فونیکسریمکسبهتام

بررسی جذابیت‌های بازار خودرو کشور برای خودروسازان خارجی

ترافیک خودرویی اروپایی‌ها در ایران

عصر خودرو : ایران به‌عنوان بازاری با گنجایش ۳۰۰میلیون نفر در منطقه به حساب می‌آید، ظرفیتی که از جذابیتی چشم‌ناپوشیدنی برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی صنعتی به‌ویژه در بخش صعنت خودرو برخوردار است.

ترافیک خودرویی اروپایی‌ها در ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، از طرفی دیگر به گفته کارشناسان، بازار کشور با کمبود 20میلیون خودرو مواجه است و بر همین اساس طبق آمار جهانی در ایران به ازای هر هزار نفر، 200 خودرو وجود دارد، این درحالی است که در امریکا به ازای هر هزار نفر 800 خودرو و در اروپا به ازای هر هزار نفر 600 تا 700 خودرو در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. بنابراین ظرفیت‌های موجود در بازار خودرو ایران که شرکت‌های خارجی به خوبی از آن واقف هستند، آنها را برای همکاری و سرمایه‌گذاری مشتاق‌تر می‌کند. براساس همین ظرفیت‌ها است که به گفته مهدی کرباسیان، مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع، در کنفرانس وین، بیشتر علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران در حوزه صنعت خودرو بوده است. علاوه بر موارد یادشده، قابلیت‌ها و جذابیت‌های بسیار زیادی در صنعت خودرو کشور وجود دارد که تمایل هر خودروساز خارجی، به‌ویژه غول‌های این صنعت که در زمان تحریم دست‌شان از گنج نهفته در بازار خودرو ایران و منطقه کوتاه بود را به حضور و سرمایه‌گذاری در این بازار می‌کشاند. این در حالی است که پس از توافق هسته‌ای، هیات‌های تجاری اروپایی ازجمله آلمان که بخشی از آن را خودروسازان تشکیل می‌دادند، وارد ایران شدند و درباره شرایط سرمایه‌گذاری و همکاری با خودروسازان داخلی مذاکره کردند. همچنین کشورهای دیگری همچون ایتالیا و اسپانیا نیز قرار است، هیات‌های خود را برای مذاکره به ایران ارسال کنند که به‌نظر می‌رسد خودروسازان و قطعه‌سازان آنها نیز این هیات‌ها را همراهی کنند.
    این در شرایطی است که هیچ یک از شرکت‌های بزرگ خارجی نمی‌خواهند از رقبای خود برای کسب بازار و صنعت خودرو ایران عقب بمانند. به عبارتی تابستان امسال شاهد ترافیک سنگین خودرویی اروپا- ایران خواهیم بود.درحال‌حاضر صنعت خودرو ایران به‌دلیل قابلیت‌ها که دارد، تنها موردتوجه خودروسازان آلمانی، فرانسوی، ژاپنی و چینی نیست بلکه به‌گفته سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو، در همه جای دنیا به صنعت خودرو ایران توجه ویژه می‌شود و صاحبنظران اقتصادی، تولیدی و صنعتی معتقدند که صنعت خودرو، ایران را در رتبه جهانی بالایی قرار خواهد داد و این موضوع نشان می‌دهد که در دنیا به قابلیت‌های بالای این صنعت اذعان دارند.

    توجهی جهانی به صنعت خودرو ایران
    ساسان قربانی که هیات ایرانی در سفر به کنفرانس وین را همراهی کرده بود، در گفت‌وگو با صمت به توجه مسئولان شرکت‌های اروپایی و تمایل آنها به همکاری و مشارکت در صنعت خودرو کشور اشاره و اظهار کرد: در کنفرانس وین آمار قابل‌توجهی از سوی آنها درباره ایران اعلام می‌شد که برای ما جالب بود و نشان از آمادگی شرکت‌های خارجی برای شروع سرمایه‌گذاری در ایران داشت.وی در ادامه افزود: در صنعت خودرو کشور زنجیره تامین بزرگی وجود دارد که توانسته به تولید حداقل یک‌میلیون و 400هزار خودرو در سال برسد. این عدد اگر به لحاظ کمی موردارزیابی قرار گیرد، نظر صاحبنظران و سرمایه‌گذاران خارجی را جلب و جذب خواهد کرد زیرا تولید این تعداد خودرو نیازمند تهیه و تدارک کافی است. در چند سال اخیر که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شدت گرفت، قشر متوسط جامعه که امکان خرید خودروهای خارجی در رده‌های قیمتی 25 تا 35میلیون تومان برای‌شان فراهم بود، با تنوع کمتری از مدل‌های مختلف خودروهای خارجی مواجه بودند. بنابراین بسیاری از این مشتریان از شرایط حضور خودروسازان بزرگ به کشور خرسندند و در انتظار تولید این خودروها در کشور به‌سر می‌برند. بر همین اساس به گفته سخنگوی شورای سیاستگذاری صنعت خودرو، شرکت‌های خودروسازی خارجی به این قابلیت و ظرفیت توجه دارند که مشتریان ایرانی به دنبال محصولات نو و جدید هستند، بنابراین به بازار خودرو کشور توجه دارند.قربانی با اشاره به این موضوع که زیرساخت‌های موردنیاز توسعه صنعت در کشور وجود دارد، درباره یکی دیگر از قابلیت‌های جذب سرمایه‌گذاری خودروسازان خارجی در کشور گفت: ایران از جغرافیای مناسب، منابع طبیعی، دانشگاه و... برخوردار است و این موارد در ردیف زیرساخت‌هایی قرار دارند که به‌راحتی نمی‌توان در کشوری ایجاد کرد و از آنها گذشت.سخنگوی شورای سیاستگذاری صنعت خودرو تصریح کرد: ایران خاستگاهی ارزشمند برای توسعه صنعت خودرو و قطعه‌سازی است و از نظر بازار خودرو در جایگاه سیزدهم جهان قرار دارد. براساس برآوردهایی که موسسه مطالعاتی «مکنزی» انجام داده، تا 2 سال دیگر، 2درصد بازار جهانی به ایران اختصاص خواهد یافت که این درصد عددی افزون‌بر 2میلیون دستگاه خودرو در سال را شامل می‌شود. شرکت‌های خارجی این آمار را موردبررسی قرار داده‌اند و از این نظر هم تمایل دارند که برای همکاری و سرمایه‌گذاری وارد بازار خودرو ایران شوند. این موارد دست در دست یکدیگر، خارجی‌ها را به سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو کشور ترغیب و تشویق می‌کند.

    تحقق افق 1404، محرک سرمایه‌گذاری خودروسازان خارجی
    درحال‌حاضر ایران یکی کشورهای امن منطقه به حساب می‌آید که این موضوع خاطر خودروسازان و صنعتگران خارجی برای سرمایه‌گذاری و همکاری در کشور را امن‌تر می‌کند. عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان اعتقاد دارد که در این شرایط توجه به صنایع ایران توسط خارجی‌ها زیاد است زیرا ایران تنها بازار با ثبات در منطقه به‌شمار می‌رود و آمادگی جذب سرمایه‌گذاری و همکاری با کشورها و شرکت‌های خارجی را دارد و برای آنها بازار بسیار مناسب و جذابی به شمار می‌رود.محمدرضا نجفی‌منش به صمت گفت: مسئولان و شرکت‌های ایرانی باید هوشمندانه تصمیم بگیرند تا از موقعیت پیش آمده بیشترین استفاده و بهره را ببرند.وی برنامه‌های تدوین شده در سند چشم‌انداز 1404 در حوزه صنعت خودرو و قطعه‌سازی را عاملی برای جذب خودروسازان خارجی به سرمایه‌گذاری در این بخش عنوان کرد و توضیح داد: در افق 1404 تولید 3میلیون دستگاه خودرو و صادرات یک میلیون دستگاه خودرو برآورد شده است. در 10 سال باقی‌مانده تا 1404، بیش از یک‌میلیون خودرو باید به تولید داخل اضافه شود و فعالیت صنعت قطعه‌سازی 4 برابر شود. به‌گونه‌ای که قطعه‌سازی نیاز به سرمایه‌گذاری 8میلیارد دلاری دارد. رسیدن به این چشم‌انداز و ظرفیت‌هایی که در صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور وجود دارد، برای شرکت‌های خارجی جذاب است و البته برای تحقق سند چشم‌انداز، همکاری با این شرکت‌ها موردنیاز است. عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان همکاری با خارجی‌ها را نیازمند به مقدمه و برنامه‌ریزی می‌داند و معتقد است در این زمینه نباید نگاهی ساده‌انگارانه داشت. به باور نجفی‌منش اکنون که شرکت‌های خودروساز خارجی جدید برای همکاری در صنعت خودرو ایران ابراز تمایل کرده‌اند، تعامل با شرکت‌هایی که در گذشته در بازار ایران حضور داشتند، نباید فراموش شود. به گفته وی همکاری با خودروسازان جدید نیازمند صرف زمانی حداقل 4ساله برای رسیدن به نتیجه و ساخت خودرو مشترک در داخل است. نجفی‌منش به مسئولان و خودروسازان داخلی برای همکاری با شرکت‌های خارجی توصیه کرد: همکاری‌ها با خودروسازان خارجی گذشته باید ادامه داشته باشد و نیم‌گاهی هم به خودروسازان جدید شود. نباید این نگاه به وجوداید که در شرایطی که صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور مورداقبال و توجه خارجی‌ها قرار گرفته است، درصدد هستیم تا آنچه از گذشته در کشور وجود داشته از دست بدهیم. وی در ادامه افزود: از نظر قطعه‌سازی، همکاری با «پژو» و «رنو» در اولویت قرار دارد. البته همکاری خودروسازان ما با دیگر خودروسازان خارجی نظیر «بنز» و «فولکس واگن» برای قطعه‌سازان فرقی نمی‌کند زیرا امکان ساخت قطعات موردنیاز خودرو این خودروسازان در کشور وجود دارد.

    اگرچه در کنفرانس وین صنعت خودرو کشور موردتوجه قرار گرفته است اما عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان اعتقاد دارد، در سمیناری 2 روزه، نتایج قابل‌قبولی به‌دست نمی‌آید. این سمینارها بیشتر زمینه آشنایی، معرفی و اعلام همکاری متقابل را فراهم می‌کند.بر اساس این گزارش، ظرفیت‌های جاری در صنعت خودرو کشور بیش از مواردی است که به آن اشاره شد و خودروسازان خارجی به‌خوبی آن را موردبررسی قرار داده‌اند؛ از همین‌رواست که برای کسب سهم بالاتری از سرمایه‌گذاری در این صنعت با یکدیگر رقابت می‌کنند. خودروسازان کشور بارها در این مدت کوتاه گفته‌اند که در عقد قرارداد به دنبال نتیجه برد – برد هستند. کسب این نتیجه در بازی رقابت خودروسازان خارجی، عقد قراردادهای هوشمندانه را می‌طلبد، به‌گونه‌ای که در استفاده از قابلیت‌های موجود در صنعت خودرو، بیشترین سود عاید مشتریان و صنعتگران ایرانی در عرصه خودرو باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط