فونیکسریمکسبهتام

بررسی مشخصات و ویژگی‌های میتسوبیشی ASX

خوشدست و اقتصادی

عصر خودرو: شاید تا یک دهه قبل، اکثر خودروهای شاسی‌بلند به عنوان مدل‌هایی بزرگ، پر‌مصرف و همچنین گران‌قیمت شناخته می‌شدند که کمتر کسی جهت استفاده روزمره و رفت‌و‌آمدهای درون‌شهری به سراغ آنها می‌رفت اما امروزه کمپانی‌های خودروسازی، ضمن تولید مدل‌های بزرگ با ویژگی‌های اقتصادی، طیف وسیعی از شاسی‌بلندهای کوچک و جمع و جور را نیز به بازار عرضه می‌کنند که علاوه بر قیمت مناسب نسبت به مدل‌های بزرگ‌تر، از استهلاک و مصرف سوخت پایین‌تری نیز برخوردار هستند. در واقع شاسی‌بلندهای جمع و جور، هم به عنوان یک خودرو نسبتا کوچک شهری و هم به عنوان یک اتومبیل مناسب جهت انجام سفرهای بیرون‌شهری، خریداران زیادی را به سمت خود جلب کرده‌اند و این مسئله موجب شده تا بازار آنها، همچنان داغ و پر‌طرفدار باشد. میتسوبیشی ASX یکی از کراس اوور‌های کوچک و معروف در بازار داخلی است که ابعاد آن، حتی از رقبایی مانند کیا اسپورتیج و یا هیوندای ix۳۵ نیز کوچک‌تر است و ویژگی‌هایی چون سهولت در رانندگی، مصرف سوخت بهینه و همچنین کیفیت و مشخصات فنی مناسب را در اختیار شما قرار می‌دهد.

خوشدست و اقتصادی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، به درخواست برخی‌ خوانندگان عزیز که سوالات متعددی را در مورد تنوع تجهیزات و ویژگی‌های فنی میتسوبیشی ASX مطرح کرده بودند، در این مطلب به بررسی مختصر این مدل خواهیم پرداخت.

    طراحی ظاهری

    اولین چیزی که هنگام مشاهده ASX توجه بیننده را به سمت خود جلب می‌کند، ابعاد کاملا جمع‌و‌جور بدنه و ارتفاع نه‌چندان زیاد اتاق آن است و برای درک بهتر این موضوع باید بگوییم که طول ASX حدود 27 سانتی‌متر از مدل لنسر نیز کوتاه‌تر است. همچنین نمای جلو خودرو، با وجود جلوپنجره بزرگ و معروف میتسوبیشی و همچنین فرم جسور کاسه چراغ‌ها، چندان بی‌شباهت به لنسر نیست و به همین خاطر در این قسمت، چهره‌ای نسبتا خشمگین و تهاجمی را به نمایش می‌گذارد. با نگاهی عمیق‌تر به طرح کلی بدنه و خطوط آن می‌توان به این قضیه پی برد که در طراحی ظاهری ASX و بر‌خلاف اکثر رقبای کره‌ای، از احجام اغراق‌آمیز، گلگیرهای پف‌کرده‌ یا خطوط و اشکال هندسی متعدد استفاده نشده است و در واقع طراحان میتسوبیشی سعی کرده‌اند تا با یک طرح نسبتا ساده و هماهنگ، جلوه‌ای متناسب، مدرن و پویا را برای این کراس‌اوور جمع و جور، پدیدار کنند.

    کابین و امکانات رفاهی
    در داخل کابین ASX نیز با طرح نسبتا ساده و خلوت داشبورد و کنسول مرکزی مواجه می‌شویم که البته این امر موجب شده ‌تا ادوات مختلف و کلیدهای کنترلر، به‌راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن در دسترس راننده و یا سرنشین کناری قرار بگیرند. از نظر کیفیت ادوات و پوشش‌های داخلی باید بگوییم که متریال به کار گرفته شده برای خودرویی در این کلاس و ابعاد و با این قیمت (قیمت پایه جهانی)، نسبتا خوب و رضایت‌بخش هستند و جنس پوشش‌های چرمی نیز نسبت به بسیاری از رقبای هم‌رده ASX، مطلوب‌تر است اما با نگاهی به برخی‌ قطعات و تزئینات پلاستیکی می‌توان گفت که از یک خودرو ژاپنی، آن هم با برند میتسوبیشی، بهتر از اینها انتظار می‌رود! فضای سر و پا برای سرنشینان جلو، خوب و رضایت‌بخش است اما طبیعتا با توجه به ابعاد جمع و جور خودرو، در قسمت عقب، با فضای چندان جاداری روبه‌رو نیستیم و ضمنا در صورت نشستن 3 سرنشین در این قسمت، محدودیت فضا کاملا احساس می‌شود. میتسوبیشی ASX با دو تیپ «میدلاین» (نیمه فول‌آپشن یا همان تیپ 2) و «های‌لاین» (فول آپشن یا همان تیپ 4) در بازار داخلی عرضه می‌شود که مدل اول از نوع 2 ایربگ (ایربگ راننده و سرنشین) است اما مدل دوم، از ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای نیز بهره می‌گیرد. از جمله تجهیزات استاندارد در مدل نیمه فول آپشن می‌توان به سیستم ایموبیلایزر، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، روکش صندلی پارچه‌ای، تنظیم برقی آینه‌ها، چراغ‌های جلو ‌هالوژن، خروجی برق در کنسول وسط، سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی‌ روی فرمان، گرم‌کن شیشه عقب، کروز کنترل و همچنین سنسور پارک عقب اشاره کرد اما مدل فول آپشن، تجهیزات بیشتری از جمله، سیستم استارت و ورود بدون کلید، سیستم ضد‌سرقت با آلارم هشدار‌دهنده، تنظیم برقی صندلی راننده، گرم‌کن صندلی‌های جلو، پوشش چرمی صندلی‌ها، سقف پانورامیک (با سیستم نورپردازی داخلی)، نمایشگر مرکزی، قابلیت اتصال USB و AUX، بلوتوث هندزفری، چراغ جلو زنون با قابلیت روشن و خاموش شدن اتوماتیک و سیستم شست‌وشو، سنسور باران و همچنین دوربین دید عقب را نیز داراست، ضمن اینکه این مدل از سیستم صوتی حرفه‌ای Rockford Fosgate (مجهز به 4 اسپیکر، 2‌تیوتر و ساب ووفر) بهره می‌گیرد که کیفیت صدای قابل توجهی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

    سواری و مشخصات فنی‌
    رانندگی با میتسوبیشی ASX با توجه به ابعاد جمع و جور و همچنین میدان دید نسبتا خوب در اطراف و گوشه‌های آن، نسبت به بسیاری از SUV‌های موجود در این کلاس راحت‌تر است و ابعاد بزرگ آینه‌های جانبی نیز شعاع دید وسیعی را در اختیار شما قرار می‌دهند. ASX از یک پیشرانه 2 لیتری به قدرت 147 اسب بخار بهره می‌گیرد که گشتاور 197 نیوتن‌متر را تولید می‌کند. اگرچه این اعداد و ارقام نسبت به رقبای کره‌ای (حتی اسپورتیج با موتور 2 لیتری 161 اسب بخاری) ضعیف‌تر به نظر می‌رسند اما با توجه به ابعاد کوچک‌تر خودرو و همچنین وزن کمتر آن، برای استفاده‌های روزمره، خوب و رضایت‌بخش است. همچنین گیربکس ASX از نوع CVT است و به همین خاطر تعویض دنده‌ها در آن به نرمی صورت می‌گیرد، البته معمولا گیربکس‌های CVT عملکردی بهینه و اقتصادی دارند و این مسئله در کاهش مصرف سوخت ASX نیز تاثیر بسزایی داشته است اما شما می‌توانید جهت افزایش لذت رانندگی و همچنین انجام معکوس‌های دلخواه، با استفاده از پدال‌های تعویض دنده در پشت فرمان، نسبت به تعویض دستی دنده‌ها (به صورت 6 سرعته) اقدام کنید که اتفاقا ابعاد بزرگ و فرم اسپرت این پدل شیفترها، حس خوبی را به راننده القا می‌کند. معمولا شاسی بلندهای کوچک و جمع و جور، سواری چندان نرمی ندارند و ASX نیز از این قضیه مستثنی نیست اما به لطف سیستم تعلیق کارآمد میتسوبیشی، ضربه‌ها به خوبی دفع می‌شوند و خبری از تلاطم‌های آزار‌دهنده نیست. ضمنا باید به این مسئله اشاره کنیم که پایداری، دقت فرمان‌پذیری و همچنین قابلیت ترمزگیری در ASX نیز با توجه به کلاس آن و در مقایسه با دیگر رقبا، قابل توجه و تحسین‌برانگیز است. سیستم حرکتی ASX در حالت عادی به صورت دیفرانسیل جلو است اما در صورت نیاز می‌توانید با فشار دادن دکمه 4WD که در کنسول مرکزی تعبیه شده است، آن را به حالت چهار چرخ متحرک تبدیل کنید که یقینا این سیستم به حرکت پایدار خودرو در مسیرهای صعب‌العبور یا لغزنده، کمک شایانی می‌کند. از دیگر سیستم‌های موجود در ASX نیز می‌توان به سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HSA) و همچنین سیستم قفل دیفرانسیل عقب اشاره کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو