فونیکسریمکسبهتام

سامانه "پایش ناوگان دانش‌آموزی" راه‌اندازی شد

عصر خودرو : رییس اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با تشریح جزییات سامانه نرم‌افزاری سپند (سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی) گفت: بی‌تردید این سامانه گام موثری برای ساماندهی سرویس مدارس شهرهای کشور خواهد بود.

سامانه "پایش ناوگان دانش‌آموزی" راه‌اندازی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازایسنا، مسعود حبیبی در مراسم کمپین حمل و نقل نوین دانش‌آموزی و راه‌اندازی سامانه نرم‌افزاری سپند گفت: برخی نگرانی‌ها و گلایه‌ها از دستگاه‌های مختلف که در امر سرویس مدارس مشارکت دارند باعث شد که اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور برای ساماندهی سرویس مدارس، سامانه نرم‌افزاری سپند را طراحی و به مرحله اجرا بگذارد. در این سامانه که با همکاری وزارت آموزش و پرورش و پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا و کارشناسان علمی طراحی شده است، سعی کرده‌ایم با امکان‌سنجی نیاز اولیاء و دانش‌آموزان بتوانیم بهترین خدمات را به آنها ارائه دهیم.

    وی افزود: امروز در شهرهای کشور برخی مدارس دخترانه مایل هستند که از راننده خانم برای سرویس خود استفاده کنند ولی با توجه به اینکه ساماندهی دقیقی در این زمینه وجود ندارد، بهره‌گیری از رانندگان خانم کمی دشوار شده است. برهمین اساس کارگروهی با مشارکت وزارت آموزش و پرورش و پلیس راهنمایی و رانندگی و اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور تشکیل شد تا تصویب‌نامه‌ای که در اواخر سال 1386 توسط هیات وزیران به تصویب رسیده بود را به نوعی احیا کنیم.

    رییس اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور ادامه داد: در این تصویب‌نامه قواعدی برای سرویس مدارس در نظر گرفته شده بود که یکی از این قواعد، بهره‌گیری از رانندگان خانم برای سرویس مدارس دخترانه بود، ولی با توجه به اینکه اجباری در اجرای این تصویب‌نامه وجود نداشت، در بسیاری از شهرهای کشور این مصوبه اجرایی نشده بود.

    حبیبی با اشاره به سهم 80 درصدی خانم‌ها برای معلمی در مقاطع مختلف مدارس کشور گفت: با توجه به این رقم اما برای سرویس مدارس دخترانه و مدیریت آنها نقش خانم‌ها تنها 20 درصد بوده است. همچنین در این تصویب‌نامه حق‌السهم‌هایی در آیین‌نامه‌ها در نظر گرفته شده بود که بعضا در شهرهای مختلف تعابیر مختلفی از آنها می‌شد.

    وی تاکید کرد: در سامانه سپند با هدف احیای آیین‌نامه سال 86 مصوبه هیات وزیران، روشی ارائه شده است که ضمن اطلاع‌رسانی دقیق به اولیاء درخصوص حقوق خود در موضوع سرویس مدارس، امکان انتخاب برای اولیاء و دانش‌آموزان ایجاد شود. همچنین در این سامانه راستی‌آزمایی خدمات ارائه شده و نظارت دقیق به طور کامل درنظر گرفته شده است.

    رییس اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در ادامه با اشاره به قابلیت‌های سامانه نرم‌افزاری سپند گفت: در نظر گرفته‌ایم که برای امسال در سه شهر اراک، شهرکرد و زنجان این سامانه به طور آزمایشی مورد بهره‌برداری قرار گیرد و با رفع نقایص موجود برای سال آینده به صورت سراسری به دانش‌آموزان ارائه خدمات کند.

    حبیبی ادامه داد: در این سامانه رانندگانی که علاقه‌مند به همکاری درخصوص سرویس مدارس هستند، می‌توانند با ثبت مدارک خود در سامانه در این طرح مشارکت کنند، ضمن اینکه لزومی ندارد که رانندگان حتما در یکی از شرکت‌های حمل و نقلی عضو باشند. پس از پایش مدارک و احراز صلاحیت رانندگان و مشخص شدن منطقه فعالیت آنان در گام دوم شرکت‌های حمل و نقلی، می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کنند که احراز صلاحیت آنان به طور کامل در سامانه به صورت هوشمند انجام می‌شود. در گام سوم نیز رانندگانی که مایل به همکاری هستند، به شرکت‌های حمل و نقلی معرفی می‌شوند که براساس اولویت‌بندی که در سامانه به صورت هوشمند انجام می‌شود، بهترین بهره‌گیری از رانندگان انجام می‌شود.

    وی تاکید کرد: در این سامانه سوابق کلیه رانندگان ثبت می‌شود و براساس اولویت‌هایی که در تصویب‌نامه سال 1386 مشخص شده است، رانندگان به شرکت‌های حمل و نقلی معرفی می‌شوند و در مرحله پایانی نیز دانش‌آموزان و اولیاء می‌توانند سرویس مورد نظر خود را در سامانه انتخاب کنند. به طبع با توجه به امکاناتی که خودروها دارا می‌باشند، قیمت سرویس‌ها نیز به صورت هوشمند به دانش‌آموزان و اولیای آنها ارائه می‌شود.

    رییس اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور درخصوص امکانات خودروهای در نظر گرفته شده نیز گفت: خودروها، آپشن‌های مختلفی از جمله انگشت‌نگار، جی‌پی‌اس، دوربین و ریکوردهای نظارتی را دارا می‌باشند که با توجه به این آپشن‌ها، قیمت آنها نیز متفاوت خواهد بود. البته دوربین‌های نظارتی و ریکوردها برای زمان‌هایی که حادثه‌ای رخ می‌دهد برای علت‌یابی آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    حبیبی افزود: نرخ سرویس مدارس همان نرخ مصوب تاکسیرانی است اما با توجه به آپشن‌هایی که به صورت تخصصی به این خودروها افزوده می‌شود و در صورت گرفتن مصوبه‌های لازم، کمی به نرخ مصوب افزوده می‌شود. البته سعی شده این افزایش قیمت خیلی چشمگیر نباشد.

    وی درخصوص آموزش تخصصی رانندگان سرویس مدارس نیز گفت: در سامانه سپند سعی شده آموزش‌های اخلاقی، نحوه برخورد با دانش‌آموزان و والدین آنها به صورت دوره‌های آموزشی به رانندگان ارائه شود و قطعا هرچه سوابق رانندگان بیشتر باشد و این دوره‌های آموزشی را طی کرده باشند، خدمات بیشتری از اتحادیه دریافت می‌کنند.

    رییس اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور تصریح کرد: اتحادیه تاکسیرانی‌های شهرهای کشور با توجه به محدودیت‌هایی که برای رانندگان تاکسی از جمله حذف سهمیه بنزین به وجود می‌آید باید حمایت‌هایی از آنها انجام دهد و سهم رانندگان تاکسی را در این طرح افزایش دهد.

    حبیبی درخصوص مشارکت شرکت‌های حمل و نقلی در سامانه سپند تا این لحظه نیز گفت: با توجه به فراخوانی که در مطبوعات برای همکاری شرکت‌های حمل و نقلی انجام شد، حدود 10 شرکت به اتحادیه مراجعه کردند که با توجه به بررسی شرایط آنها تعدادی از آنها برای مشارکت در سامانه انتخاب شدند. البته انتخاب این شرکت‌ها قطعا با ارزیابی مدارک آنها انجام شده است.

    رییس اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور درخصوص استانداردهای خودروهای به کار گرفته شده برای سرویس مدارس نیز گفت: برای تاکسی‌ها مشخص کردن استانداردها کار پیچیده‌ای است اما برخی استانداردها توسط شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مشخص شده که در طرح سپند علاوه بر این استانداردها برای سرویس مدارس، برخی استانداردها نیز افزوده شده است.

    وی تصریح کرد: بی‌تردید تاکید ما برای سرویس مدارس استفاده از خودروهای ون است اما با توجه به تمایل برخی خانواده‌ها برای استفاده از تاکسی‌های سواری، قطعا از این خودروها نیز استفاده می‌کنیم. همچنین در نظر داریم برای دانش‌آموزان زیر12 سال خودروهایی را در نظر بگیریم که از صندلی جلو استفاده نشود. بی‌تردید در سامانه سپند کلیه قواعد ایمنی برای خودروها به طور دقیق رعایت می‌شود و این خودروها به کلیه تجهیزات لازم مجهز خواهند شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو