فونیکسریمکسبهتام

بخش مطالعات بازار خودرو امروز منتشر کرد

سقوط بازار خودروهای وارداتی ادامه دارد

عصر خودرو: بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بخش مطالعات بازار خودرو امروز، روند سقوط آمار واردات خودروهای سواری به کشور ادامه دارد.

سقوط بازار خودروهای وارداتی ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵:۰۰

    بخش مطالعه بازار عصر خودرو در ادامه انتشار آمار و اطلاعات صنعت خودرو ایران، گزارش آمار واردات خودروی سواری در تیرماه را منتشر کرد که نشان از ادامه افت واردات خودرو به کشور دارد.
    بر اساس این گزارش، تا تیرماه مجموعا 14,106 دستگاه انواع خودرو سواری (شامل خودروهای شاسی بلند و کراس اوور) وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت 54درصدی را نشان می‌دهد. در تیرماه مجموعا 3,637 دستگاه خودروی سواری وارد کشور شده است که کمترین آمار واردات از اردیبهشت‌ماه تاکنون است. واردات این تعداد خودرو در تیرماه در حالی صورت می‌گیرد که در خردادماه سال جاری، بیش از 6هزار دستگاه خودرو سواری وارد کشور شده است و این مسئله نشان‌دهنده افت مجدد واردات خودرو به ایران است. درمجموع از ابتدای سال تاکنون به‌طور پیوسته شاهد افت واردات خودروهای سواری نسبت به سال پیش هستیم و به این ترتیب رسیدن به سطح واردات بیش از 100هزار دستگاهی سال گذشته در پایان سال جاری بسیار بعید به نظر می‌رسد.
    برترین‌ها
    همچون ادوار گذشته، خودروهای برند هیوندای بیشترین سهم را در واردات خودرو به کشور داشتند به‌گونه‌ای که چهارماهه نخست سال جاری، خودروهای این برند توانسته‌اند سهم 41درصدی از بازار خودروهای وارداتی را از آن خود کنند. در این میان موفق‌ترین مدل، همچنان هیوندای سانتافه است که با واردات 613 دستگاه در تیرماه و درمجموع 2,429 دستگاه در چهارماهه نخست سال جاری، به‌تنهایی سهم بیش از 17درصدی را از بازار خودروهای وارداتی از آن خود کرده است و پس از این خودرو، ix35 در رتبه دوم ایستاده است. نکته قابل‌توجه در زمینه آمار واردات محصولات هیوندای به کشور، عدم واردات مدل هاچ بک i20 در تیرماه است. در ماه پیش از آن محموله‌ای 1,249 دستگاهی از i20 از گمرکات کشور ترخیص شد اما به نظر می‌رسد تا زمان فروش آن‌ها برنامه‌ای برای واردات محصولات جدید از این مدل وجود نداشته باشد.
    پس از هیوندای، کیا در رتبه دوم واردات خودرو به ایران ایستاده است. این شرکت که تا مدتی قبل به‌شدت از سوی تویوتا تحت فشار بود، اکنون توانسته جایگاه خود را به دست آورد و با واردات 2,612 دستگاه خودرو سواری طی چهارماهه نخست سال جاری توانسته سهم 18.5درصدی را از بازار خودروهای وارداتی به دست آورد. در تیرماه 963 دستگاه انواع خودروهای کیا وارد کشور شده است که در مقایسه با ماه پیش افزایش اندکی را نشان می‌دهد و این در حالی است که در میان چهار برند برتر بازار ایران در چهارماهه نخست سال، سایرین شاهد افت واردات نسبت به ماه خرداد بوده‌اند. در میان محصولات کیا، مدل اسپورتیج بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و بیش از 44درصد از محصولات وارد شده از برند کیا را شامل می‌شود . پس از آن اپتیما در رتبه دوم ایستاده است. نکته قابل توجه، ورود بیش از 100دستگاه کیا سورنتو جدید در چهارماهه نخست سال جاری و احتمال می‌رود با افزایش سهم این خودرو در بازار، هیوندای سانتافه شاهد افت واردات باشد.
    پس از این دو برند کره‌ای، تویوتا در رتبه سوم ایستاده است. در چهارماهه نخست سال جاری درمجموع 2,027 دستگاه انواع خودروهای تویوتا وارد ایران شده است و این برند ژاپنی توانسته سهم 14درصدی را از بازار خودروهای وارداتی ایران در این مدت از آن خود کند. تویوتا در حالی در رتبه سوم ایستاده که تا اردیبهشت‌ماه، رده دوم را پس از هیوندای در اختیار داشت اما با اوج گرفتن مجدد کیا، تویوتا بار دیگر به رتبه سوم قناعت کرد و با روند فعلی به نظر می‌رسد فاصله این دو برند تا پایان سال افزایش یابد. محبوب‌ترین تویوتا در تیرماه مدل کرولا بود که 277 دستگاه از آن وارد کشور شد و پس از این خودرو مدل RAV4 با واردات 174 دستگاه در رتبه دوم ایستاده است هرچند درمجموع چهارماهه نخست سال، RAV4  با واردات 870 دستگاه، رتبه نخست را در اختیار داشته. نکته قابل توجه در زمینه واردات محصولات تویوتا، ورود دو دستگاه تویوتا لندکروزر در تیرماه است و این در حالی است که ورود این خودرو به دلیل حجم موتور مدت‌ها است متوقف شده اما با این وجود در چهارماهه نخست سال درمجموع پنج دستگاه لندکروزر وارد ایران شده است.
    رتبه چهارم این جدول به ب ام و رسیده است و این برند لوکس آلمانی توانسته با واردات 786 دستگاه، سهم 5.6درصدی از بازار را از آن خود کند. ب ام و در این مدت توانسته روند موفقیت آمیزی را طی کند و سهم بازار مناسبی را در مقایسه با رقبای لوکس خود در اختیار بگیرد. پس  از ب ام و، رنو با واردات 705 دستگاه رتبه پنجم را در اختیار دارد که در این میان می‌توان به واردات 102 دستگاهی رنو کپچر در تیرماه اشاره کرد تا مجموع خودروهای وارد شده از این مدل به 142 دستگاه برسد.
    برندهای لوکس
    در میان برندهای لوکس بازار خودروهای وارداتی ایران، پس از ب ام و که صدرنشین جدول است، مرسدس بنز در رتبه دوم ایستاده. در چهارماهه نخست سال جاری درمجموع 382 دستگاه انواع محصولات مرسدس بنز وارد بازار ایران شده است و به این ترتیب این شرکت سهم 2.7درصدی را از بازار را از آن خود کرده است. پس از این دو برند، لکسس با واردات 138 دستگاه در رتبه سوم ایستاده است.
    علاوه بر این سه برند، پورشه نیز سهمی از واردات خودروهای لوکس در تیرماه داشت و در این ماه شش دستگاه پورشه ماکان وارد کشور شده است تا مجموع خودروهای وارد شده از این مدل در سال جاری به 14 دستگاه برسد.

    علاقمندان برای دریافت آمار تفصیلی واردات خودرو در تیر ماه می توانند با شماره تلفن 88926000- 021 تماس بگیرند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو