فونیکسریمکسبهتام

جاده خوزستان - بوشهر در مسیر شکوفایی

عصر خودرو : جاده ارتباطی خوزستان به بوشهر از جاده‌های مهم تجاری و صنعتی کشور به شمار می‌رود که هم‌اکنون با پیگیری‌های صورت گرفته در حال رسیدن به شرایط مناسب است.

جاده خوزستان - بوشهر در مسیر شکوفایی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر؛ استان‌های خوزستان و بوشهر به علت قرار گرفتن در کنار خلیج‌فارس به‌نوعی کانون‌های اصلی تجارت به شمار می‌روند و همواره تردد در بین این دو استان از اهمیت خاص در رونق تجارت و بازرگانی در جنوب کشور برخوردار بوده است.

    از سوی دیگر با اکتشاف نفت و گاز در منطقه عسلویه و تبدیل این منطقه به قطب صنعت گاز و پتروشیمی در کشور و قرار گرفتن آن در کنار قطب قدیمی و سنتی نفت، گاز و پتروشیمی در کشور یعنی استان خوزستان، اصلاح راه‌های ارتباطی بین این دو استان که بخش قابل توجهی از تأمین درآمدهای کشور را به دوش می‌کشند بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شد.

    در سال‌های اخیر تلاش‌های فراوانی برای اصلاح این جاده مهم و استراتژیک انجام شده که به نظر می‌رسد کم‌کم باید شاهد رسیدن این شاهراه حیاتی به نقطه شکوفایی بود هرچند هنوز تا رسیدن به شرایط آرمانی در این نقطه فاصله وجود دارد.

    شهرهای همسایه در دو استان خوزستان و بوشهر، هندیجان و دیلم هستند که راه ارتباطی این دو شهر به‌نوعی راه ارتباطی این دو استان به شمار می‌رود. هندیجان هم‌اکنون قطب ماهیگیری استان خوزستان به شمار می‌رود و در زمینه صادرات آبزیان، فعالیت فراوانی در این شهر صورت می‌گیرد به همین دلیل وجود راه‌های مواصلاتی مناسب در این شهر بسیار حائز اهمیت است.

    فرماندار هندیجان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص این جاده اظهار کرد: جاده استان خوزستان به استان بوشهر حدود 48 کیلومتر از هندیجان به دیلم بوده که تنها جاده ارتباطی خوزستان با بوشهر است. این جاده از طرف منطقه شاه عبدالله که در حوزه استحفاظی شهرستان هندیجان و در واقع آخرین مرز خوزستان و بوشهر قرار دارد باید دو بانده شود.

    80 درصد پیشرفت در دو بانده کردن جاده

    احمد جعفری نسب افزود: حدود 35 کیلومتر از این جاده، دو بانده بوده و باقی آن یک‌بانده و به عبارتی دوطرفه است ... البته 80 درصد از کار دو بانده کردن این جاده انجام‌شده است. در واقع زیرسازی جاده به‌خوبی انجام و مقداری از آن هم انجام شده و تنها حدود 10 درصد از کار باقی‌مانده است.

    جاده استان خوزستان به استان بوشهر حدود 48 کیلومتر از هندیجان به دیلم بوده که تنها جاده ارتباطی خوزستان با بوشهر است
    وی تصریح کرد: با انجام باقی‌مانده کار، تمام جاده پیش‌گفته دو بانده خواهد شد. ضمن اینکه وضعیت آسفالت قدیم این جاده اصلا مناسب نیست.

    فرماندار هندیجان عنوان کرد: این جاده شبیه به نوار ساحلی است. البته ساحل در حوزه استحفاظی خوزستان نبوده و چند کیلومتر پایانی آن که در استان بوشهر قرار دارد به ساحل منتهی می‌شود. این جاده تنها راه ارتباطی خوزستان با بوشهر است بنابراین باید توجه بیشتری به آن داشته و پروژه دو بانده کردن آن هر چه زودتر به اتمام برسد.

    تأخیر در زمان‌بندی اجرای پروژه

    جعفری نسب یادآور شد: طبق وعده‌ها، مقرر شده بود تا پروژه در اسفندماه سال گذشته به پایان برسد ولی هنوز به اتمام نرسیده بنابراین تقاضای ما از اداره کل راه و شهرسازی خوزستان این است که هر چه سریع‌تر مقدار باقی‌مانده کار را هم انجام دهند.

    وی اضافه کرد: اگر راه و شهرسازی استان کار را شروع کند، بعد از گذشت دو هفته کار تمام می‌شود. اگر این پروژه به اتمام برسد شرایط مناسبی به دست می‌آید زیرا یک نقطه از آن حادثه‌خیز است.

    بزرگراه اهر تبریز

    فرماندار در پایان گفت: بیش از سه بازدید از این پروژه داشته و با پیمانکار هم صحبت کرده‌ایم و به وی گفتیم کار را با سرعت انجام بدهد و ما هم در وصول مطالبات همکاری می‌کنیم. به نظرم این بازدیدها در روند اجرای پروژه و پیشرفت بالای آن تأثیر داشته است.

    معاون ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: 43 کیلومتر از جاده ارتباطی خوزستان و بوشهر یعنی جاده هندیجان به دیلم در حوزه استحفاظی خوزستان است. 40 کیلومتر از این جاده را کار کردیم و در حال حاضر تا کیلومتر 30 آن زیر ترافیک است.

    بخش اعظم کار انجام‌شده

    مراد مهری ادامه داد: قسمت اعظمی از کار دو بانده کردن 10 کیلومتر دیگر هم انجام شده و مقدار بسیار کمی از کار باقی‌مانده است. پیمانکار برای این جاده تاکنون 60 میلیارد ریال از ما طلب دارد و برای تکمیل پروژه نیز به 20 میلیارد ریال اعتبار نیازمندیم.

    وی عنوان کرد: تنها دو کیلومتر از این جاده اصلا کار نشده و آن هم به این دلیل بود که هر سال با توجه به اعتبارات ابلاغی پروژه‌ها را تعریف می‌کنیم. البته این نکته نباید فراموش شود که این دو کیلومتر معارض هم داشت.

    معاون ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: جاده هندیجان به دیلم دو بانده بود که ما در کنار جاده دو بانده قدیم، یک باند دو خطه جدید را ساخته و آن را تبدیل به اتوبان کردیم.

    مهری یادآور شد: پروژه اتوبان شدن این جاده از سال 87 به میزان پنج کیلومتر شروع شده و از سال 89 به بعد نیز باقی‌مانده کار را انجام دادیم.

    وی در ارتباط با وضعیت جاده قدیمی این مسیر گفت: جاده مسیر قدیم افتادگی داشته و در برای بهبود وضعیت آن برنامه بهسازی را پیش‌بینی کرده‌ایم که در صورت تأمین اعتبار در دست اقدام قرار گرفته و کار بهسازی را شروع خواهیم کرد.

    اصلاح دست‌اندازها

    نماینده مردم ماهشهر و هندیجان در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: اتوبانی که خوزستان را از طریق هندیجان به بوشهر وصل می‌کند تا پیچ رگ سفید انجام شده است. از رگ سفید تا شاه عبدالله که تنها سه یا چهار کیلومتر هست باقی‌مانده که با اتمام آن مسیر اتوبان کامل می‌شود.

    حبیب آقاجری اضافه کرد: 15 کیلومتر از جاده فوق در حوزه استحفاظی استان بوشهر است. برای آن سه کیلومتر باقی‌مانده اتوبان که در حوزه استحفاظی خوزستان است راه و شهرسازی استان وعده داده که کار آسفالت را هر چه سریع‌تر انجام دهد.

    وی تصریح کرد: جاده قدیمی یک سری دست‌اندازهایی دارد که باید برطرف شوند. البته این جاده موج دارد ولی آسفالت در نیامده است. از طریق راه و شهرسازی مسئله بهسازی جاده قدیم را در دستور کار قرار داده و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو