فونیکسریمکسبهتام

آمارهای امیدوار کننده ایران خودرو و بازگشت نسبی ثبات

عصر خودرو : صورت های مالی ایران خودرو برای سال ۹۳ با آمارهای امیدوارکننده و نشانه هایی از بازگشت نسبی ثبات همراه شده است.

آمارهای امیدوار کننده ایران خودرو و بازگشت نسبی ثبات
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از موج، در پی انتشار صورت‌های مالی ایران خودرو برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 93 شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر، اقدام به تحلیل این اطلاعات کرد.

    خلاصه مدیریتی
    ایران خودرو طبق صورت‌های مالی حسابرسی نشده 481 ریال سود محقق کرده است. آمارهای شرکت بسیار امیدوار کننده و قابل توجه است. با توجه به بهبود تولید و فروش و کنترل هزینه‌ها، به نظر می‌رسد بار دیگر ایران خودرو به شرایط با ثبات گذشته برگشته است. این در حالی است که هنوز تحریم‌ها برداشته نشده و تمامی تغییرات مثبت ایجاد شده با توجه به اتفاقات درونی و اصلاحات داخلی پدید آمده است.
    شرکت به خوبی از پس مدیریت هزینه‌ها برآمده و هزینه‌های مالی را در سطح قابل قبولی نگه داشته است. سود شناسایی شده سود باکیفیتی است و اکثراً ناشی از عملیات شرکت بوده است. در صورتی که وضع فعلی ادامه یابد برای سال 94 و 95 باید شاهد رشد خیره کننده سود هر سهم شرکت باشیم.
    آخرین آمارها نشان از رشد تولید خودرو در کشور در 3 ماهه نخست امسال دارد که می‌تواند نوید روزهای مناسب بازار خودرو را دهد.

    بررسی ترازنامه
    دارایی‌ها: در بخش دارایی‌های جاری کاهش 7 درصدی مجموع دارایی‌ها را شاهد هستیم اما در بخش دارایی‌های جاری اتفاقات دیگری نیز رخ داده و ترکیبات دارایی‌های جاری تغییر کرده است.
    - حساب‌ها و اسناد دریافتنی 46 درصد کاهش یافته است و از 15.902 میلیارد ریال به 8.648 میلیارد ریال رسیده است.
    - موجودی نقد 63 درصد افزایش یافته است و از 3278 میلیارد ریال به 5357 میلیارد ریال رسیده است.
    - موجودی کالا نیز 30 درصد کاهش یافته است و از 16203 میلیارد ریال به 11378 میلیارد ریال رسیده است.

    بدهی‌ها: تمامی حساب‌های بخش بدهی (به غیر از پیش دریافت‌ها) با کاهش روبرو بوده‌اند.
    - بیشترین کاهش مربوط به تسهیلات مالی دریافتنی است که 27 درصد کاهش نشان می‌دهد. مجموع بدهی‌های جاری نیز 13 درصد کاهش یافته است.
    - این فعل و انفعالات باعث بهیود نسبت جاری شرکت از 0.84 به 0.91 شده است.
    - حساب سود و زیان انباشته شرکت نیز از 3997 میلیارد ریال زیان به 1768 ریال سود رسیده اما حساب سود و زیان شرکت برای خیره کننده است.
    - فروش شرکت با 90 درصد افزایش از 84.722 میلیارد ریال به 167.453 میلیارد ریال رسیده است. 90 درصد فروش مربوط به فروش سواری و وانت بوده و 10 درصد مربوط به قطعات CKD می‌باشد. مقدار تولید محصولات شرکت جمعاً 65 درصد افزایش داشته است و این درحالیست که بیشترین رشد تولید در محصولات دنا، تندر 90 و پژو رخ داده است. شرکت تنها تولید رانا را کم کرده است و تولید قطعات را نیز کنار گذاشته است.
    - در حوزه تیراژ فروش نیز رشد 70 درصدی در مجموع مشاهده می‌شود که بیشترین رشد مربوط به گره رنو، پژو سمند و پیکان است.
    - بهای تمام شده نیز اگرچه 90 درصد افزایش داشته اما برآیند این حساب و حساب فروش باعث رشد 155 درصدی سود ناخالص شرکت شده است. بیشترین حاشیه سود ناخالص شرکت مربوط به گروه سوزوکی با 31 درصد، قطعات CKD با 25% حاشیه سود، پژو 206 با 25 درصد و پژو پارس با 22 درصد است.
    - هزینه‌های عمومی و اداری 62 درصد افزایش داشته است. سود و زیان عملیاتی شرکت نیز در مجموع 123 درصد افزایش داشته است.
    - هزینه‌های مالی در شرایط با ثباتی قرار گرفته و تنها 3 درصد افزایش نشان می‌دهد.
    - سود و زیان هر سهم نیز از 96 ریال زیان به ازای هر سهم به 481 سود رسیده است. مقدار سود خالص هر سهم نسبت به سال 92 بیش از 400 درصد در جهت مثبت افزایش یافته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط