فونیکسریمکسبهتام

«اختصاصی عصر خودرو»

عضلات آهنیـن

عصر خودرو: شاید هیچ‌کس تصور نمی‌کرد اعمال برخی تغییرات جزئی فنی به خلق کلاسی از خودروها بینجامد که تا بیش از نیم قرن بعد از آن همچنان پیشتاز و سلاطین قدرت و شتاب و نمادی از مردانگی و جاه‌طلبی باشند. محبوبیت آن نه‌تنها به خاطر قدرت زیاد، دوام بالا و شتاب خارق‌العاده بلکه به دلیل قیمت معقول و دردسترس این دست خودروهاست و این مهم‌ترین ویژگی‌ کلاس خودروهای عضلانی یا همان ماسل (Muscle) است.

عضلات آهنیـن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، پیش از ورود به داستان قدیمی پیدایش خودروهای کلاس ماسل بهتر است به منظور درک بهتر مطالبی که بیان می‌شود معنای واژه ماسل، ویژگی‌های کلاس و دلیل پیدایش آن را بررسی کنیم. کلمه ماسل در لغت به معنای عضله و ماهیچه و در حالت کلی نماد قدرت و استقامت است. خودروهایی که نام ماسل به آنها نسبت داده شده، دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های منحصربه‌فرد هستند که بر تناسب استفاده از واژه عضله صحه می‌گذارند. فرهنگ واژگان معروف مریام وبستر (Merriam Webster) در تعریف واژه خودرو عضلانی (Muscle Car) اینطور می‌نویسد: به هر خودرو آمریکایی 2در کوپه و اسپرت مجهز به پیشرانه‌های قدرتمند ویژه با کارایی بالا، خودرو عضلانی اطلاق می‌شود. با نگاهی به سایر تعریف‌های ارائه شده درباره خودرو‌های عضلانی درمی‌یابیم که از همان ابتدای پیدایش نیز اختلاف نظر‌های جزئی در ارائه تعاریف مناسب این واژه وجود داشته و حتی امروزه نیز نمی‌توان تعریف واحد و یکسانی را برای واژه خودروهای عضلانی ارائه داد.
    با این حال در تمامی تعریف‌هایی که تا به امروز ارائه شده، مجموعه‌ای از ویژگی‌ها به عنوان مهم‌ترین صفات تعیین‌کننده کلاس ماسل مشترک هستند. مجموعه ویژگی‌های مشترک خودروهای کلاس ماسل را می‌توان به این شکل دسته‌بندی کرد:
    ساخت ایالات متحده آمریکا
    مجهز به پیشرانه‌های قدرتمند و حجیم V8
    دارای اتاق 2در کوپه
    دارای ساختار محرک عقب
    قابلیت جای دادن 4نفر یا بیشتر
    قیمت مناسب و دردسترس
    اما گذر زمان و مجموعه اختلاف‌نظرهای پس پرده این ویژگی‌ها و همچنین مشاهده ویژگی‌های مشترک در برخی خودروهای اروپایی و نیز آسیایی موجب ایجاد تغییرات بسیار در تعریف‌های سنتی کلاس خودروهای عضلانی شد.

    ماسل عصر کلاسیک
    بسیاری از کارشناسان بر این باورند که کمپانی اولدزمبیل با ارائه پیشرانه جدید و قدرتمند ROCKET OHV V8 روی اولدزمبیل 88 مدل 1949 در حقیقت آغازگر و بنیانگذار کلاس ماسل است. پیشرانه 303 اینچ مکعبی 5لیتری راکت در دوره‌ای توان 135 اسب بخار و گشتاور 360 نیوتن‌متری ایجاد می‌کرد که آسیایی‌ها و اروپایی‌ها به دنبال 80 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن‌متر گشتاور بودند. کرایسلر نیز بعدها و در سال 1955 با ارائه نسل اول پیشرانه‌های همی ملقب به کراس فایر (Cross Fire) بر مدل افسانه‌ای 300C آتش‌بیار معرکه ماسل‌ها شد. تب خودروهای ماسل در دوران اوج و شکوفایی صنعت خودرو یعنی دهه 1962 تا 1972 به حداکثر خود رسید. در این دهه صنعت خودرو ایالات متحده شاهد انفجار تکنولوژی و فوران قدرت و گشتاور از پیشرانه‌های حجیم V8 بود که به‌سادگی از مرز 600 اسب بخار و 700 نیوتن‌متر فراتر می‌رفتند. خایابان‌ها از هیولاهایی مملو شده بود که توان تولیدی آنها بیشتر درخور مسابقات درگ (شتاب) بود تا رانندگی روزمره در خیابان‌ها. اتفاق جالب توجه دیگر تولد کلاس محبوب دیگری با ویژگی‌های نسبتا یکسان با نام خودروهای پونی (Pony به معنای کره اسب نماد قدرت زیاد و ابعاد کوچک خودروهای این کلاس) بود که با ارائه نسل اول فورد ماستنگ جرقه خورد و در پی آن تولید شورولت کامارو، داج چلنجر و پلیموث باراکودا را به همراه داشت. این کلاس تقریبا در تمامی ویژگی‌های فنی با کلاس ماسل یکسان است جز آنکه دارای اتاق‌هایی به مراتب کوچک‌تر هستند. از معروف‌ترین‌های کلاس ماسل عصر کلاسیک می‌توان به پونتیاک GTO، شورولت شول، داج چارجر، پلیموث رودرانر و ... اشاره کرد.

    ماسل عصر مدرنیته
    دوران اوج ماسل‌ها با وقوع بحران نفتی دهه 1970 و در پی آن افزایش قیمت سوخت و همچنین افزایش مبلغ بیمه خودروهای پرمصرف در میانه‌های دهه 1970 به پایان رسید و بسیاری از آن‌ اسامی پرآوازه ناپدید شدند. در این میان گوی پیروزی در اختیار کلاس پونی بود. ابعاد کوچک‌تر و وزن کمتر آنها استفاده از پیشرانه‌های کوچک‌تر را مقدور ساخت و موجب درخشش هرچه بیشتر پونی‌ها شد. در این دوران اروپایی‌ها و آسیایی‌ها که از بازار داغ ماسل و پونی عقب افتاده بودند، با ارائه خودروهایی دارای ویژگی‌های مشترک این دو کلاس به جرگه قدرتمندان آمریکایی پیوستند. ورود خودروهای قدرتمند با طراحی‌های سدان، استیشن واگن، ظرفیت سواری تنها 2نفر و ... به بازار تغییرات اساسی در تعریف سنتی کلاس ماسل و پونی ایجاد کرد. حال خودروهای پونی و ماسل از دیدگاه ابعاد بسیار به یکدیگر نزدیک شده و به نام کلی ماسل شناخته می‌شوند. دیگر تنها ساخت آمریکا نیستند. گاهی تنها 2نفر را در خود جای داده و الزاما ارزان‌قیمت و دردسترس نیستند. از ماسل‌های امروزی می‌توان به خودروهایی چون داج وایپر، مرسدس بنز کلاس SL، ب‌ام‌و سری 6، داج چارجر سدان، کرایسلر 300 و ... اشاره کرد.
    از این پس با سری مقالات معرفی برترین‌های کلاس ماسل که به‌صورت منظم در «هفته‌نامه خودرو امروز» به چاپ خواهد رسید، همراه شوید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو