فونیکسریمکسبهتام

معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو

خودروسازان تحریک تقاضا را در دستور کار دارند

عصر خودرو : معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو از عواملی که به انتظار کاهش قیمت خودرو توسط مردم دامن می‌زند پرداخت و گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، اتخاذ سیاست‌های تحریک تقاضا و کمک به رفع سردرگمی و بلاتکلیفی مشتریان نیز در دستور کار خودروسازان قرار دارد.

خودروسازان تحریک تقاضا را در دستور کار دارند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، مصطفی خان‌کرمی اظهارکرد: صنعت خودرو به عنوان پیشران و پیشتاز صنایع کشور نقش منحصر به فردی در اقتصاد کلان کشور دارد. فضای کسب و کار این صنعت متاثر از عوامل متعددی است که از آن جمله می‌توان به سیاست‌های دولت مصوبات، رفتار و سخنان قانون‌گذاران، سیاسیون، مطبوعات، رسانه‌ها، ذی‌نفعان حوزه واردات خودرو، خودروسازان و مصرف‌کنندگان اشاره کرد و البته در سا‌ل‌های اخیر ارگان‌ها و نهادهایی مانند شورای رقابت نیز پررنگ‌تر از بقیه وارد گود شده است که هر کدام به تناسب سهم، نقشی در این عرصه ایفا می‌کنند.

    او افزود: این روزها همگان شاهد موضوعاتی در زمینه رکود در بازار، فضای انتظار و ابهام، درخواست‌های افزایش قیمت، درخواست کاهش قیمت و یا لزوم کاهش قیمت‌ هستند و بررسی این نکته ضروری است که علت این ابهام و سردرگمی چیست، چه پارامترهایی بر بازار خودروهای فعلی و تصمیم‌گیری مشتریان اثرگذار هستند؟ میزان تاثیر نظر افراد یا سازمان‌هایی که با علم واطلاع کامل از امکانپذیر نبودن کاهش قیمت خودرو باز هم این موضوع را مطرح می‌کنند در این میان چه قدر است؟

    معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو با بیان اینکه بازار خودرو همواره با دو گروه از مشتریان مواجه بوده است، گفت: مشتریان سرمایه‌گذار که خودرو برای آنها کالایی سرمایه‌ای است و مشتریانی که مصرف‌کننده نهایی خودرو هستند که به دنبال کسب سود و درآمد از محل خرید و فروش خودرو نیستند. اثر حضور مشتریانی که خودرو را به عنوان کالای سرمایه‌ای خریداری می‌کنند متناسب با وضعیت سودآوری در بازار خودرو و بازارهای جایگزین تغییر می‌کند ولی مصرف‌کننده نهایی با به تاخیر انداختن خرید و ماندن در وضعیت انتظار بر بازار اثرگذاری خواهد داشت. ناگفته پیداست که تعداد و سهم مشتریان نهایی نسبت به سرمایه‌گذاران خرد یا کلان مشارکت‌کننده قابل مقایسه نیست و سرمایه‌گذاران بخش کوچکی از بازار خودرو را تشکیل می‌دهند.

    خان‌کرمی افزود: مصرف‌کننده نهایی بالاترین اثرگذاری را در بازار خودرو دارند و متاسفانه این بخش از مشتریان بیشترین اثرپذیری را از اخبار، بحث‌ها، هشدارها، شایعات و ... دارند و با کوچکترین بهانه‌ای خرید خودرو را به آینده موکول می‌کنند مگر اینکه شرایط مناسبی برای خرید بیایند که بتوانند بر سردرگمی و بلاتکلیفی ایجاد شده غالب شوند. در خصوص مشتریان سرمایه‌گذار هم باید گفت تورم و تغییر مداوم قیمت‌ها و عدم اطمینان در شرایط اقتصادی انگیزه‌ای است که معمولا سرمایه‌گذاران خرد سرمایه خود را در بازارهای کوتاه‌مدت مانند خودرو هر چند با حجم سرمایه‌ای بسیار اندک به این بازار وارد می‌کنند. طبیعی است با ثبات نسبی قیمت‌ها و کاهش تورم و بهبود نسبی شاخص‌های اقتصادی و حتی انتظار بهبود شرایط عمومی اقتصاد، از میزان این گروه از مشتریان به شدت کاسته می‌شود که طی یکسال اخیر شاهد این امر بوده‌ایم.

    معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو تصریح کرد: خروج این بخش از تقاضا در کنار عوامل فوق هم نتیجه حذف حاشیه سود سرمایه‌گذاری در بازار خودرو هم عامل تشدید آن خواهد بود و در نتیجه تاثیر متقابل این دو عامل و همچنین سردرگمی و انتظار مصرف‌کننده نهایی، به نزدیک‌تر شدن قیمت‌های شرکت‌های خودروساز و بازار منجر شده است. از بعد درونی و تاثیرات داخلی شرکت‌های خودروساز نمی‌توان تاثیر به سامان شدن وضعیت تولید و افزایش تولید را نادیده گرفت.

    او افزود: افزایش تولید و عرضه از یک طرف و اثرگذاری موضوعات سیاسی و اجتماعی و ... بر انتظارات مصرف‌کنندگان واقعی و نهایی باعث به تاخیر افتادن خرید تا مشخص شدن شرایط بازار می‌شود و این شرایط باعث حذف حاشیه سود مثبت محصولات تولیدی شده است.

    معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو یکی دیگر از علل فضای فعلی تاثیر بازدارنده و رکودساز را اظهارت افراد و یا برخی سازمان‌ها دانست و گفت: با وجود اینکه می‌دانند کاهش قیمت خودرو به لحاظ فنی امکان‌پذیر نیست و می‌دانند همه نهاده‌های تولید از مواد اولیه، دستمزد و ... با افزایش قیمت مواجه شده است باز هم به توقعات بی‌اساس کاهش قیمت خودور در جامعه دامن می‌زنند. همیشه یک عاملی برای ایجاد ابهام در بازار ایجاد می‌کنند مثلا حتی قیمت خودرو طبق فرمول‌های تعریف شده توسط نهادهای مسوول اعلام می‌شود، از تریبون‌ها و بنگاه‌های رسانه‌ای و خبری مختلف اعتراض می‌شود که قیمت خودرو باید کاهش پیدا کند یعنی در هیچ حالتی و هیچ زمانی مردم شاهد ثبات در فضای کسب و کار خود نبوده‌اند. در واقع همیشه طرحی بر علیه صنعت بومی و ملی خودرو روی میز هست.

    او افزود: وجود این گزینه‌های همیشگی باعث دامن زدن به یک انتظار بی‌پایان برای کاهش قیمت خودرو می‌شود که البته به دلیل ماهیت غیر واقعی و غیرمنطقی آن این خواب هیچگاه هم تعبیر نخواهد شد. شاهد مثال هم همان تجربه تلخ همراهی خودروسازها با ابلاغیه دولت وقت در آغاز بحث هدفمندی یارانه‌ها بود که فراموش شدنی نیست که با وجود افزایش شدید هزینه‌های تولید، کاهش قیمت خودروها در دستور کار قرار گرفت و زیان هنگفتی به شرکت‌ها و سهامداران تحمیل شد و هیچکس هم پاسخگوی این زیان نشد و وعده‌هایی که در خصوص دریافت بخشی از درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها داده شد هم هیچکدام محقق نشد و جالب‌‌‌تر اینکه درخواست‌های افزایش قیمت حتی متناسب با فرمول مصوب هم با مشکل مواجه شد.

    خان‌کرمی با تاکید براینکه صنعت بومی و ملی خودرو ناگزیر به ادامه مسیر با وجود همه ناملایمت‌ و بی‌مهری‌هاست و به عنوان یکی از پایه‌ها و پایگاه‌های اصلی مقاومتی باید مقاومت کرده و به شکوفایی برسد، تصریح کرد: از آنجا که فضای فعلی بازار خودرو در حال حاضر متاثر از پارامترهای روانی و انتظارات ایجاد شده است، دغدغه خودروسازان ملی بر شفاف کردن فضا، آگاهی بخشی و ارائه اطلاعات ضروری به مشتریان و افراد تاثیرگذار در جامعه متمرکز است که با تحلیل درست نسبت به فضای کسب و کار اعلام نظر کنند و خود به این نتیجه برسند که به لحاظ منطق اقتصادی کاهش قیمت عملا منتفی است.

    به گفته  او،  با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، اتخاذ سیاست‌های تحریک تقاضا و کمک به رفع سردرگمی و بلاتکلیفی مشتریان نیز در دستور ما خودروساز است که در این راه ارائه روش‌های مناسب و آگاهانه فروش متناسب با شرایط بازار و حرکت ما قرار دارد.

    او گفت: همانگونه که شاهدیم رقبا به خصوص شرکت‌های واردکننده ماه‌ها است مبنای فروش خود را عرضه خودرو اقساطی با درصدهای بالای تسهیلات، بدون بهره و در اقساط بلندمدت قرارداده‌اند در حالی که شرکت ایران خودرو با ترکیبی از روش‌های نوین، در بازارهای منطقه‌ای استفاده می‌کند و به فراخور محصول خاص یا شرایط اقشار درآمدی از روش‌ اقساطی نیز استفاده می‌کند.

    معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو استفاده از توان شرکت‌های لیزینگ معتبر نیز نقش ویژه‌ای در افزایش قدرت خرید مردم و تحقق خرید دارد که از آن استفاده می‌کنیم و در هر حال برای اقشار مختلف به خصوص قشر کارمند روش‌های خاص و مناسب عرضه محصول داریم. افزایش مستمر کیفیت محصولات نیز از دیگر پارامترهای تحرک بازار و رفع دغدغه‌های مشتریان است که از مبانی محوری فعالیت‌های شرکت است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو