فونیکسریمکسبهتام

چمبره ژاپنی ها بر بازار خودرو پاکستان

عصر خودرو : کم استهلاک، کم مصرف، با کیفیت و قیمت نسبتا مناسب به عنوان ویژگی های شناخته شده خودروهای ژاپنی و البته خو گرفتن مردم پاکستان به خودروهای سبک و سنگین تولید ژاپن از دهها سال پیش تا به امروز، از عمده ترین دلایلی است که بازار خودرو این کشور همچنان در انحصار خودروسازان ژاپنی است.

چمبره ژاپنی ها بر بازار خودرو پاکستان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، اصلا نیاز به دقت ندارد. با نگاهی سطحی و گذرا به خودروهای رنگارنگ با مدل ها، شکل ها و اندازه های مختلف که در سطح شهر و جاده های پاکستان تردد می کنند، سه نام معرف در صنعت خودرو نظر هر رهگذری را جلب می کند؛ 'تویوتا'، 'سوزوکی' و 'هوندا'.

    مدل های مختلف محصولات قدیمی و جدید این سه شرکت بیش از 90 درصد بازار خودرو در پاکستان را به خود اختصاص داده است.

    در میان خودروهای سنگین شامل کامیون ها و اتوبوس ها در پاکستان هم انواع مختلف محصولات قدیمی و جدید شرکت ژاپنی 'هینو' که البته از زیر مجموعه های شرکت تویوتا محسوب می شود، شاید بیش از 90 درصد خودروهای سنگین در پاکستان را تشکیل می دهد.

    اخیرا زمزمه هایی از تلاش شرکت 'فولکس واگن' آلمان و شرکت های 'هیوندای' و 'کیا' کره جنوبی برای رقابت با خودروسازان ژاپنی در پاکستان شنیده می شود.

    در هفته های گذشته هیاتی از شرکت فولکس واگن آلمان برای بررسی سرمایه گذاری در پاکستان به این کشور سفر کرده بود. هنوز نتیجه ای در این باره اعلام نشده است .

    بر اساس گفته کارشناسان اقتصادی بخش بازار خودرو در پاکستان، این شرکت آلمانی اگر بخواهد وارد میدان رقابت با خودروهای ژاپنی در این کشور جنوب آسیا با نزدیک به 200 میلیون نفر جمعیت شود، باید بتواند سالانه حداقل 20 هزار تا 25 هزار دستگاه خودرو قابل رقابت با خودروهای ژاپنی موجود در پاکستان به لحاظ قیمت، کیفیت و مصرف سوخت تولید کند. دیگر شرکت های خودروساز خارجی نیز، برای حضور در بازار خودروی پاکستان، باید همین ملاک ها را مد نظر داشته باشند و در غیر این صورت شانسی برای جذب مشتری در این کشور نخواهند داشت.

    با توجه به بالا بودن بهای سوخت در پاکستان، فاکتور کم مصرف بودن که معمولا خودروهای ژاپنی در این زمینه حرف اول را می زنند، یکی از مهم ترین معیارها برای خوردرو سواران پاکستانی و کارخانجات مونتاژ خودرو در این کشور است.

    از سال 1947 که پاکستان به استقلال دست یافت، سیل خودروهای آمریکایی و اروپایی به سمت این کشور روانه شد اما زمان زیادی طول نکشید که اشتهای سیری ناپذیر این خودروها به مصرف سوخت، باعث شد پاکستانی ها به خودروهای ژاپنی فکر کنند.

    اکنون، علاوه بر اینکه چند کارخانه تولید و مونتاژ محصولات شرکت های ژاپنی تویوتا، سوزوکی و هوندا در شهرهای کراچی و لاهور پاکستان بطور 24 ساعته در حال تولید مدل های مختلف این خودروها هستند، بخشی از محصولات این سه شرکت نیز از ژاپن وارد می شود.

    در شرایط کنونی بازار خودرو در پاکستان، میزان تقاضا از میزان عرضه این محصول بالاتر است و گاهی مشتریان برای خرید خودروهای نسبتا ارزان قیمت و پرطرفدار مونتاژ داخل، باید چهار تا شش ماه در نوبت قرار گیرند.

    اگرچه این روزها نسبت به چند سال قبل، تعداد خودروهای لوکس و گران قیمت آلمانی و آمریکایی در خیابان های شهرهای بزرگ پاکستان کمی افزایش یافته است، اما این خودروهای وارداتی صرفا متعلق به برخی افراد ثروتمند و یا دیپلمات ها و خارجی های مقیم پاکستان است و اکثریت قریب به اتفاق مردم پاکستان همچنان علاقمند به استفاده از خودروهای ژاپنی هستند.

    نبود سیستم حمل و نقل عمومی مناسب در شهرهای های پاکستان باعث شده است تا خودروهای شخصی به یکی از نیازهای اساسی مردم این کشور تبدیل شود و با وجود اینکه قیمت خودرو در پاکستان به دلیل عوارض گمرکی بالا، نسبت به سایر کشورها گران تر است اما شرکت های ژاپنی با ارائه مدل های کوچک و نسبتا ارزان قیمت محصولات خود در این کشور، توانسته اند تا حد قابل توجهی پاسخگوی سلیقه های مختلف با توانایی هایی مالی مختلف باشند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم