فونیکسریمکسبهتام

معرفی برخی از مشهورترین خودروهایی که در مجموعه کتاب‌های تَن تَن حضوری فعال دارند

ماشین‌بازی به سبک تَن‌تَن

عصر خودرو: مجموعه داستان‌های Tin Tin که به صورت کمیک استریپ‌هایی تحت عنوان The Adventures of Tin Tin توسط هرژه، هنرمند مشهور بلژیکی در سال ۱۹۲۹ خلق شد، یکی از محبوب‌ترین داستان‌های مصور جهان است. از کودک گرفته تا پیر و جوان همه و همه شیفته داستان‌های جذابی هستند که همه حول یک خبرنگار جوان، سگ سفیدش (میلو یا اسنوئی یا برفی بسته به ترجمه کتاب) و دوستانش همانند پروفسور کلکولس و کاپیتان‌هادوک شکل گرفته‌اند. علاوه بر ذات اکشن و پر از درگیری و تعقیب و گریز و طنز ساده و دلنشینی که در داستان‌های تَن تَن نهفته است، بسیاری از المان‌های این مجموعه داستان‌ها به داستان‌های علمی تخیلی نزدیک است. با آنکه بسیاری از رخدادها، کشورها و جاهایی که در این مجموعه داستان‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند خیالی هستند، اما بیشتر آنها با نمونه‌های واقعی قابل تطبیق هستند. اما هرژه به عنوان یک خالق اثر ادبی، در مجموعه داستان‌های تَن تَن خودروهایی را به تصویر کشیده که با نمونه‌های واقعی شباهت غیرقابل انکاری دارند.

ماشین‌بازی به سبک تَن‌تَن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱:۰۰
  • پژو 403
  • مرسدس بنز 600
  • کدیلاک فیلتوود مدل 1938
  • ازدحام خودرویی از نوع دهه پنجاهی!
  • لانچیا آرلیا کوپه B20
  • جیپ ویلیز استیشن
  • فولکس واگن بیتل
  • سیتروئن 2CV
  • فورد کاستوم 1949
  • جیپ ویلیز
  • لینکلن زفیر کابریولت
  • جگوار مارک 10
  • رنو NN
  • فورد V8
  • فورد مدل 48
  • آلفارومئو P3
  • بوگاتی تایپ 35

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»،. در این مطلب به طور خلاصه به معرفی برخی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین خودروهایی (از بین 173 نمونه موجود) می‌پردازیم که در داستان‌های تَن تَن وجود داشته، همگی متعلق به سال‌های 1929 تا 1976 هستند.

ازدحام خودرویی از نوع دهه پنجاهی!

شاید بتوان جذاب‌ترین صحنه برای ماشین‌بازها را در صحنه آخر کتاب «کوسه‌های دریای سیاه» یافت. در این صحنه خودروهایی همانند پلیموث بلودره، سیتروئن 2CV، پورشه 356، آلفارومئو جولیتا، مرسدس 190SL، کدیلاک الدورادو، تریومف TR3، سیتروئن DS و حتی د.کا.و سری 1000 را در جای جای ازدحام دید؛ خودروهایی که همه متعلق به عصر طلایی دهه 50‌میلادی بوده، از نظر زمانی با سال 1958 که زمان انتشار کتاب است مطابقت دارند.

مرسدس بنز تایپ 70 کمپرسور

در صفحه 50 کتاب اول ماجراهای تن تن یعنی «تن‌تن در شوروی»، تن تن به همراه سگش سوار بر این مرسدس بنز مدل 1925 دیده می‌شود. «تن‌تن در شوروی» تنها کتاب مجموعه تن‌تن است که در آن تمامی نقاشی‌ها به صورت ساده سیاه و سفید است. با توجه به زمان چاپ کتاب یعنی 1930، تطابق زمانی میان خودرو و زمان وقوع داستان قابل لمس است.

الدزموبیل رودستر 1932

در کتاب «نیلوفر آبی» تن تن به چین سفر می‌کند. در صفحه 27 این کتاب خودرویی دیده می‌شود که شباهت زیادی به الدزموبیل رودستر مدل 1932 دارد. این خودرو زیبا که متعلق به عصر طلایی پیش از جنگ خودروسازان دیترویت است، از نظر زمانی با کتاب نیز تطابق دارد.

رنو NN

در کتاب «خرچنگ چنگال طلایی» که در سال 1941 منتشر شد، تن تن به سرزمین اعراب سفر می‌کند. در صفحه 45 این کتاب یکی از محصولات بسیار قدیمی رنو یعنی سری NN که بین سال‌های 1924 تا 1936 تولید شده دیده می‌شود. جالب آن است که بیشتر رنو NN‌های تولید شده دقیقاً همرنگ همین نمونه کتاب هستند!

سیتروئن 2CV

این بار تامسون و تامپسون سوار بر یک سیتروئن 2CV سبز‌رنگ در صفحه 12 کتاب «ماجرای کلکولس» (یا تورنوسل بسته به نوع ترجمه کتاب) وارد صحنه می‌شوند.  نکته مهم این سیتروئن دوست‌داشتنی که در کتاب نیز به آن به‌طور غیر مستقیم اشاره شده است، ظاهر شکننده و تا حدی خنده‌دار آن است. با توجه به چاپ کتاب در سال 1956، حضور 2CV منطقی است.

فورد مدل T

در صفحه 11 از دومین کتاب مجموعه تحت عنوان «تن تن در کنگو»، تن تن و سگش به همراه راهنمای محلی سوار بر یک فورد مدل T دیده می‌شوند. فورد مدل T تا اوایل دهه 20 میلادی تولید شده و حضورش در داستانی که در یک کشور آفریقایی در سال 1931 رخ می‌دهد، قابل توجیه است.

فورد مدل 48

خودرو سبز‌رنگی که در صفحه 38 کتاب «گوش شکسته» تن‌تن مشاهده می‌شود در حقیقت نمونه نظامی فورد مدل 48 مشهور به 1936 است. از کتاب «گوش شکسته» بود که هرژه تصمیم گرفت تا خودروهای واقعی بیشتری را در مجموعه کتاب‌های خود بگنجاند. کتاب مذکور در سال 1937 منتشر شد که با زمان تولید خودرو همخوانی دارد.

لینکلن زفیر کابریولت

در اواسط دهه 30 میلادی لینکلن و فورد سری زفیر را عرضه کردند که در زمان خود بسیار پیشرو محسوب می‌شدند. در صفحه 54 کتاب «هفت گوی طلایی» از مجموعه داستان‌های تن‌تن، یک نمونه زرد‌رنگ از این خودرو دیده می‌شود. این خودرو و نمونه فورد آن بعدها مکرراً در داستان‌های تن‌تن مشاهده شدند.

فورد V8

سری V8 فورد در اواخر دهه 30 یکی از محبوب‌ترین خودروهای جهان بود که توانست موفقیت مدل‌های اقتصادی این برند را به رده‌های بالاتر نیز برساند. در صفحه 15 کتاب «عصای شاه اتوکار» و حتی سایر بخش‌های این کتاب می‌توان گونه‌های کوپه، سدان و کانورتیبل این خودرو را دید. کتاب مورد بحث در سال 1939 چاپ شده است.

کدیلاک فیلتوود مدل 1938

«تن تن در تبت» نام کتابی از ماجراهای تن‌تن است که در سال 1960 منتشر شد. در ابتدای داستان این کتاب و در صفحه 8 تن‌تن و ناخدا ‌هادوک سوار بر یک کدیلاک فیلتوود سری 75 مدل 1938 دیده می‌شوند که در حقیقت تاکسی آنهاست! اینکه یک کدیلاک در هندوستان به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار گرفته، یک گاو نیز به سپر پشتی آن شاخ بزند اندکی عجیب و غیر واقعی است!

بوگاتی تایپ 35

در سال 1932 سومین کتاب از مجموعه تن‌تن تحت عنوان «تن تن در آمریکا» منتشر شد. در صفحه 16 از این کتاب و آن هم به صورت گذرا تصویری از یک بوگاتی تایپ 35 دیده می‌شود. برخلاف واقعیت بوگاتی مذکور قرمز رنگ است. این در حالی است که تقریباً تمامی تایپ 35‌های تولید شده از همان ابتدا به رنگ آبی مشهور فرانسه رنگ‌آمیزی شده بودند.

جگوار مارک 10

نمونه‌های متعددی از کتاب «جزیره سیاه» تن‌تن به چاپ رسیده است که در نمونه نهایی منتشر شده در سال 1966 در صحنه تعقیب و گریز ‌هامبر پولمن موجود در صحنه تعقیب و گریز (صفحه 8) با جگوار مارک 10 جایگزین شده است. با توجه به سال‌های تولید جگوار یعنی 1961 تا 1968، تطابق زمانی بین حوادث و سن خودرو مشاهده می‌شود. با این حال نمونه اولیه این کتاب در سال 1938 به چاپ رسید.

فولکس واگن بیتل

فولکس واگن بیتل (Kafer) دهه پنجاهی در صحنه‌های متعددی از کتاب «ماجرای کلکولس» تن‌تن مشاهده می‌شود.
برخلاف تصور حضور فولکس واگن در کتاب‌های تن تن بسیار کم‌رنگ‌تر از خودروهای فرانسوی آن زمان است. شاید بتوان اصلی‌ترین علت امر را بدبینی هرژه نسبت به آلمان‌ها حتی پس از اتمام جنگ جهانی دوم دانست.

جیپ ویلیز استیشن

نمونه استیشن جیپ ویلیز که به کشورمان نیز به طور گسترده وارد شد، بین سال‌های 1951 تا 1961 بدون کمترین تغییراتی تولید شد. در بخش‌هایی از کتاب «ماجرای کلکولس» تن‌تن می‌توان نمونه قرمز رنگی از این خودرو را دید. در این تصویر خودرو پشتی یک ون پژو دهه پنجاهی است.

پژو 403

در کتاب «جواهرات کاستافیوره» از یک پژو 403 آبی رنگ به عنوان تاکسی یاد شده است. این خودرو موفق که از سال 1955 تا 1966 و در تیراژی بیش از یک میلیون دستگاه تولید شد، یکی از انتخاب‌های مطمئن در هر کشور اروپایی برای خدمت در ناوگان تاکسیرانی بوده است.

فورد کاستوم 1949

تن تن در داستان‌های «سفر به کره ماه» و «گشت و گذار در ماه» به همراه دوستانش به ماه سفر می‌کند؛ امری که برای سال 1953 و 1954 که در آن کتاب‌های مذکور منتشر شدند، امری خیالی و هیجان‌انگیز تلقی می‌شد. با این حال مشاهده یک فورد کاستوم 1949 در صفحه‌های 4 تا 8 این کتاب نشان از حقیقی بودن فضای این داستان دارند.

جیپ ویلیز

«سرزمین طلای سیاه» نام کتابی از ماجراهای تن‌تن است که در سال 1950 منتشر شد. در نمونه نهایی این کتاب که در دهه 70 میلادی چاپ شد، تامسون و تامپسون که 2 کارآگاه مضحک داستان هستند، سوار بر یک ویلیز قرمز رنگ دیده می‌شود. جیپ ارتشی محبوب علاوه بر اینکه بارها در این کتاب دیده می‌شود، بعدها در داستان‌های آینده تن‌تن نیز حضوری فعال دارد.

آلفارومئو P3

«سیگارهای فرعون» نام کتابی است که به ماجراهای تن‌تن در کشور مصر می‌پردازد. در این کتاب در صفحه 58 تن‌تن و سگش سوار بر خودرویی مسابقه‌ای دیده می‌شوند که شباهت غیرقابل انکاری به یک آلفارومئو P3 مسابقه‌ای دارد. این خودرو دقیقاً همزمان با عرضه کتاب یعنی سال 1934 در پیست‌های گراندپری مشغول رقابت با سایرین بوده است!

لانچیا آرلیا کوپه B20

یکی از زیباترین خودروهای طراحی شده توسط پینین فارینا، لانچیا آرلیا است که در سال 1953 معرفی شد و تا به امروز به عنوان یکی از برترین محصولات تاریخ لانچیا شناخته می‌شود. در صفحه 36 کتاب «ماجرای کلکولس» می‌توان یک آرلیا قرمز رنگ را دید.

مرسدس بنز 600

در صفحه 20 کتاب «تن‌تن و پیکاروها» می‌توان یک خودرو لوکس مشکی رنگ را دید که در بیشتر موارد مشابه یک مرسدس بنز 600 است، با این حال دماغه‌ای شبیه به یک بیوایک ریویرا دارد. با این حال فرم زه‌های لبه گلگیرها و سقف در کنار صلابت و خوفی که محیط را فراگرفته می‌تواند تاییدی بر مرسدس بودن خودرو  باشد!

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم