فونیکسریمکسبهتام

یک فعال بازار سرمایه پاسخ داد:

لیدرهای قدیمی بورس دوباره اوج می‌گیرند؟

عصر خودرو : بازگشت رشد صعودی در سهام گروه بانکی و خودرویی، ‌گمانه زنی ها برای لیدر شدن دوباره این دو گروه در بازار را افزایش می‌دهد، هر چند یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که آینده این اتفاق بستگی به نوع سرمایه گذاری خارجی در حوزه خودرو و بازشدن تحریم‌های بانکی دارد.

لیدرهای قدیمی بورس دوباره اوج می‌گیرند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، عباس نیکچری گفت: خودروسازی‌های حاضر در بورس، در صورتی که بتوانند با سرمایه گذاران خارجی همکاری مشترک داشته باشند،‌ می توانند درآینده نزدیک دوباره به عنوان لیدر در بازار سرمایه مورد معامله قرار بگیرند.

    مدیرعامل کارگزاری بانک ملت  افزود: البته مدیرعامل ایران خودرو دیروز اعلام کرد که فولکس واگن ممکن است با ایران خودرو شریک شود،‌ البته امکان دارد بازار سرمایه در واکنش به این خبر، ‌مانند پیشخور کردن سود توافق عمل کند و قبل از رخ دادن این موضوع،‌ سود این سهام را پیش خور کند.

    نیکچری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر خودروسازی‌ها باید توجه داشته باشند کسی را به عنوان شریک انتخاب ‌‌کنند که تجربه تلخ شراکت با پژو را تکرار نکند. مشخص است که خودروی ایران وقتی می تواند حرف برای گفتن داشته باشد که قررادادهایش صادرات محور باشد. فولکس واگن در کشورهایی مثل مکزیک و آفریقای جنوبی دانش فنی را اعطا کرده و از انجا صادرات انجام داده است. ‌اما در ایران هنوز بحث صادرات ضعیف است و مشاهده می شود که نسل سوم تندر 90 هم تولید شده اما هنوز صادرات نسل اول به حدی که باید می رسید،‌ نرسیده‌است.

    این کارشناس بازار سرمایه درباره تجربه تلخ پژو در ایران گفت:‌ وقتی پژو تصمیم گرفت از ایران برود،‌ خیلی راحت این کار را انجام داد. زیرا نه دانش فنی وارد کرده بودند و نه سرمایه. فقط چند مهندس در بخش کنترل کیفیت بودند و به راحتی از ایران خارج شدند. ‌اما در این مقطع برای ورود سرمایه گذار باید دقت شود که سرمایه گذار با دانش فنی،‌ تکنولوژی و سرمایه قابل توجه وارد شود که باعث توسعه بازارهای رقابتی محصولات داخلی شود.

    او در خصوص آینده بانکی‌ها در بورس اوراق بهادار گفت: بانکی‌ها اگر نرخ سود سپرده ها را کاهش بدهند،‌ می‌توانند سرپا بمانند. هر چند گفته می‌شود باز شدن سوئیفت، درآمد بانک‌ها را زیاد می‌کند، ‌اما رقم واقعی این در آمدها در کوتاه مدت و میان مدت زیاد نیست و از سوی دیگر مطالبات معوق بانک‌ها فشار زیادی به سهام این گروه می‌آورد و تا وقتی این مطالبات وصول نشود،‌ بانک‌ها نمی‌توانند صورت‌های مالی امیدوار کننده‌ای داشته‌باشند.

    نیکچری خاطرنشان کرد: البته شاید بانک‌ها از سال 95 در صورت آزاد شدن تحریم ها بتوانند دوباره به دوران اوج خود بازگردند و به عنوان لیدر در بازار حرکت کنند.
    مدیرعامل کارگزاری بانک ملت در انتقاد به رفتار حقیقی ها در بورس گفت: بازار سرمایه در ایران بسیار هیجانی است و خیلی زود سودها را پیشخور می‌کند. نقطه ضعف این بازار این است که با واقعیت های اقتصادی کشور مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو