فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۱۳۹»

مصرف بنزین در کشور بیشتر است یا گازوئیل؟

عصر خودرو : در حالی که بخش قابل توجهی از خودروهای فعال در کشور را خودروهای شخصی بنزین سوز تشکیل می دهند، اما بر اساس آمار در سال ۹۳ به‌ طور متوسط روزانه ۶۹.۲ میلیون لیتر بنزین سوخت شد و این در حالی است که در همین دوره ۱۰۰.۷ میلیون لیتر گازوئیل در کشور مصرف شده است.

مصرف بنزین در کشور بیشتر است یا گازوئیل؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازپترومی، با نگاهی به آمار مصرف سوخت در حمل و نقل کشور در سال گذشته در می یابیم که بر خلاف باور عامه میزان مصرف گازوئیل در کشور بیشتر از میزان مصرف بنزین است.

    همچنین گزارش ها حکایت از این موضوع دارد که هم اکنون سهم مصرف بنزین و گازوئیل در حمل و نقل جاده ای به تفکیک در حوزه سواری شخصی 31 درصد، کامیون 22 درصد، وانت 14 درصد، کشنده 20 درصد، موتورسیکلت 6 درصد، مینی بوس 2درصد و اتوبوس کمتر از 3 درصد است.

    وضعیت تولید بنزین و گازوئیل در کشوربر اساس آمارهای رسمی و منتشر شده شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با کاهش پالایش نفت در پالایشگاه‌های داخلی و به تبع کاهش 13 درصدی تولید بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی، کمبود بنزین با تکیه بیشتر بر واردات جبران شده است، به گونه‌ای که درابتدای خرداد سال 94 روزانه 4 میلیون لیتر بنزین به کشور وارد و در پایانه‌های جنوبی کشور تخلیه شده است. چنان که حتی در زمان مصرف روزانه 85 میلیون لیتر بنزین در کشور نیز میزان واردات از 5 میلیون لیتر در روز فراتر نرفته بود.

    این گزارش حاکی است، کاهش تولید بنزین با کیفیت در کشور باعث کاهش محسوس ذخیره بنزین سوپر به میزان 73 میلیون لیتر شد و این کاهش ذخیره به نوبه خود کاهش توزیع بنزین سوپر در کشور را به دنبال داشت. علاوه بر این، بر اساس گزارش وزارت نفت هم اکنون هزینه تولید بنزین در ایران به لیتری 2500 تومان رسیده است.

    بر این اساس، ذخیره بنزین معمولی نیز در زمان یاد شده به 810 میلیون لیتر رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1 میلیون و 162 هزار لیتر کاهش را نشان می‌دهد. بر اساس برنامه باید در حدود 60 میلیون لیتر در روز بنزین پایه در کشور تولید می‌شد، اما؛ در حال حاضر روزانه 51 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود.

    بر خلاف بنزین، موجودی ذخایر گازوئیل و نفت کوره کشور علیرغم کاهش تولید، افزایش چشمگیری داشته است، چنانکه ذخایر نفت‌گاز کشور با افزایش 972 میلیون لیتری نسبت به مدت مشابه سال 93، به 2 میلیارد و 423 میلیون لیتر افزایش یافته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو