فونیکسریمکسبهتام

تامین ۵۷ درصد نیاز خودرویی از امارات

عصر خودرو : در سه ماهه نخست امسال ۲۵۹ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۳۷۸ دلار خودرو و قطعات وابسته از امارات متحده عربی به کشور وارد شده است. این خودروها ماهیتا متعلق به کشورهای مختلف بوده و پس از ورود به امارات به صورت «ری اکسپورت» به ایران وارد شده است.

تامین ۵۷ درصد نیاز خودرویی از امارات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تابناک، در سه ماهه نخست امسال 259 میلیون و 137 هزار و 378 دلار خودرو و قطعات وابسته از امارات متحده عربی به کشور وارد شده است.

    تنها در سه ماه اول امسال 455 میلیون و 261 هزار و 379 دلار صرف خرید خودرو و قطعات مربوط به آن شده که 17 درصد از این واردات یعنی 76 میلیون و 870 هزار دلار از چین صورت گرفته است.

    اما اگر بخواهیم نخستین مبدا واردات خودرو و قطعات آن را در کشور نام ببریم، این جایگاه به امارات با 57 درصد سهم از بازار می‌رسد.

    در سه ماهه نخست امسال 259 میلیون و 137 هزار و 378 دلار خودرو و قطعات وابسته از امارات متحده عربی به کشور وارد شده است. این خودروها ماهیتا متعلق به کشورهای مختلف بوده و پس از ورود به امارات به صورت «ری اکسپورت» به ایران وارد شده است.

    واردات ایران از آلمان که پیش از تحریم‌ها سهم بالایی از بازار خودروی کشور را داشت نیز در این مدت 4 درصد برآورد شده است. رقم واردات خودرو از آلمان 17 میلیون و 375 هزار و 235 دلار بوده است که به نظر می رسد با هدفگذاری 10 میلیارد دلاری که طی مذاکرات هفته گذشته مقامات ایرانی و آلمانی به دست آمد، سهم خودروی آلمانی در سبد خرید ایران نیز از ارقام فعلی بسیار فراتر رود.

    هرچند دو شرکت رنو و پژو پیشتر سهم بالایی در بازار ایران داشته‌اند و رقبای آلمانی کمتر از فرانسوی‌ها به این بازار رخنه کرده بودند اما حضور دو شرکت فولکس و دایلمر در روزهای اخیر و مذاکرات آنها با همتایان ایرانی، نشان از توسعه همکاری های دو کشور در بازار خودرو دارد.

    در همین حال، در دوران تحریم حضور فرانسه به مراتب از آلمانی ها در بازار خودروی ایران کمتر شد به طوری که در سه ماهه امسال واردات خودرو و قطعات از فرانسه تنها 0.69 درصد از حجم واردات صورت گرفته را به خود اختصاص داده که رقمی برابر با سه میلیون و 184 هزار و 753 دلار بوده است.

    در طول سال‌های تحریم، روابط ایران با کشورهایی مثل عراق، هند و افغانستان در سطح بسیار بالاتری نسبت به پیش از تحریم‌ها برقرار شد اما در زمینه خودرو تنها هند درصد کمی از بازار یعنی حدود 0.68 درصد را سهم‌گیری کرد و افغانستان بدون صادرات و عراق با 26 هزار و 291 دلار سهم بسیار اندکی را از این بازار به دست آورد.

    این نکته را نیز باید اضافه کرد واردات خودرو و قطعات آن از اتریش که به تازگی پذیرای هیات اقتصادی ایرانی شده، نیز در مدت مورد اشاره صفر بوده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط