فونیکسریمکسبهتام

نسل ششم شورولت کامارو معرفی شد

تشنه به خونِ ماستنگ ...

عصر خودرو: کامارو همیشه به نوعی زیر سایه ماستنگ بوده اما از همان نسل اول که با ۲ سال تاخیر رو در روی ماستنگ قد علم کرد، همواره سعی در به زیر کشیدنِ این آلفایِ نژادِ پونی‌کار‌ها داشته؛ ماموریتی که در نسل پنجم، بالاخره از پس انجامش برآمد. اما حال که از آن بازگشت شکوهمند، ۵ سالی گذشته و فورد هم نسل جدید ماستنگ را آماده‌تر از هر زمان دیگری رو کرده، دوباره زمانِ پوست‌انداختنِ کامارو است. این پونی‌کار محبوب شورولت در نسل جدید می‌خواهد ترکیبی باشد از قدرت، شتاب‌گیری سریع، فرمان‌پذیری عالی و مصرف سوختی رقابتی.

تشنه به خونِ ماستنگ ...
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، کامارو جدید برپایه پلت‌فرم آلفای جنرال‌موتورز توسعه یافته؛ زیرسازی جدیدی که ATS و CTS جدید کدیلاک نیز قابلیت‌های عملکردی خیره‌کننده خود را مدیون آن هستند. البته 70 درصد این زیرسازی جدید، منحصر به کامارو 2016 است و باعث شده استحکام ساختاری به نسبت نسل قبل تا 28 درصد بهبود یابد‌ و البته به خاطر همین زیرسازی مدرن، نسل جدید کامارو از هر نظر ابعاد به نسبت کوچک‌تری دارد (4.784×1.897×1.348 میلی‌متر با فاصله 2.811 میلی‌متری بین دو محور). با این ابعاد کوچک‌تر‌ و همچنین، استفاده بیشتر از آلومینیوم در زیرسازی، وزن خالص کامارو 2016 تا 90 کیلوگرم به نسبت نسل گذشته کاهش یافته. درضمن، در نسل جدید، شورولت برای اولین‌بار فنربندی مغناطیسی محشر جنرال‌موتورز (Magnetic Ride Control) را در کامارو عرضه می‌کند، البته فقط برای کامارو‌های SS. سیستم تعلیق جلو در کامارو جدید از نوع مک‌فرسون چند‌اتصالی جدید است و در محور عقب، از فنربندی مستقل 5 اتصالی بهره گرفته شده که در کل انتظار می‌رود احساس بهتری از فرمان برقی به راننده منتقل کنند و در شتاب‌گیری‌های سریع، پایداری بیشتری به خودرو بدهند. کامارو 2016 بسته به مدل، ‌روی چرخ‌های 18 تا 20 اینچی پوشش‌یافته با تایر‌های گودیر عرضه خواهد شد. برای تمامی مدل‌ها نیز ترمز‌های مارک برمبو قابل سفارش خواهد بود.

    اضافه شدن 4 به موتور‌های شیش و هشت
    در نسل جدید کامارو، برای اولین بار در 30 سال گذشته، یک موتور 4‌سیلندر به جمع پیشرانه‌های 6 و 8 سیلندر خورجینی آن اضافه شده؛ اتفاقی که در نسل جدید ماستنگ هم افتاد. البته برخلاف ماستنگ، این واحد 2.0 لیتری توربو موتور پایه کامارو است. این موتور با 275 اسب‌بخار قدرت و 400 نیوتن‌متر گشتاور، قابل اتصال به گیربکس 6سرعته دستی‌ یا 8 سرعته خودکار با اهرم‌های تعویض پشت فرمان است و گفته می‌شود شتاب صفر تا 96 زیر 6 ثانیه به کامارو می‌دهد. مصرف سوخت این موتور نیز در جاده، در محدوده 7.8 لیتر در هر کیلومتر اعلام شده که آن را به کم‌مصرف‌ترین موتور تاریخ کامارو تبدیل می‌کند. موتور V6 که همچون واحد 4 سیلندر برای مدل‌های LT و 2LT قابل سفارش خواهد بود، در نسل جدید مورد بازبینی و بهینه‌سازی قرار گرفته و با 76 سی‌سی حجم بیشتر به نسبت گذشته، قابلیت غیرفعال‌شدن نیمی از سیلندر‌ها در ترافیک شهری و سرعت‌های پایین را نیز دارد. این واحد 3.5 لیتری 335 اسبی، حداکثر گشتاوری برابر با 385 نیوتن‌متر دارد و همچون کامارو‌های 4‌سیلندر، به گیربکس 6 سرعته دستی Tremec TR3160 و 8 سرعته آپشنال Hydra-Matic 8L45 قابل اتصال خواهد بود.
    گزینه V8 هم که همچون گذشته مختص کامارو‌های SS است، تقریبا همان واحد LT1  6.2 لیتری است که در کوروت استینگری معرفی شد. برخلاف SS‌های کامارو نسلِ 5 که در مدل دستی، قدرتمندتر بودند، نیروگاه V8 جدید کامارو هم در مدل دستی و هم در مدل اتومات (6 و 8 سرعته)، قدرت و گشتاوری یکسان، به ترتیب برابر با 455 اسب‌بخار و 617 نیوتن‌متر تولید می‌کند؛ مقادیری که در مقایسه با SS‌های دستی نسل قبل، افزایش 29 و 47 واحدی داشته‌اند و به نسبت مدل‌های اتومات، افزایش 55 و 61 واحدی. این نیروگاه همچنین دارای سامانه مدیریت سوخت است که در صورت عدم نیاز به تمام توانِ موتور، می‌تواند 4سیلندر از مجموع 8 سیلندر را خاموش کند.

    طراحی و کابین
    کامارو نسل 5 موفقیتش را وامدار پیکره عضلانی و مدرنی است که با الگو قرار دادن استایل فراموش‌ناشدنی نسل اول کامارو فرم گرفت. تعجبی ندارد که در نسل جدید، طراحان به جای فاصله‌گرفتن از این طراحی موفق، سعی کرده‌اند آن را به مرز کمال نزدیک‌تر کنند. به لطف مدرنیته طراحی پویاتر و تاکید بیشتر بر فرم‌های عضلانی و پف کرده، ابعاد به نسبت کوچک‌تر بدنه اصلا به چشم نمی‌آید‌ و البته از طراحی زنده‌تر عناصر چهره وحشی و فاصله گرفتن از شکستگیِ صِرف فرم‌های بدنه نیز نباید گذشت.
    در این بین باید اشاره‌ای هم داشته باشیم به فرم جُفت‌حبابی سقف که شورولت مدعی است در عین کمک به کاهش وزن، در استحکام بیشتر اتاق نیز تاثیر داشته. همچنین نشان نمادین کامارو با 3 رنگ سرخ و سفید و آبی‌اش، دوباره ‌روی گلگیر‌های جلو تمامی کامارو‌های 2016 نقش بسته.
    جلوه مدرن‌تر کامارو‌های 2016 در کابین بیشتر به چشم می‌آید؛ جایی که نه‌تنها در عین حفظ زیرساخت‌های فرمی کابین نسل‌5، شاهد طراحی مدرن‌تر و به‌مراتب مهیج‌تری هستیم، بلکه سطح کیفی مواد نیز به میزان قابل قبولی ارتقا‌ یافته. گیج‌های چهارگانه‌ای که در نسل5، در نقطه اتصال کنسول میانی و داشبورد قرار داشتند، در نسل جدید به صفحه نمایش بین کیلومتر‌شمار و دورسنج موتور منتقل شده‌اند. به جای این گیج‌های کلاسیک، خروجی‌های هوای گرد سیستم تهویه در این قسمت قرار گرفته‌اند که قاب چرخنده دور آنها نقش کنترل‌های سیستم تهویه را ایفا می‌کنند. حذف مکانیسم دستی ترمز پارک (ترمز دستی) و استفاده از ترمز پارک الکترونیکی نیز فضای بیشتری روی کنسول میانی آزاد کرده که البته ممکن است به مذاق عشقِ کامارو‌های سنتی‌کار خوش نیاید.
    نورپردازی LED کابین در 24 رنگ، شارژر بی‌سیم موبایل، دو صفحه نمایش 8 اینچی (یکی روی داشبورد و دیگری پشت فرمان) و امکان پخش صدای مصنوعی موتور در کابین برای مدل‌های 4 سیلندر از دیگر خصوصیات کابین کامارو‌های 2016 هستند. برای مدل‌های 6 و 8 سیلندر هم نه‌تنها امکان پخش طنین موتور در کابین از طریق لوله‌های مخصوص وجود دارد، بلکه سیستم اگزوز فعال دو‌حالته نیز برای آنها در نظر گرفته شده که می‌توان با انتخاب حالت Stealth یا کم‌صدا، کمتر روی اعصاب همسایه‌ها رژه رفت.

    در انتظار کامارو 2016 ...
    کامارو‌های 2016 از سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی در مدل‌های LT و SS راهی نمایندگی‌های فروش جنرال موتورز خواهد شد. البته این انتظار برای اتاق روباز و مدل‌های ZL1، Z/28 و 1LE کمی طولانی‌تر خواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو