فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به ۳ خودرو اصلی مجموعه سریال‌های پایتخت

همه فرزنـدان ارسطو!

عصر خودرو: تا امروز فیلم‌های زیادی در مورد خودرو ساخته شده است که از معروف‌ترین آنها می‌توان به مجموعه تاکسی و یا تند و سریع، اشاره کرد. از آنجایی که خودرو همیشه جذابیت خود را دارد، وجود آن و اصلی شدن حضورش در یک پروژه می‌تواند تا حدودی تماشایی بودن آن را تضمین کند. اما در دنیای سینما و تلویزیون، در گاهی اوقات این شخصیت ماشینی و خودرویی، جای خود را به یک کامیون و خودرو سنگین می‌دهد و موضوع اصلی فیلم حول آن می‌چرخد. برای مثال، می‌توان به فیلم سینمایی معروف دوئل اشاره کرد که یکی از شناخته‌شده‌ترین‌ها در رابطه با این موضوع است.

همه فرزنـدان ارسطو!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، در کشورمان نیز سال‌ها پیش مجموعه‌ای به نام خوش‌رکاب/ خوش‌غیرت ساخته شد که اتفاقا هواداران زیادی داشت. بعد از آن 4گانه پایتخت با موضوعیت کامیون وارد کار شد که البته در نسخه‌های 3 و 4  آن حضور کامیون کم‌رنگ‌تر شده است اما باز هم نقش مهمی بر عهده این بخش از صنعت دنیاست.

    مرسدس بنز مایلر‌

    در 2 سری اول و دوم؛ اکثر فیلم حول وجود یک کامیون نارنجی از ساخته‌های مرسدس بنز می‌گذشت؛ کامیونی که در حال حاضر نمونه‌های آن اندک است و دلیل آن هم برخورداری از اتاق خواب فابریک آن است. این کامیون که در کشورمان به مایلر شناخته می‌شود، از موتور معروف و سخت‌جان 285 اسب بخاری مرسدس بنز بهره می‌برد که فقط ‌روی نمونه‌های 2628 قرار داده شد. این موتور با کد OM355A دارای 11.58 لیتر حجم است. سیستم تنفسی این پیشرانه 6 سیلندر از نوع پرخوران با توربوشارژ است که قدرت تولیدی آن به 285 اسب بخار در دور موتور 2200 دور در دقیقه و گشتاور آن نیز به رقم 1060 نیوتن متر در دور موتور 1200 دور در دقیقه می‌رسد. همچنین این نیرو و گشتاور تولیدی در مقایسه با رقم‌های امروزی ناچیز است اما نباید از سخت‌جانی و استهلاک کم این پیشرانه یادی نکنیم؛ پیشرانه‌ای که به مدد جعبه دنده‌های معروف به مایلری، از ساخته‌های ZF با کد 5S-111GP با 8 دنده  اصلی و وجود نیم‌دنده‌ها، در کنار دنده کرال، قادر است حتی تا 60 تن بار را نیز جابه‌جا کند و این در حالی است که توان رسمی جابه‌جایی بار آن در حالت کامیون برابر با 38 تن و در کاربری کشنده برابر با 45 تن است. مایلر را باید یکی از دوست‌داشتنی‌ترین کامیون‌های قدیمی ایران دانست.

    ولوو FH نسل دوم‌

    در مجموعه سریال پایتخت 3، این بار ارسطو عامل با کشنده ولوو FH-460 ظاهر شد؛ کشنده‌ای که در زمان خودش با داشتن جعبه‌دنده خودکار، یک سر و گردن از دیگر رقبا بالاتر بود، هر چند که عرضه آن در بازه زمانی زیادی نبود و خیلی زود جای خود را به نمونه‌های 480 اسب بخاری داد.
    ولوو FH-460 نسل دوم، از یک پیشرانه 12.8 لیتری 6 سیلندر با توربو شارژر و اینترکولر بهره می‌برد که قادر است 460 اسب بخار قدرت را در دور موتور 1400 تا 1900 دور در دقیقه و 2300 نیوتن متر گشتاور را در دور 1000 تا 1400 دور در دقیقه
    تولید کند.
    یک واقعیت را باید در خصوص حضور این کشنده در کشورمان بدانیم و آنکه نسل دوم FH که با موتور 460 اسب بخاری و جعبه دنده‌های خودکار توانست نگاه‌های مثبت بسیار بیشتری را به سمت نام و نشان ولوو جلب کند.
    هر چند که ولوو از دیرباز در کشورمان جایگاه بسیار محبوبی داشته و دارد اما حضور این کشنده با موتور پر‌قدرت و گیربکس خودکار، توانست تا حد زیادی طعم دلچسب تکنولوژی روز و رانندگی راحت را به راننده‌های ایرانی هدیه کند و نام ولوو را در کشورمان بیشتر بر سر زبان‌ها بیندازد.

    هینو؛ غریب آشنا برای پایتخت4‌

    هینو، برندی ژاپنی است که هر چند سال‌هاست از آخرین حضور آن در کشورمان می‌گذرد، اما در گذشته نمونه‌های مختلفی از کامیون‌های دماغ‌دار و بی‌دماغ آن وارد جاده‌های کشورمان شده‌اند. امروزه هینو آنقدر معتبر و شناخته‌شده است که در بازار آمریکای شمالی برای خود کسب و کار راه انداخته و تویوتا که سرپرستی این خودروساز را بر عهده دارد، محصولات سنگین، کار و تجاری خودش را با نام و نشان هینو وارد بازار فروش می‌کند.
    مدل‌های هینو در کشورمان مربوط به نمونه‌های بی‌دماغی هستند که قبل از انقلاب وارد کشور شده‌اند، دو‌محوره و تا ظرفیت 5 تن بوده‌اند که البته به تعداد بسیار کم، کامیون‌های سه‌محوره 26 تن نیز در بین آنها دیده می‌شود. همچنین مدل‌های دماغ‌داری که از سری KB و KR هستند و همین‌طورکامیونت‌هایی که در دهه‌های70 و 80 میلادی و عمدتا با جرثقیل‌های فابریک خود در کوچه و خیابان‌ها حاضر شدند.
    اما سری KR و KB در هر دو نوع دو و سه‌محوره وجود دارند و سال تولید آنها در خلال دهه 70 میلادی است. بعضا برخی از این خودرو‌ها با نشان تویوتا دیزل نیز دیده می‌شوند. کامیون ارسطو در مجموعه پایتخت 4 نیز از همین کامیون گفته شده است و همان طور که در شمال کشور این داستان در جریان است، باید شهر‌های شمالی ایران را معدن این کامیون دانست تا آنجایی که گفته می‌شود در نواحی غربی استان مازندران بیشترین تعداد از این اتاق هینو وجود دارد. هرچند که امروزه بسیاری از این هینو‌ها مثل دیگر کامیون‌های قدیمی کشورمان، از موتور، گیربکس و سیستم انتقال قدرت مرسدس بنز استفاده می‌کنند، اما موتور‌های رسمی این کامیون‌ها یک نمونه از سری DQ با 4.5 لیتر حجم و 105 اسب بخار قدرت است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو