فونیکسریمکسبهتام

تناقض در اطلاع‌رسانی و سردرگمی مسافران

اختلاف‌‌‌نظر مسئولان در بهره‌برداری قطعه ‌۴ آزادراه تهران-شمال

عصر خودرو: مقرر بود، آزادراه مرزن‌آباد-چالوس طبق وعده دولت با تکمیل عملیات عمرانی در عید فطر امسال بازگشایی شود، اما نواقص این پروژه در کنار سیلاب اخیر مزید بر علت شد، تا این مسیر آزاد راهی دوباره مسدود بماند؛ در این میان اختلاف مسئولان برای بازگشایی یا بسته ماندن این آزادراه مردم را سرگردان کرده است.

اختلاف‌‌‌نظر مسئولان در بهره‌برداری قطعه ‌۴ آزادراه تهران-شمال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از فارس، سعید مؤذنی: ظاهراً قرار نیست آزادراه تهران-شمال از مسیر پرحاشیه خود خارج شده و راه اصلی را پیش گیرد.

    در حالی که تا پیش از این موضوع اجرا و احداث کل قطعات آزادراه تهران-شمال درگیر و دار حواشی مالی و برخی سیاسی‌کاری‌ها بود، این اختلاف‌ها به قطعه چهارم این آزادراه هم رسید تا پروژه مشکلات این مسیر تکمیل شود؛ مسیری که از دولت قبل موضوع بهره‌برداری آن مطرح و در اواخر دولت دهم افتتاح نیمه‌کاره شد، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم، این مسیر باز بسته شد تا به ادعای دولتمردان، عملیات تکمیلی روی این قطعه آزادراه تهران-شمال اجرا شده و سپس به بهره‌برداری برسد.

    در این راستا از اواخر سال گذشته طبق وعده مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل مقرر شد، قطعه چهار آزادراه تهران-شمال از مرزن‌آباد تا چالوس برای تابستان امسال تکمیل شده و بازگشایی شود.

    تابستان سال 94 هم از راه رسید، اما آزادراه مرزن‌آباد-چالوس به بهره‌برداری نرسید، این بار مدیرعامل شرکت ساخت وعده افتتاح این آزادراه را یک ماه دیگر به تعویق انداخت و قول داد این مسیر آزادراهی حتماً برای تعطیلات عید سعید فطر بازگشایی ‌شود.

    علی نورزاد مدعی بود که باید همه نواقص مسیر رفع شده و با رعایت ایمنی کامل، این مسیر زیر بار ترافیک قرار گیرد؛ این در حالی بود که در اواخر دولت دهم این مسیر آزادراهی با 95 درصد پیشرفت فیزیکی به بهره‌برداری رسیده بود و فقط 5 درصد عملیات عمرانی پایانی بر عهده دولت یازدهم بود، تا قطعه چهار آزادراه تهران-شمال را تکمیل کرده و به بهره‌برداری مجدد برساند.

    با پایان ماه مبارک رمضان، تعطیلات عید سعید فطر هم از راه رسید و مسافران استان مازندران و شهر‌هایی نظیر چالوس، نوشهر و تنکابن منتظر بازگشایی مجدد آزادراه مرزن‌آباد-چالوس شدند؛ مسافران می‌توانستند در ادامه مسیر محور کندوان‌ از شهر مرزن‌آباد وارد قطعه چهار آزادراه تهران-شمال شده و در دو راهی تنکابن-چالوس، (کمربندی چالوس) از آزادراه خارج شوند و حداقل قسمتی از مسیر شمال را از طریق آزادراه سیر کنند.

    در آستانه تعطیلات عید سعید فطر، شرکت ساختی‌ها مدعی شدند که حتماً ‌‌این مسیر آزادراهی را ‌روز قبل از عید سعید فطر بازگشایی می‌کنند؛ اما از سوی دیگر سازمان راهداری اعلام کرد‌ مسیر به دلیل‌ عدم تکمیل، از نظر ایمنی مناسب سیر نیست‌، زیرا با احراز ایمنی از سوی کارشناسان ایمنی سازمان راهداری‌ تأییدیه لازم برای بازگشایی مسیر صادر نشد.

    اما با اصرار برخی مدیران مقرر شد یک باند از این آزادراه (باند مرزن‌آباد-چالوس) در روزهای ابتدایی تعطیلات عید فطر باز شود تا مسئولان به هر قیمت ثابت کنند‌، وعد‌ه آنها محقق شده است؛ در واقع به دلیل پایان نیافتن عملیات اجرایی این آزادراه و تکمیل نشدن آن برای عید سعید فطر ‌مقرر شد‌، در راستای کاهش ترافیک محور کندوان و ورودی‌ شهرهای چالوس، نوشهر و تنکابن از سمت کرج،‌ ‌در ساعات آغازین تعطیلات عید سعید فطر، ابتدا یک باند آزادراه از مرزن‌آباد به چالوس بازگشایی شود تا در کنار محور قدیم، امکان عبور از این محور فراهم باشد‌ همچنین با پایان تعطیلات عید سعید فطر، باند مرزن‌آباد به چالوس در قطعه چهار آزادراه تهران-شمال بسته شده و باند چالوس به مرزن‌آباد بازگشایی می‌شود، تا ترافیک محورهای خروجی از شمال کاهش یابد.

    اما نکته جالب ماجرا‌، اطلاع‌رسانی‌های متناقض درباره باز یا بسته بودن این آزادراه بود؛ در حالی که ساعت 14:51 روز چهارشنبه 24 تیرماه ‌حیدر نوروزی، مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «قطعه چهارم آزادراه تهران-شمال بازگشایی شد‌‌»، همان روز مرکز مدیریت راه‌های کشور خبر از بسته بودن آزادراه مرزن‌آباد-چالوس می‌داد؛ طبق اعلام مرکز مدیریت راه‌ها، آزادراه چالوس – مرزن‌آباد در روز 24 تیرماه مسیر شمال به جنوب به دلیل ریزش کوه تا اطلاع بعدی مسدود و جاده قدیم مرزن آباد–‌چالوس به عنوان محور جایگزین معرفی شده بود.

    اما به هر حال این اصرار و برنامه‌ریزی مدیران هم برای باز ماندن آزادراه مرزن‌آباد - چالوس چند ساعتی بیشتر دوام نیاورد و دوباره مسیر آزادراه مرزن‌-‌آباد-چالوس ‌‌مسدود شد؛ طبق اعلام مرکز مدیریت راه‌ها در روز 25 تیرماه «آزادراه چالوس – مرزن آباد مسیر شمال به جنوب مقطع واقع در استان مازندران به دلیل ریزش کوه تا اطلاع بعدی مسدود و جاده قدیم مرزن آباد – چالوس به عنوان محور جایگزین معرفی می‌شود».

    نکته جالب اینجاست که از روز 24 تیرماه تا ساعت 10 صبح روز 25 تیرماه هیچگونه ریزش کوه در آزادراه مرزن‌آباد-چالوس گزارش نشده بود و حتی روز 24 تیرماه هم ساعاتی تردد در این آزادراه انجام شده بود.

    همچنین روز بعد (25 تیرماه) دوربین‌های نظارت تصویری مرکز مدیریت راه‌ها نشان از بسته بودن آزادراه مرزن‌آباد-چالوس را ‌می‌دادند اما باز مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندارن اصرار بر باز بودن آزادراه چالوس-مرزن‌آباد داشت.

    بنا به گفته حیدر نوروزی ‌با توجه به اهمیت قطعه 4 آزادراه تهران - شمال، این مسیر از روز 24 تیرماه تاکنون از سوی عوامل راهداری استان کنترل شده و از سمت کرج به مرزن آباد ترافیک آن بازگشایی شده است.

    اختلافات بر سر باز و بسته بودن قطعه آزادراه تهران-شمال همچنان و در روزهای پایانی تعطیلات عید سعید هم بین مدیران و مسئولان ادامه داشت و در این میان زیان این اختلاف، دامان مسافران شمال را می‌گرفت.

    ساعت 08:30 روز 29 تیرماه و با پایان تعطیلات عید فطر، مرکز مدیریت راه‌های کشور از بسته بودن آزادرا‌ه مرزن‌آباد-چالوس به دلیل‌ ریزش کوه خبر داد، این در حالی است که ساعاتی بعد در همان روز‌ (ساعت 15:12) خبر دیگری از سوی مرکز مدیریت راه‌ها ‌مبنی بر «بازگشایی آزادراه چالوس-مرزن‌آباد» منتشر شد.

    این اختلافات باز و بسته شدن آزادراه کماکان ادامه داشت و به روز 30 تیرماه کشیده شد؛ ساعت 16:12 روز سه‌شنبه 30 تیرماه، مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران دوباره در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بر باز بودن آزادراه چالوس-مرزن‌آباد تأکید کرد.

    حیدر نوروزی‌ با تأکید بر اینکه در روز مورد نظر تردد در آزادراه تهران-شمال جریان دارد، گفته بود: بارش‌های شدید٬ سیل و توفان موجب آسیب جدی به آزادراه تهران-شمال نشد و فقط مقداری آب و کمی هم گل و لای در کف آزادراه جمع شد؛ برای آنکه خودروها با سرعت مناسب در آزادراه تردد کنند شرکت بهره‌بردار اقدام به شست و شوی آزادراه کرده است، تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

    این در حالی است که سخنگوی مرکز مدیریت راه‌های کشور همان روز خبر از انسداد آزادراه چالوس-مرزن‌آباد داد.

    بنا به گفته یاسر حیدری آزادراه چالوس‌ـ‌مرزن‌آباد در روز مورد نظر به‌دلیل بروز سیلاب و آب‌گرفتگی‌ مسدود شده است و محور قدیم چالوس‌ـ‌مرزن‌آباد به‌عنوان مسیر جایگزین معرفی می‌شود.

    این اختلاف نظر و سلیقه‌ها درباره آزادراه چالوس-مرزن‌آباد بین ساختمان اصلی وزارت راه و شهرسازی در عباس‌آباد، مرکز مدیریت راه‌های کشور در خیابان دمشق تهران و اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران در ساری به قدری زیاد شد‌ که عده‌ای در این میان از این اختلاف سوء استفاده کرده و حتی خبر از تعیین نرخ عوارضی برای عبور از آزادراه چالوس-مرزن‌آباد می‌دادند.

    در این راستا اینبار مدیرکل دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی به میدان آمد و در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد:  «هیچ نرخ عوارضی برای آزادراه مرزن‌آباد-چالوس فعلاً ابلاغ نشد‌ و دریافت عوارضی پس از ایمن‌سازی‌‌ مسیر خواهد بود».

    بنا به گفته مقداد رحیمیان‌، به دلیل آنکه ایمنی آزادراه تهران-شمال هنوز به طور کامل مورد تأیید نیست بنابراین دستور داده شد تا تأمین ایمنی کامل٬ بهره‌برداری با اخذ عوارضی نباشد.

    و این یعنی بهره‌برداری از آزادراه چالوس-مرزن‌آباد در حال انجام است، اما مسیر با وجود تردد فعلی خودروهای مسافران، ایمنی کافی برای سیر ندارد و ظاهراً نبود ایمنی که حاصل اختلاف‌نظر مسئولان و رفتارهای سلیقه‌ای آنها است، باید فقط دامان مسافران و خانواده آنها را بگیرد.

    ادامه اختلافات مدیران برای باز و بسته کردن آزادراه چالوس-مرزن‌آباد به روز 31 شهریور هم کشیده شد؛ ساعت 12:15 روز 31 تیرماه، سخنگوی مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت که «عملیات عمرانی آزادراه چالوس-مرزن‌‌آباد‌ توسط وزارت راه و شهرسازی به پایان رسیده و مسیر بازگشایی شد».

    بنا به گفته یاسر خالدی آزادراه چالوس-مرزن‌آباد با تکمیل عملیات عمرانی و رفع مشکلات ناشی از سیلاب اخیر، در روز مذکور (31 تیرماه) باز شد.

    وی این را هم گفت که عملیات عمرانی این مسیر آزادراهی از نظر وزارت راه و شهرسازی به پایان رسیده و مسیر تکمیل شده است.

    هنوز 24 ساعت از ادعای مرکز مدیریت راه‌‌های کشور مبنی بر پایان عملیات عمرانی آزادراه چالوس-مرزن‌آباد و باز شدن این مسیر آزادراهی نگذشته بود که اینبار روز یکم‌ تیرماه، دوباره مرکز مدیرت راه‌‌های کشور خبر از بسته شدن آزادراه چالوس-مرزن‌آباد داد.

    طبق اعلام مرکز مدیریت راه‌ها‌ در روز اول تیرماه، آزادراه چالوس-مرزن‌آباد مسیر رفت و برگشت‌ به دلیل سیلاب و آب‌بردگی جاده تا اطلاع بعدی مسدود و جاده قدیم مرزن‌آباد-چالوس به عنوان محور جایگزین معرفی می‌شود.

    بر اساس این گزارش، تفسیر‌های متعدد از قانون، اعمال قانون با سلیقه‌های فردی و اختلاف نظر‌های سلیقه‌ای در اخذ تصمیمات، همه از مشکلات برخی مدیریت‌‌ها است که در نهایت دامان مردم را می‌گیرد.

    به هر حال مسئولی برای اینکه اصرار بر تحقق وعده خود داشته باشد، تلاش می‌کند حتی به قیمت از دست رفتن جان مردم و خانواده‌ها، وعده غیر کارشناسی خود را محقق کند، غافل از اینکه در این گیرودار سیاسی و اختلاف سلیقه‌ها، این مردم هستند که فدا می‌شوند.

    ‌موضوع قطعه 4 آزادراه تهران-شمال هم همانند کل چهار قطعه تهران-شمال این روزها درگیر حواشی و تبلیغات حزبی و گروهی شده است که امیدواریم متولیان هر چه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام کنند.

    البته ذکر این نکته هم ضروری است که در راستای مدیریت بهتر سفر در ایام پیک سفر نظیر همین تعطیلات اخیر عید سعید فطر، مدیریت واحدی در کل کشور برای سامان‌دهی سفر‌ها‌ تعیین شود، تا شاهد سردرگمی مردم در اختلاف‌نظر‌ها و سلیقه‌های متفاوت مسئولان نباشیم.

    قطعه چهار آزاد‌راه تهران - شمال حدفاصل سه راهى دشت نظیر مرزن‌آباد - چالوس به طول حدود 20 کیلومتر است؛ مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود، اجرای این قطعه از سال 1375 آغاز شد و در دولت دهم ابتدا با پیشرفت فیزیکی 95 درصدی به بهره‌برداری رسید و سپس به تدریج در حال تکمیل است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط