فونیکسریمکسبهتام

بازار خودرو ایران یک فرصت جهانی است

عصر خودرو: پس از توافق ایران و گروه ۱+۵ بر سر برنامه هسته‌ای تهران، بازار ایران از جذابیت فراوانی برای شرکت‌های خارجی برخوردار شده است، در این بین خودروسازان ازجمله مشتاق‌ترین کسب‌و‌کارها برای بازگشت به ایران هستند.

بازار خودرو ایران یک فرصت جهانی است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، چند ساعت پس از اعلام دستیابی به توافق، شرکت پژو برنامه‌هایی را برای تولید در ایران ارائه کرد تا از این طریق جایگاه پیشتازی خود در این بازار را احیا کند. به گزارش بلومبرگ، براساس آمار ای‌اچ‌اس آتوموتیو، پژو، دومین خودروساز بزرگ اروپا، 29 درصد از فروش خودروهای جدید در سال 2014 را در ایران به خود اختصاص داده است. این خودروساز فرانسوی قصد دارد تا سال 2015 سالانه یک میلیون خودرو در آفریقا و خاورمیانه به فروش برساند که از این تعداد دست‌کم 400 هزار دستگاه در ایران فروخته خواهد شد. پژو با شرکت ایران خودرو، شریک سابق خود، مذاکراتی را برای تولید خودرو در ایران آغاز کرده است. این در شرایطی است که مرکز آی‌اچ‌اس معتقد است با برداشته شدن تحریم‌ها، بازار خودروی ایران در سال‌های 2016 و 2017 حدود 10 درصد رشد خواهد کرد و میانگین کل فروش خودرو به 7/ 1 میلیون دستگاه خواهد رسید.
    از سوی دیگر، دو خودروساز آلمانی فولکس‌واگن ودایملر هم برای حضور در بازار ایران اعلام آمادگی کرده‌اند. فولکس‌واگن در بیانیه‌ای که به‌صورت ایمیل منتشر شد، اعلام کرد: «ما درحال بررسی تحولات اخیر هستیم و مذاکرات اولیه را در سطح سیاسی آغاز کرده‌ایم. با این وجود هنوز درمورد حضور در ایران تصمیم‌گیری نشده است. گام‌های بیشتر، بر اساس تحولات آتی برداشته خواهد شد.»
     ازجمله دیگر خودروسازانی که تمایل دارند به بازار ایران وارد شوند، شرکت لوتوس است. این خودروساز بریتانیایی تولید‌کننده خودروهای اسپورت است. از سوی دیگر خبرگزاری پرس تی‌وی نیز معتقد است خودروسازانی مانند تویوتا و هیوندای «فرصت‌های باورنکردنی» در بازار خودروی ایران خواهند داشت، اما کارشناسان صنعت خودرو معتقدند خودروسازان آلمانی و فرانسوی که پیش از تحریم‌ها در ایران حضور داشتند، اکنون از شانس بیشتری برای بازگشت به این بازار برخوردارند.


    ایران بزرگ‌ترین بازار خودرو خاورمیانه است و سال گذشته 1/ 1 میلیون خودرو تولید کرده و 900 هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده است. ویکاس سگال، رئیس بخش خودرو در بانک سرمایه‌گذاری روچیلد، بر این باور است که ایران قابلیت ایجاد«قطب منطقه‌ای صنعت خودرو» را دارد و پیش‌بینی می‌شود که طی این دهه سالانه 3 تا 4 میلیون دستگاه خودرو تولید خواهد کرد.
    برای خودروسازان زمانی بهتر از این برای حضور در بازار ایران وجود نخواهد داشت. زیرا آنها برای جبران کندی رشد فروش در برخی اقتصادهای نوظهور مانند چین، روسیه و برزیل، به‌دنبال بازارهای جدید هستند. این در شرایطی است که هفته گذشته بانک یو‌بی‌اس پیش‌بینی خود را درباره رشد جهانی فروش خودرو برای سال‌جاری به 3/ 1 درصد کاهش داد. درصورت تحقق این پیش‌بینی کندترین رشدفروش جهانی خودرو از سال 2010 تاکنون رقم خواهد خورد.
    بیل روسو، مدیرعامل مرکز مشاوره گائو فنگ، می‌گوید: «ایران پتانسیل عظیمی دارد. اگر به‌دنبال بازاری هستید که قبلا در آن حضور نداشتید، در حال حاضر بازار ایران یکی از بهترین فرصت‌‌های جهان به‌شمار می‌رود.»
    اما حضور در بازار ایران ساده نخواهد بود. رقبایی، ازجمله خودروسازان چینی، هنگام وضع تحریم‌ها به این بازار آمدند. برخی کارشناسان صنعت خودرو معتقدند چشم‌انداز بازار ایران به دلیل حضور رقبای چینی تغییر کرده است. خودروسازانی مانند چری، لیفان و جی‌ای‌سی، از خلأ به‌وجود آمده در پی خروج پژو و رنو از ایران به‌شدت سود برده‌اند. شرکت جیلی، مالک شرکت ولوو، در حال مذاکره برای افتتاح کارخانه مونتاژ با ظرفیت تولید حدود 20 هزار دستگاه در سال در ایران است. در صورت به نتیجه رسیدن این مذاکره، اولین کارخانه مونتاژ جیلی در ایران ساخته خواهد شد. جیلی درحال حاضر دارای نمایندگی فروش در ایران است. ایران در سال 2014 اصلی‌ترین مقصد صادراتی خودروهای چینی بوده است و براساس گزارش مرکز تحقیقاتی برنشتاین، 114 هزار خودروی تجاری و سواری به ایران صادر شده است. اما کارشناسان معتقدند برندهای باکیفیت درپی بهبود شرایط اقتصادی پس از لغو تحریم‌ها، می‌توانند سهم خود را در بازار ایران افزایش دهند.این در شرایطی است که رقابت از طرف کشورهای آسیایی و برندهای محلی، پژو را از بازگشت به ایران منصرف نکرده است.

    این خودروساز در ماه آوریل توافقنامه‌ای را با ایران‌خودرو، شریک پیشین خود، امضا کرد مبنی‌بر اینکه در اسرع وقت تولید از سر بگیرد. پژو هم‌اکنون برای فروش برند لوکس دی‌اس در ایران یک توافقنامه امضا کرده است. شرکت رنو، دیگر خودروساز فرانسوی و رقیب پژو، نیز قصد بازگشت به بازار ایران را دارد. این خودروساز قبل از اعمال تحریم‌ها از 9/ 5 درصد بازار ایران برخوردار بود. جروم استول، مدیر فروش رنو، می‌گوید: «ایران بازاری است که ما به آن علاقه داریم، اما ما تنها شرکتی نیستیم که به این بازار علاقه‌مندیم.» شرکت رنو همچنین اعلام آمادگی کرده است که خودروی جدید و ارزان قیمت «کوید» خود را به بازار ایران عرضه کند. رنو در ماه مه خودروی مدل کوید خود را در هند رونمایی کرد. رنو-نیسان قصد دارد با ارائه مدل‌های مختلف خودروهای خود در بازار ایران از مرز فروش یک میلیون دستگاه در سال عبور کند.

    به‌نظر می‌رسد صنعت خودروی ایران که حدود یک دهم تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد، یکی از اولین بخش‌هایی است که از عادی‌سازی روابط با غرب سود خواهد برد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو