فونیکسریمکسبهتام

شرایط جدید نوسازی کامیون های فرسوده با جایزه کارت سوخت

عصر خودرو- براساس مصوبه شورای اقتصاد،درصورت صرفه جویی سه ماه نخست امسال،فاصله زمانی میان اسقاط خودرو فرسوده و ابطال کارت سوخت تا صدور کارت سوخت، خودرو جایگزین به صورت پیش پرداخت به سرمایه گذار تعلق می گیرد.

شرایط جدید نوسازی کامیون های فرسوده با جایزه کارت سوخت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از شانا، کامبیز باباپور مدیر طرح جایگزینی ٦٥ هزار دستگاه کامیون و کشنده در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به این که طرح جایگزینی ٦٥ هزار دستگاه کامیون و کشنده دارای سن بالاتر از ٣٥ سال از طرحهای بند ق تبصره ٢ قانون بودجه ٩٣، برای کامیونهای بالای ١۰ تن اجرا می شود، گفت: این کامیونها به سه گروه ١۰ تا ١٨ تن، ١٩ تا ٢٦ تن و ٢٧ تن به بالا تقسیم می شوند.

    مدیر طرح جایگزینی کامیونهای فرسوده با اشاره به این که طرح نوسازی کامیونها در آخرین جلسه شورای اقتصاد در سال ٩٣ تصویب شده است، اظهار کرد: کل مبلغ مصوبه بیش از ٢,٧ میلیارد دلار است که شرط نوسازی هر کامیون، اسقاط یک دستگاه خودرو با ظرفیت مشابه است.

    وی با بیان این که خودرو اسقاطی باید جزو خودروهای در حال فعالیت و حمل بار در ناوگان باشد، یادآور شد: بازپرداخت این طرح به مدت ٥ سال برای هر کامیون خواهد بود که برای هر گروه از این کامیونها متفاوت است.

    باباپور با اشاره به این که در محاسبات بازپرداخت صرفه جویی، هر بشکه نفت ٦۰ دلار در نظر گرفته شده است، افزود: میزان صرفه جویی به ازای هر کیلومتر پیمایش برای کامیونهای ١۰ تا ١٨ تن، ١٩ تا ٢٦ تن، و ٢٧ تن به بالا، به تفکیک در سامانه مکانیزه محاسبه می شود که در صورت تغییر قیمت نفت خام، در مقاطع زمانی سه ماهه وزارت نفت می تواند این رقم را تعدیل کند.

    مدیر طرح جایگزینی کامیونهای فرسوده با اشاره به این که در این طرح تعداد ٦ هزار دستگاه کامیون جایگزین برای کامیونهای ١۰ تا ١٨ تن در نظر گرفته شده است، گفت: ٤١ هزار دستگاه کامیون جایگزین برای کامیونهای ١٩ تا ٢٦ تن و ١٨ هزار دستگاه نیز برای ٢٧ تن به بالا در نظر گرفته شده است.

    باباپور با بیان این که در کنار نوسازی کامیونها، سیاست افزایش حمل بار نیز لحاظ شده است، تأکید کرد: میزان پیمایش بدون بار خودروهای سنگین در کشور نسبت به کشورهای اروپایی بسیار بیشتر است و همزمان با اجرای این طرح، با اختصاص سهمیه سوخت براساس میزان بار حمل شده و پیمایش، پیمایش بدون بار کامیونها بسیار کاهش پیدا کند یعنی از ظرفیت ناوگان باری جاده ای، بهتر استفاده می شود.

    اختصاص سهمیه سوخت براساس بار حمل شده از سال آینده

    وی با اشاره به سیاستهایی که نتیجه گیری از این طرح را بهتر می کند، تصریح کرد: به این منظور طرح اختصاص سهمیه سوخت براساس بار حمل شده هم اکنون در سازمان راهداری در مراحل اولیه و تکمیل سامانه های مربوطه است و در سال آینده براساس اطلاعات حاصل از جی پی اس و بارنامه انجام می شود.

    باباپور یادآور شد: طرح اختصاص سهمیه سوخت براساس بار حمل شده با خودروهای اولویت دار شروع می شود تا کامیونها برمبنای بار سوخت بگیرند ولی در نهایت سهمیه سوختی که به خودرو تعلق می گیرد بر مبنای بار حمل شده و میزان پیمایش آنها خواهد بود.

    مدیر طرح جایگزینی کامیونهای فرسوده با بیان این که براساس قانون خودروهایی که در جاده ها تردد می کنند باید مورد تأیید سازمان راهداری باشند، افزود: از مشخصات فنی مورد نیاز خودروهای سنگین در اجرای این طرح، داشتن استانداردهای بروز و آلایندگی است.

    وی در مورد حمایت لازم برای مشارکت سرمایه گذار در این طرح تأکید کرد: براساس مصوبه شورای اقتصاد، صرفه جویی سه ماه نخست، فاصله زمانی میان اسقاط خودروی فرسوده و ابطال کارت سوخت تا صدور کارت سوخت خودروی جایگزین را به صورت پیش پرداخت به سرمایه گذار بازپرداخت می شود. بنابراین سهم آورده متقاضی را افزایش می دهد و همچنین با توجه به درآمدزا بودن حمل و نقل جاده ای، به خودی خود نوسازی ناوگان آن متقاضی دارد و این حمایت بازپرداخت، کمک به رونق بهتر نوسازی ناوگان می کند.

    باباپور در مورد یکی دیگر از حمایتهای این طرح برای افزایش استقبال متقاضیان افزود: سازمان راهداری نیز سعی دارد نوبت دهی بارگیری خودروها در پایانه های مختلف را برای موفقیت طرح، به حداقل برساند تا بتوانند فعالیت بیشتری داشته باشند.

    مدیر طرح جایگزینی کامیونهای فرسوده با اشاره به این که برخی متقاضیان برای سرمایه گذاری در این طرح ابراز علاقمندی کرده اند، اظهار کرد: فرمت قراردادهای فی ما بین ذینفعان طرح در حال نهایی شدن است.

    وی با اشاره به این که برای نظارت اجرای این طرح، نظام اندازه گیری و صحه گذاری در حال تدوین است، یادآور شد: این نظام، نظارت بر تحقق صرفه جویی ها خواهد داشت و همچنین مدیران پروژه که بر کل پیشرفت پروژه نظارت و مسئولیت دارند از نیروهای شرکت بهینه سازی مصرف سوخت هستند.

    باباپور با بیان این که بزودی فراخوان طرح کامیونها نیز منتشر می شود، تصریح کرد: شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با انجام هماهنگی های نهایی با سازمان راهداری در مناسبت ترین و موثرترین زمان این فراخوان را منتشر می کند.

    به گفته وی، نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای علاوه بر کاهش مصرف سوخت بر ایمنی، رفاه راننده های خودروهای سنگین و سلامت آنها تأثیر قابل ملاحظه ای دارد.

    باباپور با اشاره به این که میانگین سرعت خودروهای سنگین در جاده ها به دلیل بهبود وضع جاده ها نسبت به گذشته، افزایش داشته است، تأکید کرد: این افزایش سرعت خودروهای سنگین فرسوده هماهنگی با سیستم ایمنی آنها ندارد در صورتی که خودروهای جدید مطابق با استانداردهای ایمنی هستند و در کاهش تصادفات جاده ای و بالابردن امنیت ترافیک جاده ای موثر هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو