فونیکسریمکسبهتام

خودروساز جهانی که احتمال حضورش در ایران جدی شد

عصر خودرو: بحث ورود خودروسازان خارجی به ایران داغ داغ است. حتی به طوری که صبحت هایی هم از ورود اولین شرکت خودروساز جهان، یعنی فورد هم به میان آمده است.

خودروساز جهانی که احتمال حضورش در ایران جدی شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از صدای اقتصاد، محمدرضا نجفی‌منش، رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران، در جواب اینکه آیا فکر می کنید شرکت های آمریکایی مانند شرکت های آلمانی و فرانسوی و... می توانند در زمینه خودروسازی به ایران بیایند، می گوید: «بله حتما می توانند حضور داشته باشند و هیچ مانعی برای حضور آن ها وجود ندارد.»

    او حتی ادامه می دهد: «شرکت های آمریکایی منتظرند تا توافق هسته ای اجرایی شود و بعد صحبت های خود را جدی شروع کنند و حتما هم صحبت هایی می شود . آمریکا و شرکت های خودورسازی آمریکا یکی از قطب های بزرگ خودروسازی دنیا هستند.» به گفته او، شنیده هایی از ابزار تمایل اولیه فورد برای حضور در ایران وجود دارد.

    به این ترتیب، ممکن است اولین خودروساز جهان به ایران بیاید و همکاری در این زمینه ها ایجاد شود.

    شرکت خودروسازی فورد، 16 ژوئن 1903 میلادی توسط هنری فورد تأسیس شد و امروزه علاوه بر خودروهای سواری و باری فورد، خودروهای لوکسی با مارک لینکلن هم تولید می‌کند. این شرکت از سال 1938 خودروهای لوکس ارزان قیمت‌تری با مارک مرکوری تولید می‌کرد ، اما از سال 2011 تولید خودرو با این مارک را متوقف کرد .

    فورد سهام اندکی از شرکت ژاپنی مزدا و کمپانی بریتانیایی استون مارتین را نیز در اختیار دارد . شرکت فورد در سال 1989 جگوار و در سال 2000 لندرور را خریداری کرد ، اما در ماه مارس سال 2008 هر دو را به شرکت هندی تاتا موتورز فروخت . فورد بین سال‌های 1999 تا 2010 مالک شرکت سوئدی ولوو نیز بود.

    شرکت خودروسازی فورد، هم‌اکنون دومین تولیدکننده خودرو در ایالات متحده آمریکا بوده و از پایان سال مالی 2011 به‌عنوان پنجمین خودروساز بزرگ جهان محسوب می‌شود. این شرکت در سال 2010 در فهرست فرچون 500 در جایگاه هشتمین شرکت بزرگ در ایالات متحده شناخته شد. در حال حاضر شمار کارکنان شرکت فورد بیش از 213 هزار نفر اعلام شده، که در 90 کارخانه این شرکت در سراسر جهان، فعالیت می‌کنند .

    به هرحال، اولین خودروی جهان در شرکت فورد تولید شده است. گرچه این شرکت در سال 1903 تأسیس شد، اما هفت سال پیش از آن، هنری فورد، بنیانگذار شرکت، به عنوان یک مهندس جوان و خلاق ، اولین وسیله نقلیه چهار چرخ را ابداع کرده و ساخته بود . این وسیله که چهارچرخ (QUADRICYCLE)نامیده می‌شد ، مانند یک قایق ، با فرمانی رانده می‌شد و بدون اینکه امکان برگشت به عقب داشته باشد ، با دو سرعت متفاوت حرکت می‌کرد .

    در طول سال های مختلف، فورد تغییراتی را در سیستم خود اعمال کرد. در سال 1998 فورد اولین شرکت خودروسازی بود که استاندارد زیست محیطی ایزو 14001 را دریافت کرد. در سال 2001 حداقل 90درصد از تأمین کنندگان فورد، طرح اجرای این استاندارد را در برنامه داشتند و اکنون تمامی تأمین‌کنندگان به دریافت این گواهینامه نائل آمده‌اند .

    شرکت فورد با فروش 177 میلیارد دلاری در سال 2006، از لحاظ درآمد به عنوان چهارمین خودروساز جهانی بعد از جنرال موتورز، دایملر و تویوتا قرار گرفت . بدین ترتیب رتبه نهم برترین شرکت‌های جهان ، به فورد اختصاص یافت .

    پس از افت شدید فروش خودرو و متحمل شدن زیان سنگین 1.6 میلیارد دلاری در سال‌های 2005 و 2006، مدیران فورد شرکت تصمیم به تغییر ساختار تولید و منابع انسانی شرکت گرفتند . در این راستا شرکت فورد اعلام کرد که 14 کارخانه را تعطیل و 30000 کارمند خود را اخراج خواهد کرد . در این راستا، ولوو و جگوار را فروخته، و تولید خودرو با مارک مرکوری را متوقف کرد .

    در سال 2012 میزان درآمد فورد به 134 میلیارد دلار کاهش یافت ، که در این سال، سود خالصی معادل 5.66 میلیارد دلار را عاید این کمپانی کرد . شرکت فورد از سال 2010 به بعد، در فهرست بزرگترین خودروسازهای جهان یک پله سقوط کرد و پس از جنرال موتورز، تویوتا، گروه فولکس‌واگن و دایملر در جایگاه پنجم قرار گرفت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو