجازه بدهید به وضعیت بازار خودرو های تجاری بپردازیم. تولید کنندگان این خودروها از رکود بازار خبر می دهند. آیا این رکود بر فعالیت های لیزینگ خودرو های تجاری هم تاثیر گذار بوده است؟
    یکی از دلایل کاهش تقاضا خرید برای خرید خودروهای کار و رکود در بخش لیزینگ این خودروها ، کاهش چشم گیر کرایه حمل و حجم بار و ایجاد خلل جدی در معیشت مالکین خودروهای کار و پرداخت  اقساط لیزینگ  است . طی ماه های اخیر، کشور با کم باری شدید در دو بخش  حمل و نقل داخلی و ترانزیت مواجه شده است که بخشی ازآن به دلیل کاهش قیمت جهانی مواد معدنی مانند سنگ آهن، فولاد و سیمان ... و کاهش میزان صادرات کشور است که امیدواریم ، باتوجه به رفع تحریم ها و فعال شدن بنادر و افزایش واردات کالا در شش ماهه دوم سال، شاهد بهبود وضعیت حمل بار در کشور و رونق کسب و کار باشیم . ذکر این نکته ضروریست که شرکت ماموت تنها عرضه کننده خودروهای تجاری اروپائی با برند " اسکانیا" در شرایط فعلی است که در زمینه فروش محصولات خود مشکل نداشته و همواره  در هر شرایطی مشتریان خاص خود را دارد .

    در دو سال اخیر، شمار شرکت های لیزینگ فعال در این بازار افزایش پیدا کرده است. این مسأله از دید مشتری مثبت است چون با افزایش رقابت ممکن است کیفیت خدمات افزایش پیدا کند. اما از دید شما به به عنوان مدیر عامل یک مجموعه لیزینگ وضعیت فعلی چگونه است؟
    صنعت لیزینگ در سالهای اخیر دربستر نیاز طبیعی نظام بازار (بازار عرضه و تقاضای کالا) تکامل یافت اما در مسیر رشد وشکوفایی این صنعت  هنوز  ساز و کارها و ملزومات قانونی، اجرایی، مالی، حقوقی و…آن فراهم نشده است . بانک مرکزی در حالی برای 37 شرکت لیزینگ مجوز فعالیت صادر کرده که تعداد بالای واسپاری‌ها، سردرگمی را در بین مردم برای استفاده از خدمات آنها به‌وجود آورده است. افراد حقیقی نیز در قالب شرکتهای بازرگانی نام لیزینگ برخود نهاده و وارد عرصه این صنعت شده اند . این شرکت‌ها  با توجه به خلاء قانونی و عدم نظارت صحیح با تبلیغات  گسترده در بازار کشور به فعالیت اقتصادی می پردازندکه  در سالهای اخیرمشکلات فراوانی را برای مشتریان خود بوجود آورده اند.

    این روزها و پس از توافقات هسته ای دغدغه عمده بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ این است که بر سر اقتصاد و بازار کسب و کار چه پیش خواهد آمد؟
    اقتصاد ایران طی تمامی سال‌های گذشته شرایط سخت تحریم را تجربه کرده است که چنانچه تحریم های مالی و تجاری برداشته شود،  اولین نشانه های تغییر در بازارهای مالی و بخصوص صنعت لیزینگ ظاهر خواهدشد که باتوجه به رونق بخش حمل ونقل کالا در آینده نزدیک، می توان تغییرات پیش رو را باتفکر استراتژیک  ، رهبری و مدیریت کرد.

    با توجه به تغییرات روی داده در هفته های اخیر، آینده بازار خودرو های تجاری را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا نقش لیزینگ ها در این بازار در آینده پر رنگ تر خواهد شد؟

    با رفع تحریم صنعت خودرو، روند فعالیت خودروسازان به‌ ویژه در حوزه واردات قطعات و مواد اولیه تسهیل خواهد شد ولیکن کاهش قیمت خودرو مستلزم بهبود شرایط و کاهش نرخ ارز و مواد اولیه خواهدبود که فعلا دورنمای روشنی از آنها وجود ندارد . از طرفی مشتریان خودروهای تجاری دو دسته هستند که دسته اول تولیدکنندگان و یا صاحبان بنگاه های حمل و نقل داخلی و ترانزیت است که جهت توسعه بازار خود و یا رفع نیازهای لجستیک ، متقاضی خرید خودروهای کار بصورت نقد یا لیزینگی است و دسته دوم افراد حقیقی هستند که سرمایه های نقدی خود را به خودروهای کار تبدیل و از طریق این حرفه امرار معاش  میکنند پس می توان نتیجه گرفت در شرایط فعلی بازار تقاضای خرید اندکی کاهش یافته ولیکن خودروهای کار شرکت ماموت (اسکانیا)  به دلیل استهلاک کم و مصرف سوخت بهینه و دارا بودن استاندارد های  بین المللی، همواره مشتریان خود را داشته است .

    برای سامان دهی صنعت لیزینگ به طور ویژه در شاخه خودروهای تجاری چه پیشنهادی دارید؟
    بنظر باتوجه به قیمت خودروهای  کار و  میزان مصرف سوخت آن لازم باشد دولت سوبسید هایی به متقاضی  پرداخت نماید تا توان پرداخت اقساط را داشته باشد و یا تسهیلاتی در تحویل بار و تضمین کار ارائه کند .

    بخشی از فعالیت های مجموعه شما در زمینه خودرو های وارداتی است، پیش از هر چیز وضعیت این روز های بازار خودرو های وارداتی را چگونه ارزیابی می کنید؟
    به‌دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی شرکتهایی نظیر هیوندا و کیا ، تویوتا ، از صادرات مستقیم خودرو به ایران خودداری می‌کردند و واردکنندگان ایرانی مجبور بودند از راه واسطه‌ها خودروهای موردنظر خود را خریداری و وارد کنند. این وسط، واسطه‌ها پولی گزاف را بابت حق دلالی خود از واردکنندگان ایرانی می‌گرفتند و در نهایت مشتریان مجبور به پرداخت این هزینه از جیب خود می‌شدند. حالا با توجه به اینکه از 30 دی‌ماه لغو تدریجی تحریم‌ها آغاز و تحریم خودرو جزو اولویت‌ها است، ایرانی‌ها به حذف هزینه دلالی امیدوار و از همین رو به کاهش قیمت خودروهای خارجی دلخوش شده‌اند. اگرچه این موضوع (کاهش قیمت) در کوتاه‌ مدت خود را نشان خواهد داد، اما با توجه به آنچه که دولت برای تعرفه در نظر دارد و همچنین با در نظر گرفتن هزینه مالیات و ماجرای تثبیت نرخ ارز، بعید به نظر می‌رسد بازار خودروهای وارداتی آینده‌ای ارزان داشته باشد.

    با توجه به رکود بازار خودرو های وارداتی، شرکت های وارد کننده اقدام به برقراری شرایط فروش اعتباری کرده اند تا بتوانند نظر خریداران را جلب کنند. این مسئله آیا ممکن است شرکت های لیزینگ را تحت فشار بگذارد؟ شرایط واگذاری از سوی شرکت های وارد کننده را چگونه ارزیابی می کنید؟
    شرکت هایی که خودرو وارداتی را با طرح های مختلف فروش منجمله اعتباری ( چکی ) و یا معاوضه با خودروهای دست دوم انجام میدهند شرکت هایی هستند که بدون برنامه ریزی و بررسی ظرفیت بازار اقدام به واردات  تعداد زیادی خودرو کرده اند که به دلیل بدهی سنگین به سیستم بانکی ونیاز به نقدینگی بالا بابت بازپرداخت بدهی ، و همچنین نگرانی از افت شدیدقیمت خودروها بدلیل ورود مدلهای جدید  نسبت به تبلیغات گسترده و جذب  متقاضیان با هر سطح درآمدی اقدام مینمایند که بطور قطع این روش جزء افزایش مطالبات معوق برای این گروه لیزینگ ها ره آورد دیگری به دنبال نخواهد داشت .

    در قیاس میان لیزینگ خودرو های وارداتی و لیزینگ خودرو های سنگین، با توجه به اینکه خریداران این خودرو ها دو طیف کاملا متفاوت هستند و خودرو ها عم کاربرد های متفاوتی دارند، چه تفاوتی وجود دارد؟
    همانطور که گفته شد خریداران لیزینگی خودروهای تجاری ( کار) از وسیله نقلیه امرار معاش کرده و به منظور تامین نیازهای زندگی و بازپرداخت اقساط لیزینگ به صورت مستمر و مدام در حال فعالیت می باشند تا به تعهدات خود به موقع عمل کنند .

    به طور معمول صنعت لیزینگ به عنوان صنعتی پول ساز معرفی می شود. آیا واقعا لیزینگ تا این حد درآمد زا است؟
    در شرایط فعلی توجه به توانایی‌های صنعت لیزینگ در کشور زمینه را برای تسریع فرآیند توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی کشور فراهم می‌کند این صنعت میتواند به دلیل تأثیراتی که بر اجزای تولید ناخالص ملی از قبیل مصرف، سرمایه‌گذاری و صادرات دارد موجب برقراری توازن مثبت در تراز پرداخت‌های کشور، افزایش درآمد ناخالص ملی و درآمد سرانه ملی شود .

    حضور بانک ها در صنعت لیزینگ را چگونه ارزیابی می کنید؟ لیزینگ های وابسته به بانک به منابع مالی گسترده ای با نرخ پایین تر دسترسی دارند. این موضوع آیا لیزینگ های غیر وابسته به بانک را تحت فشار قرار نمی دهد؟
    مسلما همینطور است و به همین دلیل بانک مرکزی در بخشنامه صادره در سال 93 بانک ها را مکلف نمود تا شرکت های وابسته به خود را واگذار کرده و به رسالت اصلی خود که بانکداری است بپردازند .

    در صورت اجرایی شدن تفاهم هسته ای میان ایران و 1+5، آیا این احتمال وجود دارد منابع مالی بین المللی به صنعت لیزینگ ایران وارد شود. به هر حال شرکت های بین المللی به منابع مالی بسیار ارزان قیمت دسترسی دارند که معمولا با نرخ کمتر از 5درصد است. در این صورت آیا شرکت های لیزینگ داخلی که پول را با نرخ بالای 20درصد تهیه می کنند توان رقابت با آن ها را خواهند داشت؟

    فکرمیکنم با توجه به ورود منابع مالی ارزان قیمت به بازار سرمایه نرخ موجود که 24 درصد است کاهش یافته و با توجه به سیاست های مالی دولت میتوان امیدوار بود که این نرخ به 14 درصد و یا کمتر نیز کاهش یابد .

    آینده صنعت لیزینگ کشور در بخش خودرو در دوران پساتحریم را چگونه می بینید؟
    صنعت لیزینگ در ایران در حال رشد و شکوفایی است و می تواند بسیار بیش از این در عرصه های مختلف اقتصادی حضور داشته باشد . به نظر اینجانب تمامی تولیدکنندگان بزرگ در ایران بمنظور توسعه بازار محصولات خود و افزایش سهم فروش بایستی یک شرکت لیزینگ در کنار فعالیت خود داشته باشند .

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو