فونیکسریمکسبهتام

بررسی و مقایسه جک S۵ صفرکیلومتر در برابر هیوندای توسان نسل نخست کارکرده

جوان کُـره ای یا نـوزاد چینی؟

عصر خودرو: انتخاب خودرو همیشه به گزینه‌های صفر‌کیلومتر یا دست‌دوم ختم نمی‌شود. گاهی وقت‌ها در بازار به دوراهی سختی می‌رسیم که یک طرف آن خودرویی کارکرده و با تجربه ایستاد ه و در طرف دیگر خودرویی صفر‌کیلومتر که در بسیاری المان‌ها پایین‌تر از خودرو صفرکیلومتر است و به همین دلیل بعد از افت قیمت خودرو کارکرده در مقام رقابت با آن قرار گرفته است. از این پس در صفحه «نبرد» خودرو‌امروز با قرار دادن خودرو‌های صفر‌کیلومتر و کارکرده در کنار هم قصد داریم شرایط مختلف رفاهی، بازار، فنی و ... هر یک از این گزینه‌ها را با هم بسنجیم و ببینیم برای تجربه بوی کابین یک خودروی نو، چه پوئن‌هایی را کسب کرده و چه امتیازاتی را از دست می‌دهیم.

جوان کُـره ای یا نـوزاد چینی؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اواخر سال 2006 میلادی بود که هیوندای توسان نسل اول با طراحی و شمایلی که خط‌مشی اوایل قرن 21 هیوندای را به دوش می‌کشید به بازار کشور پای گذاشت. در آن زمان که بازار خودرو‌ ایران تازه از خواب 10‌ساله زمستانی بیدار شده بود و هنوز چندان جانی نگرفته بود، توسان در شرایطی به خیابان‌ها پا نهاد که جزو نخستین کراس‌اوورهای رسمی بازار به شمار می‌رفت و در برابر خود تنها یک گزینه همکلاس، یعنی سوزوکی گرند ویتارای مونتاژ ایران را می‌دید.
    اگرچه که عمده توسان‌های نسل نخست وارد شده به بازار ایران مربوط به سال‌های 2008، 2009 و در نهایت 2010 هستند، اما همانطور که گفته شد نخستین نمونه‌ها از این خودرو همراه با دیگر محصولات هیوندای، در اواخر سال 2006 و اوایل سال 2007 با مدل 2007 به بازار وارد شده بود که به دلیل بهره‌گیری قیمت 30 و اندی میلیون تومانی در زمان عرضه و همچنین یدک‌کشیدن نام «شاسی بلند»، با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد. هرچند که آمار فروش توسان در سال‌های اولیه در مقایسه با برادر بزرگ‌تر و خوش‌چهره‌ترش سانتافه چندان چشمگیر نبود. هرچند که نسل دوم این خودرو که در سال 2011 به بازار جهانی و ایران رسید، رکورد فروش بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشت و چند ماهی سردمدار آمار واردات کشور بود.
    اگر این روزها قصد خرید یک شاسی‌بلند مدرن و کوچک با 80 تا 90 میلیون تومان را داشته باشید، بدون شک این محصول هیوندای در بین گزینه‌های قابل خریداری شما قرار می‌گیرد. اما اگر بخواهید در این بازه قیمتی به سراغ محصولی صفر‌کیلومتر رفته و ریسک دردسرهای احتمالی یک خودروی کارکرده را نپذیرید، محصول جدید کمپانی JAC جمهوری مردمی چین با چهره جذاب، امکانات نسبتا خوب و پیشرانه قدرتمند گزینه‌ای مناسب به شمار می‌رود.
    هرچند که در همان ابتدا، اتوماتیک‌نبودن جعبه دنده این خودرو ممکن است شما را دلچرکین کند اما S5 با نکات مثبت دیگری که در ادامه مطلب خواهید خواند، گزینه قابل تاملی به شمار می‌رود. اما باید دید که‌ این خودرو نسبت به توسان کُره‌ای محبوب چه برتری‌ها و چه کاستی‌هایی دارد.

    توسان در برابر خودش!
    با نیم‌نگاهی به سیر تکامل زبان طراحی محصولات هیوندای در ادوار مختلف، اوایل دهه 2000 میلادی را می‌توان دوران بلوغ این خودرو‌ساز به شمار آورد. نخستین نسل از هیوندای توسان در سال 2004 میلادی معرفی شد و نخستین نمونه از این خودرو به عنوان مدل 2005 به بازار راه پیدا کرد.  این خودرو با یک طرح نه‌چندان زیبا اما تا حدودی جالب، شباهت بسیار زیادی به نسل نخست برادر بزرگ‌تر خود هیوندای سانتافه و یا حتی هیوندای تراکان دارد اما بنا به قرار‌گیری در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت و کوچک کارکتری جداگانه از خود به نمایش می‌گذارد. توسان بسیار شبیه به خواهر دو‌قلوی خود یعنی کیا اسپورتیج نسل دوم طراحی شده و به دلیل تطابق زمانی معرفی و عرضه این دو خودرو، این شباهت را نمی‌توان حمل بر کپی‌کاری دانست.
    هر چند که توسان با بدنه‌ای پفکی‌تر از اسپورتیج به عقیده بسیاری از خواهر دو‌قلوی خود زیباتر است. در بخش جلو، چراغ‌های بزرگ این خودرو با گرافیکی نه‌چندان پیچیده و بدون هیچ لنز متمرکز‌کننده نوری، با یک کاسه بزرگ و گسترده، راهنمایی که با یک لامپ و در کاسه‌ای مستطیلی و نازک در بخش زیرین قرار گرفته و در نهایت چراغ کوچکی که با یک لامپ ریز در داخل کاسه روشن می‌شود چندان جذابیتی ندارد.  اما با توجه به اینکه توسان توسط آسان موتور و همچنین وارد‌کننده‌های شخصی و بازرگانی‌های مختلف به بازار ایران وارد شده است، با انواع رنج آپشنی در خیابان‌ها پرسه می‌زند. نمونه‌های فول آپشن و مدل‌های بالای 2008 این خودرو از سپر و رکاب‌های همرنگ با بدنه بهره می‌گیرند و این در حالی است که نمونه‌های ساده‌تر، با یک تریم خاکستری عرضه شده است. البته توجه داشته باشید که ممکن است مالک به خواسته خود اقدام به همرنگ‌سازی بخش‌های خاکستری با خود بدنه کرده باشد که با در نظر‌گیری جنس این بخش‌ها (رنگ‌پذیر نیستند)، رنگی که توسط مالک پاشیده شده باشد پس از مدتی پوسته می‌شود و می‌ریزد. همچنین نمونه‌های اصطلاحا Low option این خودرو از پروژکتور جلو که به صورت دایره‌ای در سپر قرار گرفته است نیز بهره نمی‌برد.
    اما در مقابل جک S5 را داریم که به عقیده بسیاری یک کپی تا حدودی موفق از نسل دوم هیوندای توسان (در بازار حال حاضر تحت عنوان Ix35 شناخته می‌شود) به شمار می‌رود. این موضوع با نیم‌نگاهی به بخش جلو و استایل کلی خودرو کاملا مشهود است. چراغ‌ها، پوزه و نحوه چیدمان خطوط روی بدنه شباهت این دو خودرو را به خوبی نمایان می‌سازد. پس می‌توان نتیجه گرفت که در اینجا جنگی میان توسان و خودش، اما از نوع چینی داریم. اگر بخواهیم این دو خودرو را در کنار هم قرار دهیم، بدون شک طراحی مدرن‌تر و شکیل‌تر S5 وجهه بسیار بهتری خواهد داشت اما باید دید که آیا برند ستاره JAC چینی قرار گرفته روی جلوپنجره و بین چراغ‌های پشت خودرو نیز از دید شما قابل تحمل است یا خیر.
    کما اینکه JAC به عنوان یک برند نسبتا کار‌درست چینی در بازار جا افتاده اما هنوز هم بسیاری از افراد دید چندان خوبی نسبت به این خودروساز و صنعت خودرو سازی این کشور ندارند.

    کابین و امکانات رفاهی

    برخی از مالکان و خریداران خودرو عقیده جالبی دارند؛ آنها بر این باورند که ظاهر خودرو برای مردم و کابین خودرو برای سرنشین است! پس اگر شما هم با این دسته افراد هم‌عقیده هستید، باید گفت که توسان در بخش کابین به هیچ وجه جذاب و دلپسند طراحی نشده است.
    یک کابین سراسر پلاستیک و چرم مصنوعی (نمونه‌های فول آپشن) با طراحی بسیار ساده و به دور از المان‌های زیبایی با امکاناتی نظیر آینه الکتروکرومیک داخلی به همراه قطب‌نما، سیستم صوتی با پشتیبانی از AUX و CD که در نمونه‌های سفارشی و یا تعویض شده توسط مالک، مجهز به نمایشگر نیز خواهد بود. توسان با دو ردیف صندلی، فضایی 5نفره را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد و فضای بار آن نیز اگرچه که در برابر رقبای شاسی بلند بزرگ‌تر خود حرف زیادی برای گفتن ندارد اما برای یک خانواده 4 نفره کافی به‌نظر می‌رسد. کما اینکه در صورت نیاز به فضای بیشتر، قابلیت همسطح کردن پشتی‌های صندلی‌های ردیف دوم را خواهید داشت تا چوب اسکی و وسایلی از این قبیل را در کابین این خودرو بگنجانید. سقف سانروف کوچک دو‌حالته به همراه سیستم تهویه مطبوع دستی نیز از جمله دیگر امکاناتی است که در این خودرو دیده می‌شود. اما رقیب چینی جوان‌تر، رنج امکانات بسیار بهتری را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد.
    جالب اینجاست که با قرار‌گیری در کابین این خودرو نیز چیدمان و طراحی کابین مشابه Ix35 نسل دوم را می‌بینیم و این یعنی کپی‌کاری زیرکانه چینی‌ها هیچ حد و مرزی ندارد. کما اینکه این رقیب تازه‌نفس توسان 7 ساله، امکاناتی همچون آینه‌های برقی جانبی با گرمکن، سیستم اتولایت برای روشن‌شدن خودکار چراغ‌ها، تنظیم برقی ارتفاع نور، روکش غربیلک و صندلی‌های چرمی، تنظیم برقی صندلی‌ها (این امکان در توسان دیده نمی‌شود!)، سنسور دنده عقب (تنها در نمونه‌های 2010 فول آپشن توسان قابل بهره‌برداری است)، سیستم صوتی ایده‌آل و ... را به شما ارائه می‌کند‌ که این هم یعنی یک امتیاز دیگر به نفع S5 چینی!

    پرخوران یا اتمسفریک؟! مسئله این است!
    در اینجا با دو نوع پیشرانه کاملا متفاوت از نظر کارکرد و تنفس مواجه هستیم؛ در یک طرف هیوندای توسان نسل نخست با پیشرانه 6 سیلندر V‌شکل سری دلتا و 2.7 لیتر حجم و تنفس طبیعی (اتمسفریک) و در طرف دیگر جی‌ای‌سی اس5  4‌سیلندر 2 لیتری توربو را در اختیار داریم که هر دو به یک میزان یعنی 173 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. این بدان معناست که در اس5، قدرتی مشابه تنها با قرار گرفتن سیستم پرخوران ‌روی پیشرانه‌ای که گفته می‌شود از یک نمونه ژاپنی و با متد مهندسی معکوس ساخته شده است که البته باید دید در استفاده دراز‌مدت چگونه عمل می‌کند. چرا که اساسا و اصولا پیشرانه‌های توربوشارژ یا سوپرشارژ با توجه به راندمان بالاتر به بنزین با‌کیفیت‌تر و با اکتان بالاتری نیاز دارد که این موضوع در مورد سوخت موجود در بازار ایران کمی جای تردید باقی می‌گذارد؛ چرا‌که گفته می‌شود بنزین ساده اکتان مورد نظر این دسته خودروها را ندارد و البته بنزین سوپر نیز چندان مرغوب نیست.
    پس پیشنهاد می‌شود که برای بالارفتن عمر پیشرانه این خودرو از بنزین ساده به همراه مکمل‌های اکتان معتبر و مرغوب استفاده کنید تا ضمن کاهش استهلاک، راندمان و کشش بهتر و در عوض مصرف سوخت پایین‌تری داشته باشید. اما همانطور که گفته شد، توسان موجود در بازار ایران از پیشرانه V6 با حجم 2700 سی‌سی بهره می‌گیرد. این نمونه درست مشابه انجین‌هایی است که روی هیوندای تیبرون کوپه، کیا اسپورتیج نسل مشابه و ... قرار می‌گرفت.
    اما نکته جالب اینجاست که این وی6   2.7 لیتری با نمونه مورد استفاده روی سانتافه و اپتیمای پیش از 2010 متفاوت است و نمونه ساده‌تر آنهاست؛ چرا که سری دلتا به دلیل عدم بهره‌گیری از سامانه باز و بست زمان متغیر سوپاپ‌ها (VVT-i) در حدود 16 اسب بخار کمتر از پیشرانه‌های 2.7 سری میو که ‌روی سانتافه و اپتیما قرار گرفته، قدرت تولید می‌کند.
    اما نکته قابل تامل در انتخاب یکی از این دو خودرو، نوع جعبه دنده‌ای است که روی آنها قرار گرفته. هرچند که گیربکس 4‌سرعته اتوماتیک به کار رفته‌ روی هیوندای توسان بسیار کند و نه‌چندان راضی‌کننده عمل می‌کند و واکنش سریعی نسبت به تغییر وضعیت پدال گاز ندارد اما تمامی S5های وارد شده به بازار ایران از جعبه دنده دستی استفاده می‌کنند که این موضوع از 2 حیث قابل بررسی است؛  نخست اینکه گیربکس 6 سرعته دستی این کراس‌اوور چینی شتاب و کشش بسیار خوبی را به راننده القا می‌کند اما توجه داشته باشید که راحتی سواری با یک خودروی اتوماتیک، به‌خصوص در بازار شهر‌های بزرگ پوئن مثبت بزرگی به شمار می‌رود. کما اینکه باید توجه کنید که توسان انتخاب شده توسط شما چند هزار کیلومتر کار کرده و صاحب یا مالکین گذشته خودرو چه میزان احتیاط و مدارا با جعبه دنده داشته‌اند.
    توجه داشته باشید که تقه‌زدن و بروز مشکل در گیربکس‌های سری قدیم هیوندای در صورت عدم انجام سرویس و تعویض روغن به موقع از حدود 100 هزار کیلومتر شروع می‌شود و همچنین پیشرانه‌ها و به‌خصوص بخش‌های فنی خودرو نیز با بالارفتن کارکرد بسیار حساس و آسیب‌پذیر خواهند بود. کما اینکه در بخش ایمنی توسان از سیستم ترمز ضد‌قفل ABS و تقسیم نیروی ترمز EBD بهره می‌برد اما در اس5 علاوه بر این دو سامانه، سیستم کنترل سرعت در سرپایینی، ایستایی در سربالایی و ترمز کمکی EBA را نیز خواهید داشت.
    حال این انتخاب با شماست که در این تک به تک چه گزینه‌ای را انتخاب کنید! آیا برند و اصالت و اعتبار برند ارزش چشم‌پوشی از امکانات، راندمان، کشش، طراحی و ... بهتر را دارد؟ هرچند که جعبه دنده اتوماتیک به کار رفته ‌ روی توسان نیز نقش سرنوشت‌سازی در تصمیم‌گیری شما خواهد داشت.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو