فونیکسریمکسبهتام

اعلام یک شرکت اروپایی برای تامین ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای ایران

چرخ توافق برای جاده‌ها می‌چرخد

عصر خودرو : اعلام آمادگی یک شرکت اروپایی برای تامین ناوگان جاده‌ای ایران تنها یکی از اثرات زودهنگام توافق تاریخی ایران با کشورهای ۱+۵ در ۲۳ تیرماه است.

چرخ توافق برای جاده‌ها می‌چرخد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، روزی که ایران و کشورهای 1+5 پرونده مذاکرات هسته‌ای را با اعلام خبر توافق، پایان دادند. اکنون با لغو تحریم‌ها اقتصاد ایران قرار است فضای تنفس خود را توسعه دهد. حمل‌ونقل جاده‌ای نیز از جمله حوزه‌های مهم اقتصاد کشور است که به گفته کارشناسان، فضای دوران پس از تحریم بر آن اثرگذار خواهد بود.
    هنوز خبر توافق اعلام نشده، به‌نظر می‌رسد خبرهای خوشی در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در راه است. حسن مومنی، رییس انجمن شرکت‌های مسافربری با اشاره به توافق ایران و 1+5 از اعلام آمادگی چند شرکت اروپایی ازجمله یک شرکت خودروسازی هلندی و چند شرکت چینی تولیدکننده محصولات اروپایی برای تامین ناوگان جاده‌ای ایران خبر داد. به گفته وی، با لغو تحریم‌ها، فعالت شرکت «ایران‌خودرودیزل» و «شهاب‌خودرو» برای تولید اتوبوس‌های «بنز» و «رنو» از سر گرفته می‌شود.


    تاثیر توافق حاصل شده میان ایران و کشورهای 1+5 در بخش جاده‌ای را باید در ناوگان و زیرساخت یعنی جاده جست‌وجو کرد. محسن حاجی اسماعیلی، مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای معتقد است، اگر قرار است در اثر لغو تحریم، اتفاقی در حمل‌ونقل جاده‌ای مسافری بیفتد، بستگی به وضعیت روزهای آینده صنعت خودرو دارد. به گفته وی، اگر شرایط صنعت خودرو در واردات ناوگان اروپایی تغییر کند، به‌طور قطع صنعت حمل‌ونقل هم تاثیر خود را خواهد گذاشت.
    هرچه ناوگان جدیدتری وارد جاده‌ها شود، بازدهی و ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای افزایش می‌یابد و شرایط پیش آمده بعد از توافق هسته‌ای، تا اندازه‌ای می‌تواند زمینه‌ساز استفاده از ناوگان به‌روزتر باشد. مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری، در گفت‌وگو با صمت افزود: اگر قرار باشد نوسازی در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای اتفاق بیفتد، باید منتظر باشیم و ببینیم در صنعت خودرو چه رویکردی درپیش گرفته می‌شود، زیرا اگر این شرایط تغییر کند، به‌طور حتم تاثیر آن را در حمل‌ونقل جاده‌ای خواهیم دید. وی ادامه داد: ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای درحال‌حاضر از نظر تعداد کفایت می‌کند اما باید به‌روزرسانی شده و ناوگان فرسوده از سیستم خارج شود.


    ضرورت برنامه‌ریزی پس از تحریم‌ها
    اگرچه فضای خوب شکل گرفته در اقتصاد کشور می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای کیفیت ناوگان جاده‌ای باری و مسافری باشد، با این وجود به‌نظرمی‌رسد مهم‌تر از لغو تحریم‌ها، برنامه‌ریزی برای استفاده درست از فرصت به‌دست آمده است. دولت باید برنامه‌ای مشخص برای جلوگیری از مواجهه با مشکلات ناشی از شوک احتمالی حذف تحریم‌ها داشته باشد. در غیراین صورت دوران پساتحریم با زمان پیش از آن تفاوت خاصی نخواهد داشت.
    علی‌نعمت چهاردولی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب در پاسخ به صمت افزود: با وجود همه تلاش‌های انجام شده برای توسعه ریلی، همچنان بیش از 90 درصد بار حمل‌ونقل کشور بر دوش حمل‌ونقل جاده‌ای است و به همین دلیل حتما شرایط بعد از توافق هسته‌ای روی این حوزه هم اثر خواهد داشت.

    وی در بیان برخی تاثیرات حمل‌ونقل جاده‌ای از فضای توافق هسته‌ای گفت: در گذشته ناچار بودیم از برخی کامیون‌های چینی استفاده کنیم که کیفیت لازم را نداشته و حوادث و مشکلات زیادی درپی داشت اما با لغو تحریم، بیش از این مجبور نیستیم از خودروهای بی‌کیفیت استفاده کنیم و می‌توانیم از ناوگان با کیفیت بالاتر استفاده کنیم که ایمنی بیشتری نیز در پی خواهد داشت. از سوی دیگر با بهبود روابط تجاری ایران و دیگر کشورها، بارگیری ما در کشورهای دیگر بیشتر خواهد شد که بخشی از سود این مسئله به ناوگان می‌رسد. وی با اشاره به حضور کامیون‌هایی با بیش از 40 سال سن در ناوگان جاده‌ای کشور تاکید کرد: بسیاری از رانندگان توان نوسازی کامیون خود یا پرداخت اقساط خودرو جدید را ندارند و در انتظار ایجاد فرصتی برای تسهیل شرایط نوسازی ناوگان هستند.
    این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: افزایش سرعت و رونق ترانزیت به کشورهای اروپایی و درنتیجه رونق حمل‌ونقل جاده‌ای، دستاورد دیگر توافق هسته‌ای برای این حوزه خواهد بود. البته در این زمینه رایزنی‌ها باید از همین حالا آغاز شود.
    وی به تاثیر توافق ایران و 1+5 بر سرعت گرفتن ساخت برخی پروژه‌های جاده‌ای کشور مانند آزادراه تهران ـ شمال اشاره کرد و افزود: تا پیش از توافق، زمینه فاینانس در پروژه‌های حمل‌ونقل و سایر پروژه‌ها را تنها برای کشور چین داشتیم. این مسئله باعث شد، آن کشور بتواند برای ما برخی قوانین را در این زمینه بگذارد، درحالی که اگر زمینه برای حضور چند کشور دیگر به عنوان سرمایه‌گذار در قالب فاینانس فراهم شود، امکان انتخاب و تعیین قیمت از سوی ایران پیش می‌آید. همچنین برای طرف خارجی تعهدآور خواهد بود زیرا بحث رقابتی‌شدن پیش می‌آید.


    نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تاکید دوباره بر اهمیت برنامه‌ریزی برای توسعه حمل‌ونقل و زیرساخت‌ها افزود: لازمه استفاده از فرصت لغو تحریم، برنامه‌ریزی است. ما از 12 سال پیش تحریم بوده‌ایم اما آزادراه تهران ـ شمال حدود 17 سال است که در دست ساخت است، یعنی از زمان پیش از تحریم آغاز شده است. بنابراین مشکلات ما فقط تحریم و بحث مالی نبوده است بلکه مشکلات داخلی به ویژه مشکلات مدیریتی را نباید فراموش کرد. همچنین باید مدنظر قرار داد، اگر فکر کنیم با برداشته شدن تحریم‌ها همه مشکلات کشور بدون مدیریت حل می‌شود، این اشتباه است زیرا ما حتی در دوران تحریم هم فرصت‌هایی داشته‌ایم که کاری انجام شده است. به‌طور مثال نفت 120 دلار داشته‌ایم و مشخص نیست که با لغو تحریم‌ها باز هم نفت چنین قیمتی خواهد داشت یا خیر؟ آن‌طور که این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می‌گوید، با توجه به وجود بیش از 3 هزار و 500 پروژه عمرانی نیمه‌تمام در کشور که بخش زیادی از آنها را حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی تشکیل می‌دهد، در صورت بازگشت دارایی‌های بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر، ظرفیت بسیار خوبی در حمل‌ونقل کشور ایجاد خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو