فونیکسریمکسبهتام

پیشتازی اسب فورد در کورس عضلانی‌ها برای نخستین‌بار در ۶ سال اخیر

سبقت ماستنگ از کامارو

عصر خودرو: جهش ناگهانی ماستنگ در فروش ماهیانه، کامارو را غافلگیر کرد. خبر افزایش ۵۵ درصدی فروش ماستنگ در ۵ ماهه نخست ۲۰۱۵ که منجر به عبور آن از کامارو شده، برای فورد اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد چراکه از سال ۲۰۰۹ میلادی، ماستنگ همواره در فروش پشت‌سر کامارو ایستاده بود ولی حالا ورق برگشته تا برای نخستین‌بار در ۶ سال اخیر، ماستنگ در جایگاه پرفروش‌ترین ماسل‌کار آمریکایی قرار بگیرد.

سبقت ماستنگ از کامارو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، پنجمین نسل کامارو در اواخر بهار 2009 راهی بازار شد؛ چهره نسل پنجم کامارو چنان ماهرانه طراحی شده بود که درست مانند اجدادش در سال‌های دهه 60 میلادی، همه آن‌را کاریزما و خاص می‌دانستند. کامارو با پشتوانه همین ظاهر متفاوتش به‌تدریج جای خود را در بازار ماسل‌کارها پیدا کرد تا اینکه حدود یک‌سال بعد از آمدنش یعنی از 2010 نه تنها در فروش ماهیانه بلکه در فروش سالیانه هم نفس ماستنگ را گرفت. در شرایطی که پیشتازی کامارو همچنان ادامه داشت، فورد در پاییز 2014 به مناسبت 50 سالگی ماستنگ، ششمین نسل ماستنگ را (به‌عنوان مدل 2015) معرفی کرد. فورد به‌خوبی می‌دانست که 10سال روی خط تولید ماندن نسل پنجم ماستنگ آن هم با حداقل تغییرات، دیگر جوابگوی نیاز مشتریان نیست به همین دلیل ماستنگ 2015 را با یک انقلاب ظاهری و یک تحول درونی روانه بازار کرد. حالا تصور می‌کنید که وقتی ماستنگ متحول‌شده روبه‌روی کامارویی می‌ایستد که تنها یک فیس‌لیفت مختصر را (در مدل 2014 خود) تجربه کرده، چه اتفاقی می‌افتد؟ بله! همان بلایی که کامارو در 2009 به‌سر ماستنگ آورد، حالا همان بلا را ماستنگ به سر کامارو آورده بود. اما شورولت باید پاتک فورد را خنثی می‌کرد لذا دقیقا 7 ماه بعد از ورود ماستنگ جدید، شورولت نیز ششمین نسل کامارو را (به‌عنوان مدل 2016) معرفی کرد. البته برخلاف ماستنگ جدید که فورد با جسارت هرچه تمام، ظاهرش را متحول کرده ولی شورولت راه محافظه‌کاری را پیش‌گرفت و بدون اعمال تغییرات اساسی ظاهری، ثابت کرد که همچنان به چهره سابق کامارو وفادار است.

    4 سیلندری که کامارو نداشت ولی حالا دارد
    باید مراقب باشیم که تغییر چهره، تنها دلیل استقبال مشتریان از اسب تازه‌نفس فورد نیست؛ ماستنگ جدید در کنار انجین‌های V6 و V8 خود، برای نخستین‌بار در 22سال اخیر دوباره به انجین 4 سیلندر تجهیز شده. اگر به تاریخ ماستنگ نگاهی داشته باشیم، خواهیم دید که فورد تنها 2‌بار از انجین 4 سیلندر بهره برده است؛ یک‌بار در فاصله 1974 تا 1993 که به‌صورت استاندارد برای ماستنگ عرضه می‌شد و یک‌بار هم در فاصله 1984 تا 1986 که به‌صورت سفارشی در مدل‌های توربوشارژ SVO به‌دست مشتریان می‌رسید. البته این نکته ‌را هم بگوییم که 4سیلندر بودن، دلیلی بر قدرت کم یا کاهش توانایی‌های ماستنگ نیست. این انجین 4 سیلندر از نوع EcoBoost است، 2.3 لیتر حجم داشته و به کمک توربوشارژ قدرتش به 310 اسب و گشتاورش به 433 نیوتن‌متر ‌رسیده و مصرف جاده‌ای 7.3 لیتری هم دارد. تا قبل از آمدن کاماروی 2016، نقطه مقابل ماستنگ اکوبوست ابتدا انجین 3.6 لیتری V6 کامارو بود که 323 اسب قدرت داشت. اما وقتی فورد پای انجین 4‌سیلندر توربو را به دوباره به دنیای ماسل‌ها باز کرد، احتمالا مهندسین شورولت هم ترغیب شدند تا از انجین 4سیلندر در کاماروی 2016 استفاده کنند. این انجین 2 لیتری توربو که از آن به عنوان کارآمدترین انجین تاریخ کامارو یاد می‌شود، 275 اسب قدرت و 400 نیوتن‌متر گشتاور داشته و مصرف جاده‌ای آن هم معادل 7.8 لیتر است. با این عدد و رقم‌ها حالا خودتان هردو 4 سیلندر ماستنگ و کامارو را روی کاغذ با هم مقایسه کنید.

    2 ماه عالی برای ماستنگ
    با اینکه ماستنگ جدید از نیمه دوم 2014 تحویل مشتریان شد، ولی نرخ صعودی فروش آن، کار کامارو را سخت کرده بود طوری که در انتهای سال 2014 کامارو تنها با اختلاف حدودی 3600 دستگاهی از ماستنگ جدید جلو افتاد و پرفروش‌ترین ماسل شد. پیشتازی کامارو حتی در 4 ماهه نخست 2015 هم ادامه داشت تا اینکه نهایتا در پایان ماه پنجم میلادی یعنی در می‌2015، بالاخره ماستنگ از کامارو سبقت گرفت. در پایان 5 ماهه نخست 2015 فورد بیش از 56هزار ماستنگ در ایالات‌متحده فروخت درحالی‌که شورولت در همین مدت بیشتر از 34هزار کامارو فروش نداشت. اما این سبقت تنها مختص ماه پنجم نبود چراکه در ماه ششم میلادی نیز ماستنگ دوباره صدرنشین شد و با اتمام ماه ژوئن، ماستنگ در نیمه اول 2015 به مجموع فروش بیش از 68هزار  دستگاهی رسید که حدود 26هزار دستگاه بیشتر از کامارو است.

    آینده‌ای نامشخص اما به ضرر چلنجر
    در جواب این سوال که آیا صدرنشینی ماستنگ در بازار ماسل‌ها همچنان ادامه خواهد داشت یا خیر، باید جواب داد که حداقل 6 ماه تا یک‌سال دیگر همه‌چیز مشخص می‌شود. چون اول از همه باید منتظر عرضه انبوه کاماروی 2016 به بازار باشیم چراکه شاید دلیل این افت فروش ناگهانی، انتظار مشتریان برای خریداری نسخه جدید کامارو باشد. از طرف دیگر اگر قضاوت‌مان بر مبنای گذشته‌ این دو خودرو باشد، بازهم برای یک پیش‌بینی معقول نیازمند زمان هستیم. به‌عنوان مثال 5 سال پیش، حدود 9 ماه بعد از عرضه نسل جدید کامارو به بازار بود که کامارو به پرفروش‌ترین ماسل تبدیل شد یا حتی خود ماستنگ جدید هم یک‌سال بعد از معرفی‌اش حالا به چنین جایگاهی رسیده.
    بنابراین در چنین شرایطی هنوز نمی‌توان گفت که برنده نهایی جدال کامارو با ماستنگ کیست ولی در عوض یک موضوع کاملا مشخص است؛ چلنجر با اینکه امسال هم در فروش ماهیانه و هم در فروش نیمه نخست بهتر از 2014 عمل کرده که البته مدیون نسخه 707 اسبی Hellcat خود است اما در جدال 6 سال اخیر کامارو با ماستنگ همچنان در رتبه سوم بوده و هست و احتمالا خواهد بود!

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو