فونیکسریمکسبهتام

پای خودروسازان آمریکایی از ایتالیا به ایران باز می شود

عصر خودرو : با اینکه حضور مستقیم خودرو سازان آمریکایی در ایران امکان ندارد ممکن است سه شرکت دوج، جیپ و کرایسلر بتوانند از طریق فیات وارد بازار ایران شوند .

پای خودروسازان آمریکایی از ایتالیا به ایران باز می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرودرو» به نقل از اقتصادنیوز، فعلا مشخص شده خودرو سازان آمریکایی با روش مستقیم نمی توانند وارد همکای با خودرو سازان ایرانی شوند. بعد از توافق ایران و گروه 5+1 تحریم ها به زمانی بر می گردد که همچنان رابطه صنعتی بین ایران و آمریکا شامل تحریم های داخلی آمریکا می شد با یک مورد خاص ، تنها ایران در صنایع هوایی می تواند با آمریکا همکاری مستقیم داشته باشد ولی در صنعت خودرو یک راه گریز وجود دارد  و آن همکاری فیات با گروه خودرو سازی کرایسلر آمریکاست.

    در سال 2014 سهام کامل گروه کرایسلر آمریکا توسط گروه فیات خریداری شد و یک ابر شرکت چند ملیتی با نام فیات کرایسلر با نام مخفف FCA شکل گرفت . گروهی که شامل شرکت های خودرو سازی فیات ،آلفا رومئو ، لانچیا ، ایویکو ،مازراتی و فراری از ایتالیا و کرایسلر ، دوج و جیپ از آمریکا می شوند.

    به گزارش اقتصادنیوز، برخی اخبار  از مذاکره همزمان فیات با دو گروه خودرو سازی ایران خودرو و سایپا حکایت دارد .سخنگوی گروه فیات کرایسلر در تماس اقتصاد نیوز فعلا حاضر به تایید و تکذیب این اخبار نشده است .

    گروه کرایسلر چگونه می تواند از طریق فیات وارد ایران شود؟
    هم اکنون بسیاری از مدل های دوج و کرایسلر با برند محصولات فیات یا لانچیا در ایتالیا عرضه می شوند یکی از مدل های ایویکو هم با برند دوج در آمریکا عرضه می شود.

    حال امکان دارد محصولاتی از کرایسلر را که با برند فیات یا کارخانه های زیر مجموعه فیات در بازار عرضه می شود را در ایران تولید کرد حتی امکان دارد محصول جدیدی از کرایسلر دوج یا جیپ را با برند فیات در ایران تولید کرد .

    جیپ اولین خودرو آمریکایی بود که پیش از انقلاب در ایران تولید می شد رد پای کرایسلر هم در صنعت خودرو ایران پیش از انقلاب به خوبی قابل مشاهده است مخصوصا زمانی که روتس کارخانه تولید کننده پیکان توسط کرایسلر خریداری شد . حال امکان دارد هم جیپ هم کرایسلر و دوج محصولاتشان را توسط فیات وارد بازار ایران کنند .

    هم اکنون مدل کرایسلر وویجر و کرایسلر 300 در شرکت لانچیا زیر مجموعه فیات با نام های لانچیا وویجر و لانچیا دما تولید می شود . کرایسلر 300 یک خودرو لوکس در کلاس e است که با توجه به اندازه و قدرت موتورش در صورت تولید در ایران می تواند خلا نبود یک خودرو لوکس در تولیدات ایرانی را پر کند.

    این خودرو از موتورهای 3 تا 6 لیتری بهره می برد و قدرت موتور ی بین 300 تا 500 اسب بخار با توجه به موتورهای مختلف دارد .
    مدل وویجر هم یک خودروی استیشن لوکس است که البته در بازار ایران چندان پر تقاضا بنظر نمی رسد.

    دیگر محصول آمریکایی که در اروپا با نشان فیات عرضه می شود دوج جرنی است که با نشان فیات و نام فیات فری مانت عرضه می شود .
    این خودرو یک شاسی بلند بزرگ محسوب می شود و می تواند برای ایرانی ها یاد آور تولید خودرو های شاسی بلند بزرگ در پارس خودرو در سال های دور باشد .

    گذشته از این محصولات با توجه به نوع اتحاد فیات با کرایسلر ، این گروه توانایی دارد هر یک از محصولات سه کارخانه جیپ ،کرایسلر و دوج را با یکی از نشان های ایتالیایی وارد بازار ایران کند .

    البته شاید این روزها تمرکز بیشتر مدیران گروه فیات برای همکاری با ایران خودرو یا سایپا، محصولات ایتالیایی گروه فیات از جمله آلفا رومئو ، لانچیا ، فیات و ایویکو باشد .آنچه هم اکنون کاملا مشخص شده این است که دو شرکت فراری و مازراتی فعلا برنامه ای حتی برای واردات به ایران ندارند .

    سخنگوی فراری و مازراتی به طور جداگانه به اقتصاد نیوز اعلام کرده اند که فعلا هیچ برنامه ای برای وارد شدن به بازار ایران ندارند .
    شرکت مازراتی تا پیش ز تحریم ها نمایندگی فروش خود را در ایران دایر کرده بود .

    استراتژی گروه فیات برای همکاری با شرکت های ایرانی
    و اما استراتژی گروه فیات  برای همکاری با شرکت های ایرانی چگونه می تواند باشد. گروه فیات از نظر تاریخی بیشتر به سایپا نزدیک است چرا که محصولات شرکت ایویکو تا پیش از تحریم در شرکت زامیاد زیر مجموعه سایپا و محصولات فیات در شرکت بن رو که توسط سایپا خریداری شده تولید می شدند . البته همین شرکت بن رو حلقه اتصال ارتباط ایران خودرو با فیات نیز هست .

    در سال 1380 در واپسین ماه های مدیریت منوچهر غروی مدیر عامل معروف ایران خودرو این شرکت تمایل داشت به جای پژو به سمت یک شریک دیگر برود . پس از طراحی سمند اختلافاتی با شرکت پژو رخ داده بود . این شرکت چندان مایل نبود پلت فرمی از خود را برای طراحی مدل های بعدی سمند به ایران خودرو بدهد در آن روز ها منوچهر غروی و معاون وی رضا ویسه که از بنیان گذاران خودرو سمند بودند به دنبال پلت فرمی برای سمند بودند. منوچهر غروی به سمت فیات تمایل پیدا کرد و بعدا رضا ویسه به سمت رنو رفت . پس از آنکه رضا ویسه در سال 1381 رئیس سازمان گسترش شد منوچهر غروی از ایران خودرو کنار گذاشته شد . و در نهایت پای رنو به جای فیات به ایران باز شد . قرار بود.

    ایران خودرو و سایپا هر کدام با استفاده از پلت فرم های رنو خودرو خود را طراحی کنند این طرح به هدف اصلی نرسید و به تندر 90 ختم شد . پژو هم همچنان در ایران خودرو ماند . اما غروی که از ایران خودرو کنار گذاشته شده بود با برخی مدیران برکنار شده ایران خودرو شرکت بن رو را تاسیس کرد و همکاری با فیات را با تولید فیات سیینا آغاز کردند این پروژه در نهایت شکست خورد و شرکت ورشکسته بن رو به تملک سایپا در آمد .

    با توجه به این روابط پیچیده گذشته ، فیات می تواند چند استراتژی را برای بازار ایران در نظر بگیرد در یک استراتژی این گروه می تواند تنها با یک خودرو ساز ایرانی کار کند به عنوان نمونه اگر این شرکت تنها با ایران خودرو همکار شود، می تواند از محصولات ارزان قیمت تا برند های مختلف خود را در ایران خودرو و محصولات سنگین و مینی بوس و ون خود را با برند ایویکو در شرکت ایران خودرو دیزل تولید کند. شرکت ایران خودرو دیزل هم اکنون بشدت به یک همکار قوی در زمینه ون و مینی بوس و اتوبوس ارزان قیمت نیاز دارد. و ایویکو می تواند این گزینه باشد البته مشکل آنجاست که ایویکو به کامیون های سنگین و بازار ایران نیم نگاهی دارد و ایران خودرو دیزل در این زمینه با مرسدس بنز به توافق رسیده است .

    گزینه دیگر همکاری گروه فیات با سایپا است . سایپا بعد از بد قولی سیتروئین و کیا موتورز به دنبال شریک قابل اعتماد تری می گردد و گروه فیات با داشتم برند های ایتالیایی و آمریکایی مختلف از بهترین گزینه ها محسوب می شود محصولات آمریکایی با برند ایتالیایی می توانند در پارس خودرو تولید شوند خودرو سازی که در روزگاری نه چندان دور تولید کننده محصولات جیپ ،آمریکن موتور و جنرال موتورز در ایران بود.

    محصولات ارزان فیات و لانچیا هم میتواند نیاز سایپا را در بخش خودورهایی با قیمت متوسط تامین کند در بخش خودروهای لوکس که بتواند جایگزینی برای محصولاتی مانند زانیتا باشد هم نشان آلفا رومئو بهترین گزینه است . برای شرکت زامیاد هم همکاری دوباره با ایویکو میتواند جان تازه ای به این شرکت بدهد .

    البته گزینه سوم که محتمل تر هم بنظر می رسد همکاری با چندین برند مختلف با خودرو سازان مختلف ایرانی است مثلا خودرو های آمریکایی را می تواند در پارس خودرو ، خودرو های آلفا را میتواند در سایپا خودروهای ایویکو رو می تواند در زامیاد و خودروهای فیات را می تواند در ایران خودرو تولید کند .

    فعلا درباره نتیجه این احتمالات چیز زیادی نمی توان گفت آنچه مسلم شده فیات در حال مذاکره با ایران خودرو و سایپا است و بر اساس اخبار منتشر شده این گروه در مذاکره با ایران خودرو جدی تر بنظر می رسد .

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط